This study aims to reveal and evaluate the
relationship between public secondary school teachers’ organizational image
perceptions with regard to their schools
and the achievement of the 8 th grade students in Ankara. This descriptive
study was conducted using a relational survey model, The target population of
the study was consisted of 20.080 teachers serving at 571 secondary schools.
The sampling was calculated by simple random sampling method consisted of 377
teachers. The study was completed by including 533 teachers at 85 public
seconday school. The data for the study have been collected by the
organizational image perception scale developed by Gürbüz (2008). As the
students’ school success, average grades from the last three years of 8th grade
students studying in the 2012 – 2013 academic year have been taken.
Based on the findings of the research, teachers have positive image perception
of their schools. There is a positive relationship between teachers’ perception
of organizational image and the students’ success. Teachers find their schools
organizationally ethical and they find their working environment positive and
their schools emotionally attractive. The most important factors that affect
teachers’ perceptions of their school image negatively are respectively their
schools financial constraints and alienated attitudes towards social issues.
Based on the findings of the research, school administrators and educational
authorities are advised to strengthen the school images and some important
points are highlighted in order to guide other researchers.
Bu araştırmada, öğretmenlerin
çalıştıkları okullarla ilgili imaj algıları ile öğrencilerin okul başarıları
arasındaki ilişkilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Ankara
ilindeki kamu ortaokulu öğretmenlerinin örgütsel imaj algıları ile 8.sınıf
öğrencilerinin okul başarıları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesine
çalışılmıştır. Betimsel bu çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Ankara ilinin merkez ilçelerindeki toplam 571 kamu
ortaokulunda görev yapmakta olan 20080 öğretmen oluşturmaktadır. Basit rastgele
örnekleme yöntemi formülü ile hesaplanan örneklem, kamu ortaokulunda görev
yapmakta olan 377 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma, 85 kamu ortaokulundaki
533 öğretmene ulaşılarak tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri, Gürbüz’ün
(2008) örgütsel imaj algısı ölçeği ile toplanmıştır. Öğrencilerin okul
başarıları olarak ise araştırma kapsamındaki 85 okulda 2012-2013 öğretim
yılında 8. sınıfta okuyan öğrencilerin son 3 yıllık yılsonu başarı puanı
ortalamaları esas alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin
okullarına ilişkin imaj algıları olumludur. Öğretmenlerin okullarına ilişkin
imaj algıları olumlu yönde arttıkça, öğrencilerin başarıları da pozitif yönde
artar. Öğretmenlere göre okulları kurumsal açıdan etik, çalışma ortamları
açısından olumlu ve duygusal açıdan çekicidir. Öğretmenlerin okulları ile
ilgili imaj algılarını olumsuz yönde etkileyen etmenlerin başında okulların
finansal durumları ve toplumsal konulara uzak oluşları gelmektedir. Araştırma
sonuçlarına dayalı olarak, okul yönetimlerine ve eğitim alanındaki yetkililere
okulların imajlarının güçlendirilmesine dönük önerilerde bulunulmuş, diğer
araştırmalara yön vermek amacıyla önemli noktalara dikkat çekilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Acceptance Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |