The purpose of this study is to determine the views of social studies teachers on values education. The study was carried out as a case study model, which is one of the qualitative research methods. In the identification of the study group, the convenience sampling method, which is one of the purposive sampling methods, as used. The study group consists of 30 social studies teachers who work in states schools in the city of Kahramanmaraş, Onikişubat and Dulkadiroğlu districts. The data of the study were collected during the 2019-2020 academic year. The semi-structured interview form prepared by the researcher was used in the collection of the data. The collected data were analyzed with the content analysis method. As a result of the study, it was seen that the teachers defined the concept of “value” as a whole of sentimental asset society should have, the transmission of cultural aspects to future generations, the characteristics which make us who we are and adding people a humane quality. The social studies teachers who participated in the research associated the main purpose of value education with protecting the treasure of culture, educating efficient citizens, adding positive attitudes and behaviors and adding personal characteristics.” In addition, the social studies teachers expressed that value education contributes to the moral, social, cognitive and personal development of the students; they are aware of the innovation and changes made in the Social Studies Academic Program; there are various problems in values education and the greatest problem is due to the curriculum.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem türlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Dulkadiroğlu ilçelerinde yer alan devlet okullarında görev yapan 30 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2019-2020 eğitim-öğretim yılında toplanmıştır. Verilerin elde edilmesinde araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin; “değer” kavramını toplumun sahip olması gereken manevi kıymetler bütünü, toplumun uyması gereken ahlak kuralları, kültürel öğelerin gelecek kuşaklara aktarılması, bizi biz yapan unsurlar ve insani özellik kazandırma olarak tanımladıkları görülmektedir. Araştırmaya katılan sosyal bilgiler öğretmenleri değer eğitiminin esas amacını ise “kültür hazinesini korumak, etkili vatandaş yetiştirmek, olumlu tutum ve davranış kazandırmak, kişisel özellik kazandırmak” ile ilişkilendirerek ifade etmişlerdir. Sosyal bilgiler öğretmenleri ayrıca değer eğitiminin öğrencilerin ahlaki, sosyal, bilişsel ve kişisel gelişimlerine katkı sağladığını, Sosyal Bilgiler Öğretim Programında yapılan yenilik ve değişikliklerden haberdar olduklarını; değerler eğitiminde çeşitli sorunlar ile karşılaşıldığını ve karşılaşılan sorunların en büyüğünün ise müfredattan kaynaklandığını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2022 |
Acceptance Date | February 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 1 |