Amaç: Bu çalışma, çeşitli sağlık disiplinlerinde lisansüstü eğitim alan öğrencilerin disiplinlerarası eğitim algılarını, araştırma yetkinliklerini ve araştırma kaygılarını iyileştirmede disiplinlerarası bir eğitim müdahalesinin etkinliğini değerlendirmektedir.
Gereç ve Yöntemler: Diş hekimliği, dil ve konuşma terapisi, beslenme ve diyetetik alanlarından eğitimcilerin ve lisansüstü öğrencilerin katıldığı "Ağız ve Diş Sağlığına Multidisipliner Yaklaşım" başlıklı iki günlük bir eğitim programı gerçekleştirilmiştir. Program didaktik eğitim ve atölye çalışmalarını birleştiren dört modülden oluşmuştur. Veriler müdahale öncesi ve sonrasında onaylanmış ölçekler kullanılarak toplanmıştır: Disiplinlerarası Eğitim Algısı Ölçeği (IEPS), Araştırma Yetkinliği Ölçeği (RCS) ve Araştırma Kaygısı Ölçeği (RAS).
Bulgular: Başlangıçta çalışma için 30 katılımcı kaydedilmiş, ancak nihai analiz 26 katılımcı üzerinde gerçekleştirilmiştir. İstatistiksel analiz, hem IEPS hem de RCS için müdahale sonrası puanlarda önemli gelişmeler olduğunu göstermiştir. Özellikle, IEPS için ortalama puan müdahale öncesinde 86.65 iken müdahale sonrasında 91.04'e (p =.028) ve RCS için 25.92'dan 28.08'ye (p =.010) yükselmiştir. Bununla birlikte, RAS, müdahale öncesinde 30.85 ve müdahale sonrasında 30.65 puan ortalamasıyla önemli bir değişiklik göstermemiştir (p = .710). Programın olumlu karşılanması, multidisipliner öğrenme deneyimlerinin değerini vurgulamıştır.
Sonuç: Müdahale, katılımcılar arasında disiplinler arası eğitim algısını ve araştırma yetkinliğini etkili bir şekilde geliştirmiş ve mezuniyet sonrası diş hekimliği eğitiminde kısa süreli, yapılandırılmış multidisipliner programların potansiyelini vurgulamıştır. Çalışma sınırlı bir süreye ve belirli disiplinlere odaklanmış olsa da, bulguları, ağız sağlığı eğitiminde daha geniş disiplinler arası işbirliği ve eğitim için benzer yaklaşımların benimsenmesinde faydalar olduğunu göstermektedir.
1129B372300609
Objectives: This study evaluates the effectiveness of an interdisciplinary educational intervention in improving the perceptions of interdisciplinary education, research competency, and research anxiety among postgraduate students in various health disciplines.
Materials and Methods: A two-day training program, "Multidisciplinary Approach to Oral and Dental Health" was conducted, involving educators and postgraduate students from dentistry, speech and language therapy, nutrition and dietetics. The program consisted of four modules, combining didactic training and workshops. Data were collected pre-post-intervention using validated scales: Interdisciplinary Education Perception Scale (IEPS), Research Competency Scale (RCS), and Research Anxiety Scale (RAS).
Results: Initially, 30 participants were registered for the study, but the final analysis was conducted on 26 participants. The statistical analysis indicated significant improvements in the post-intervention scores for both the IEPS and the RCS. The average score for IEPS increased from 86.65 before the intervention to 91.04 after (p=.028), and for RCS, it rose from 25.92 to 28.08 (p=.010). However, RAS showed no significant change, with scores averaging 30.85 before and 30.65 after the intervention (p=.710). The positive reception of the program highlighted the value of multidisciplinary learning experiences.
Conclusions: The intervention effectively enhanced interdisciplinary education perception and research competency among participants, emphasizing the potential of short-term, structured multidisciplinary programs in postgraduate dental education. While the study focused on a limited duration and specific disciplines, its findings suggest benefits in adopting similar approaches for broader interdisciplinary collaboration and training in oral health education.
This study was conducted in accordance with the Declaration of Helsinki. Written informed consent was obtained from the participants who agreed to participate in the study. Ethical approval for the study was obtained from the Non-Interventional Clinical Studies Ethics Committee of Marmara University, Faculty of Health Sciences (IRB Approval number: 26.10.2023/103).
TÜBİTAK
1129B372300609
The authors would like to acknowledge financial support from the Scientific and Technological Research Council of Turkey with the “2237-A Scientific Training Activities Support Program” (TÜBİTAK; Grant # 1129B372300609).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Oral and Maxillofacial Surgery, Dentistry (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Project Number | 1129B372300609 |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | December 12, 2023 |
Acceptance Date | December 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |