Çalışma
Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri (ÇEEİ) disiplini işçi işveren arasındaki
ilişkileri düzenlemesi açısından büyük bir öneme sahiptir. Sendikal krizin
yoğun olarak tartışıldığı günümüzde, sendikal örgütlenme, sendikacılık,
sendikal tarih hakkında kuramsal ve kavramsal olarak en yoğun eğitimin
verildiği, hatta bölüm mezunlarının iş alanları içerisinde sendikalarda
uzmanlık yapabilmenin yer aldığı ÇEEİ bölümlerindeki öğrencilerin sendika
kavramını nasıl metaforlaştırdığı, hem bu tartışmalı dönemi gözlemleyebilmek
açısından önemlidir hem de öğrencilerinin sendikalara yönelik aldıkları alan
eğitiminin onların bu kavrama yönelik geliştirdikleri metaforları ne şekilde
etkilediği hakkında bize önemli veriler sunmaktadır. Bu çalışmada Ankara,
Kocaeli ve Tokat illerindeki üniversitelerde son sınıfta öğrenim gören 64 ÇEEİ
öğrencisinden “sendika” kavramı ile ilgili metaforlar geliştirmeleri istenmiş
ve görüşleri yazılı olarak alınmıştır. Bu görüşlerin anlaşılması için, içerik
analizi türlerinden kategorisel analiz kullanılmıştır. Metaforların
sınıflandırıldığı alt temalar dikkate alındığında, öğrencilerin ÇEEİ bölümü
okuyor olmaları ve mezun olduktan sonra çalışma alanlarından birini sendikalar
oluşturuyor olmalarına rağmen, sendikanın toplumsal işlevini daha çok ekonomik
ve çıkar sağlama işlevine bağlı olarak açıkladıkları görülmektedir. Buna bağlı
olarak bu araştırma kapsamında, ÇEEİ eğitiminin bu eğitimi alanların
zihinlerinde ve algılarında olumlu ancak sınırlı bir etki yaptığını söylemek
mümkündür. Kişinin kendi yerel dinamikleri, aile yapısı, geldiği ideolojik yapı
ve kültürel sosyal kodların etkisinin aldıkları eğitimden daha etkin ve
belirleyici olduğunu söylenebilir.
The
discipline of Labor Economic and Industrial Relations (LEIR) has great
importance in the regulation of the relations between the labor and management.
In today’s environment where there are intensive discussions about unions, LEIR
departments provide theoretical and conceptual education about unionization,
unionism, and union history,and their graduates have an opportunity to work in
unions. Therefore, it is important to reveal how the students studying at this
department conceptualize the concept of union through metaphors. Thus, it will
be possible both to observe this disputed period and to reveal how the
education about unions affect their metaphors about the concept of union. In
this study, final year students in the department of LEIR in Ankara, Kocaeli,
and Tokat were asked to develop metaphors related to concept of union. Their
responses were taken in written forms. Categorical analysis, one of the content
analysis types, was used to understand their views. When the themes emerged
were examined, it was observed that the participants explained the social
functions of the unions depending on their economic and profit functions
although they were studying in the department of LEIR and had a chance to work
in unions after graduation. Within this context, it is possible to express that
LEIR education has a positive but limited effect on the minds and perceptions
of the participants. It can also be stated that the local dynamics, family
structure, ideology, and cultural-sociological codes of the participants were
more effective and deterministic than the education given in LEIR.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 19, 2017 |
Acceptance Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 50 |
ERÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2021 | iibfdergi@erciyes.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.