There is a need for the
existence of individuals who have adopted social values to overcome the
problems of the 21st century. Therefore, the transfer of these values through
the courses has become important in schools. Social Studies course is an
important lesson in gaining social values due to its content. Considering the
role of this course in the values education, it is important to determine the
level of social values of the teacher candidates who will transfer the course.
In this context, it is aimed to investigate the multidimensional social values of
Social Studies teacher candidates in terms of various variables. The research
is in a descriptive survey model. The study group of the research consists of
Social Studies teacher candidates who are studying a public university in the
spring semester of the academic year 2017-2018. The data were gathered by using
a multidimensional social values scale. The data were analyzed using SPSS 22.
In the study, there was a significant difference between the social values of
the pre-service teachers according to the gender variable in the dimension of
religious values in favor of female students. The social values of teacher
candidates did not show a significant difference according to the grade level,
age, family income, mother education level, father's level of education, number
of siblings and place of residence.
21. yüzyıl problemlerinin
üstesinden gelinmesinde sosyal değerleri benimsemiş bireylerin varlığına
ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle okullarda dersler aracılığıyla bu değerlerin
aktarımı önemli hale gelmiştir. Sosyal Bilgiler dersi de sahip olduğu içeriği
sebebiyle sosyal değerlerin kazandırılmasında önemli bir derstir. Bu dersin
değerler eğitimindeki rolü düşünüldüğünde dersi aktaracak olan öğretmen
adaylarının sosyal değerler düzeylerinin hangi düzeyde olduğu önem
taşımaktadır. Bu araştırmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının çok boyutlu
sosyal değerler düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında bir devlet üniversitesi
öğrenim görmekte olan Sosyal Bilgiler öğretmen adayları oluşturmaktadır.
Araştırmada veriler çok boyutlu sosyal değerler ölçeği kullanılarak elde
edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 (Statistical Package for Social Science
for Personal Computers) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada öğretmen
adaylarının sosyal değerler ölçeğinin dini değerler boyutunda cinsiyet
değişkenine göre kız öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Öğretmen adaylarının sosyal değerleri sınıf düzeyi, yaşı, anne öğrenim düzeyi,
baba öğrenim düzeyi ve yaşanılan yer değişkenlerine göre anlamlı farklılık
göstermemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Acceptance Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |