Amaç: Çalışmanın
amacı; genç bireylerde fiziksel aktivite düzeyinin akademik başarı ve depresyon
üzerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Katılımcıların
yaş ve cinsiyet bilgileri kaydedildi. Akademik başarı için not ortalamaları
sorgulandı. Fiziksel aktivite düzeyi, Uluslararası Fiziksel Aktivite
Değerlendirme Anketi kısa formu kullanılarak belirlendi. Depresyon düzeyi ise
Beck Depresyon Envanteri ile değerlendirildi. Sonuçlar: Çalışmaya
%69.3’ü kız olmak üzere yaş ortalaması 21.64±0.97 yıl olan 140 lisans düzeyinde
olan genç birey katıldı. Katılımcıların akademik başarı ortalaması 2.98±0.41,
ve haftalık fiziksel aktivite ortalaması 2587.40±2279.83 MET-dk/hafta’idi. Beck
Depresyon Envanteri ortalama puanı 11.39±8.47’idi. Fiziksel aktivite düzeyi ile
akademik başarı arasında pozitif yönde, zayıf (p=0.02, r=0.19) ve depresyon
arasında negatif yönde, zayıf ilişki bulundu (p=0.01, r=-0.21).Tartışma: Genç bireylerde fiziksel aktivite düzeyinin
arttırılmasının akademik başarıyı artırma ve depresyonu azaltma üzerine olumlu
etkileri olabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle gençlerde fiziksel aktiviteyi
teşvik eden olanakların sağlanması sağlıklı ve başarılı bir nesil için
önemlidir.
Purpose: The aim of this study was to determine the effect of physical activity level on academic success and depression in young individuals. Materials and Methods: The information including age and gender was recorded. The mean grade-point for academic success was questioned. Physical activity level was determined by using the short form of the International Physical Activity Questionnaire. The level of depression was assessed with the Beck Depression Inventory. Results: One hundred-forty young individuals at the undergraduate level with a mean age of 21.64±0.97 years, of whom 69.3% were girls were included. The mean grade-point was 2.98±0.41, and the mean weekly physical activity level of the participants was 2587.40±2279.83 MET-min/week. The mean score of Beck Depression Inventory was 11.39±8.47. A poor, positive correlation between physical activity level and academic degree (p=0.02, r=0.19) and poor, negative correlation between physical activity level and depression (p=0.01, r= -0.25) were found. Discussion: In conclusion, it is thought that increasing the level of physical activity of young individuals may have positive effects on academic achievement and reducing depression. Thus, provision of opportunities to promote physical activity in young ages is important for a healthy and successful generation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |
Journal of Occupational Therapy and Rehabilitation by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International