With the new regulation
coming into force by being published on 24.05.2014, the task of course
supervision was taken from the inspector and transferred to the school
principals completely in Turkey. The teachers’ opinions on the school
supervisors' course supervision and how they interpreted giving all course
supervision responsibility to school principals were aimed to determine in this
study. It also questioned whether teachers found course supervision from the
school principals is effective or not according to the answers taken from the
teachers. With this study, it was planned to make supervision more efficient
and qualified by trying to solve problems experienced during the course
supervisions from inspectors and school principals. The phenomenological
research design which is one of the qualitative research methods was used to
answer the research questions. The research was conducted with ten classroom
teachers working in a primary school in Amasya during the academic year of 2016-2017.
In the evaluation of the data, the content analysis technique was used to
obtain descriptive results. The summary of the results shows that 80% of the interviewed
teachers thought that the course supervision should be made by their school
principal. It can be deduced that the teachers are not pleased that their
teaching skills are judged by someone who makes the supervision in one or two
lecture hours. Teachers thought that the school principals' made more objective
and correct decisions during supervision.
‘MEB Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı ve Maarif
Müfettişleri Başkanlıkları Yönetmeliği’nin 24.05.2014 tarihinde yayımlanarak
yürürlüğe girmesi ile ders denetimi görevi müfettişlerden alınarak tamamen
müdürlere devredilmiştir. Bu çalışmada öğretmenlerin okul müdürlerinin ders
denetimlerine ilişkin görüşleri, ders denetimi görevinin tamamen okul müdürüne
devredilmiş olmasını nasıl karşıladıkları ve okul müdürlerinin ders
denetimlerini etkili bulup bulmadıkları araştırılmıştır. Çalışmanın, ders
denetiminin daha işlevsel hale getirilmesine katkı sunması amaçlanmıştır.
Araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim
öğretim yılı içerisinde Amasya’da bulunan bir ilkokulda görev yapan sınıf
öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu 10 sınıf öğretmeni
oluşturmaktadır. Veriler 12 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre: Öğretmenlerin %80’i ders
denetimlerini okul müdürlerinin yapması gerektiği görüşündedirler. Öğretmenler
kendilerini denetleyen kişilerin bir ya da iki ders saati içerisinde kendilerinin
öğretmenlik becerileri ile ilgili çıkarımlarda bulunmalarından memnun
olmadıklarını okul müdürünün denetleme konusunda daha objektif ve doğru
kararlar verdiklerini düşündüklerini ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | October 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |