This research examined the in-class factors affecting the positive and negative social behaviors of secondary school students based on the opinions of teachers. Six teachers working in different schools and branches participated in the research voluntarily. The research data were obtained using a semi-structured interview form, patterned with a phenomenology model, one of the qualitative research methods, and analysed using the descriptive anaysis technique. In the interview form used in the research; personal information consists of various questions created under the headings of the physical structure of the classroom and socio-psychological environment, teaching methods, individual factors, and teacher factors. According to the teacher's opinions, it has been determined that the classroom seating arrangement is designed in line with the physical characteristics of the students. The classroom has a clean and ergonomic use, the closeness that teachers show to students during the lecture, the professional skills they have and the love-based approach they show to the student contribute to the students' prosocial behavior, while the student exhibits antisocial behavior in socio-psychological environments caused by the lack of agreement and jealousy of students from different cultures.
Bu araştırmada öğretmen görüşlerinden yola çıkarak ortaokul eğitim çağındaki öğrencilerin olumlu ve olumsuz sosyal davranışlarını etkileyen sınıf içi etmenler incelenmiştir. Araştırmaya gönüllülük esasına bağlı olarak farklı okul ve branşlarda görev yapmakta olan 6 öğretmen katılım sağlamıştır. Araştırma verileri; yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiş, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) modelle desenlenmiş, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmada kullanılan görüşme formu; kişisel bilgiler, sınıfın fiziksel yapısı ve sosyo-psikolojik ortam, öğretim yöntemleri, bireysel faktörler ve öğretmen faktörü başlıkları altında oluşturulan çeşitli sorulardan oluşmaktadır. Öğretmen görüşlerine göre; sınıf içi oturma düzeninin öğrencilerin fiziki özelliklerine göre tasarlanması, sınıfın temiz ve ergonomik kullanıma sahip olması, öğretmelerin ders anlatımı esnasında öğrencilere gösterdiği yakınlık, sahip olduğu mesleki beceri ve öğrenciye karşı gösterdiği sevgi temelli yaklaşım öğrencilerin prososyal davranış sergilemesine katkı sağladığı buna karşın farklı kültürden gelen öğrencilerin anlaşamama ve kıskançlık durumunun oluşturduğu sosyo-psikolojik ortamlarda antisosyal davranış sergilediği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2024 |
Publication Date | March 28, 2024 |
Acceptance Date | February 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 1 |