On
one side of the Qur'an counsels that encourage unity and solidarity the Muslims,
other side of the 73 groups narrations divides into 73 groups the Muslims and
accuses 72 of them the disbelief. This is a major problem. Based on these
narrations introduction to the classification of sects and fixing it to their
number 73 is another problem. Our article tackles the these problems.These
narrations, Instead of developing friendship between Islamic sects, it can
increase fragmentation by stamping blasphemous. Competing groups with each
other to do good deeds are fulfilling actually Quran orders . Due to the ideas
that does not contradict the essence of religion. Any should not be blamed of
tekfir sect. We must not make takfir no sect. Crıtıque the essentıal of the
Qur'an is dırected to break up into sects by entering contention Holy Prophet
could have tell expressions to remove intersectarian hostility But these words
can be later converted into enmity between sects. In this article We tried to
prove contrary of the 73 Sects narrations to the style of the Qur'an.
Bir
tarafta Kur’an’ın Müslümanları birlik ve beraberliğe teşvik eden öğütleri,
diğer tarafta 73 fırka rivayetlerinin, Müslümanları 73 taifeye ayırması
bunlardan 72’sini küfürle suçlaması dikkat çekmektedir. Bu anlatılara dayanarak
mezheplerin tasnifine girişmek ve onların sayısını 73’te sabitlemek ayrı bir
sorundur. Makalemiz bu sorunları ele almaktadır.
Bu rivayetler, İslam
fırkaları arasında dostluk geliştirme yerine, tekfir damgasıyla damgalayarak
bölünmeye yol açabilir. Hayırlı işler yapmak için birbiriyle yarışan gruplar
aslında Kur’an’ın emrini yerine getiriyorlar. Dinin özüne ters düşmeyen
birtakım fikirlerinden dolayı hiçbir fırka tekfirle suçlanmamalıdır. Kur’an’ın
asıl eleştirisi çekişmeye girerek fırkalar halinde parçalanmaya yöneliktir. Hz.
Peygamber, fırkalar arası düşmanlığı kaldırmaya dair ifadeler söylenmiş
olabilir. Fakat bu sözler daha sonraları fırkalar arası düşmanlığa
dönüştürülmüş olabilir. Bu makalemizde ilgili rivayetlerin, Kur’an’ın üslubuna
aykırılığını anlatmaya çalıştık.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 30 Issue: 1 |