Düğünlerde, ev ziyaretlerinde sıklıkla karşılaşılan gösterişçi tüketim eğilimleri, sosyal medya ortamları sayesinde zaman ve mekân sınırlaması olmaksızın her an görülebilir kolaylığa erişmiştir. Sosyal medya ortamlarını yoğun olarak kullanan gençler; küreselleşen internet ağları sayesinde gösterişçi tüketime dair paylaşılan içerikleri, daha sık görür hale gelmiştir. Bu tüketim tarzının bu ortamlarda yaygınlaşmasına kaynaklık eden kişilerin başında influencerlar gelmektedir. Bu bağlamda sosyal medya ortamlarında aktif olan gençlerin, gösterişçi tüketim ve influencer algısının ele alınması, günümüz tüketim eğilimlerinin daha iyi anlaşılması için önemli bir araştırma konusu olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin influencerlara dair algılarını, gösterişçi tüketime dair eğilimlerini, influencerları takip etme motivasyonları ve özenilme düzeylerini saptamayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Türkiye geneli yedi coğrafi bölgede bulunan 732 üniversite öğrencisi ile anket çalışması yapılmıştır. Lisans öğrencilerinin influencer algısı ve gösterişçi tüketime dair algılarını ölçmek için oluşturulan anket sonuçlarında katılımcılar, 22 ile 110 puan arasında ortalama olarak 42,55 puan (SS=18,56) almıştır. Bu ortalama puan, 1 ile 5 arasında derecelendirildiğinde 1,93 puana denk gelmektedir. Bu veri, 2,50 ortalamadan daha düşük olduğundan katılımcıların influencerlardan etkilenme düzeyleri ortalamadan düşüktür denilebilir. Ayrıca, çalışmada influencerların güven düzeyi, gösterişçi tüketime dair eğilimleri, takip etme motivasyonları ve özenilme düzeyleri tüm ifadelerde ortalamanın altında kalmıştır.
150522
The conspicuous consumption tendencies frequently encountered at weddings and home visits have become easily visible at any time, without the limitations of time and space, thanks to social media platforms. Young people who actively use social media are increasingly exposed to content related to conspicuous consumption through the globalized internet networks. Influencers are among the primary individuals who contribute to the widespread dissemination of this consumption style in such environments. In this context, examining the perceptions of conspicuous consumption and influencers among young people who are active on social media emerges as a significant research topic for a better understanding of contemporary consumption trends. This study aims to identify university students’ perceptions of influencers, their tendencies toward conspicuous consumption, their motivations for following influencers, and the extent to which they aspire to emulate them. As part of the research, a survey was conducted with 732 university students from seven geographical regions across Türkiye. The survey was designed to measure undergraduate students’ perceptions of influencers and conspicuous consumption. The participants scored an average of 42.55 (SD = 18.56) out of a possible range of 22 to 110. When converted to a scale of 1 to 5, this corresponds to an average score of 1.93. Since this average is lower than 2.50, it can be concluded that the participants’ level of influence by influencers is below average. Additionally, the study found that participants’ levels of trust in influencers, tendencies toward conspicuous consumption, motivations for following influencers, and aspirations to emulate them were all below average across all items.
150522
Bu makale, 2024 yılında Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde Prof. Dr. Mustafa KOÇER danışmanlığında, Demet YALÇIN tarafından “Sosyal Medya Ortamında Gösterişçi Tüketim Eğilimleri, Tüketim Tarzları ve Influencer Algısının İncelenmesi” başlıklı doktora tezinden üretilmiştir. Bu süreçte desteğini esirgemeyen danışman Hocam Prof. Dr. Mustafa KOÇER Hocama teşekkürlerimi sunarım.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Project Number | 150522 |
| Publication Date | July 30, 2025 |
| Submission Date | February 9, 2025 |
| Acceptance Date | May 26, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |