Post-graduate study is a career step at which individuals make efforts to specialize in a field and which allows them to make self-development. Many different methods are used in research carried out during the process. The biggest component that is important for a research and increases its scientific quality is the method used. The aim of this study is to examine the views of mathematics teaching post- graduate students on the use of qualitative research methods. The current study employs the design of a case study- one of the qualitative research designs. The study group was composed of 12 post-graduate students of primary education mathematics teaching who were writing their thesis in a university in the Mediterranean region of Turkey. The research data were collected through personal interview forms and focal group interview forms. The data were put to content analysis and descriptive analysis. The current study concludes that the articles and theses written in qualitative study method are more difficult than the ones written in quantitative study method but that post-graduate students think they can cope with the work due to their personal competence. It was also found here that the participants could not distinguish between research sub-problems and research questions, that they could not divide the problems into sub-problems. Another finding obtained here was related to forming the conceptual framework and accordingly the participants tended to fill the gaps in the conceptual framework of other studies, to use the existing framework and they had personal competence.
Lisansüstü eğitim, bireylerin bir alanda uzmanlaşmak için çaba sarf ettikleri ve kendilerini geliştirmelerine olanak sağlayan bir kariyer basamağıdır. Süreç içerisinde yapılan araştırmalarda birçok farklı yöntem kullanılır. Bir araştırma için önemli olan ve bilimsel niteliğini artıran en büyük bileşen ise kullanılan yöntemdir. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmenliği yüksek lisans öğrencilerinin nitel araştırma yöntemlerinin kullanımına ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Türkiye'nin Akdeniz bölgesindeki bir üniversitede tezlerini yazmakta olan 12 ilköğretim matematik öğretmenliği yüksek lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri kişisel görüşme formları ve odak grup görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Veriler içerik analizi ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Bu çalışma, nitel çalışma yöntemiyle yazılan makale ve tezlerin nicel çalışma yöntemiyle yazılanlara göre daha zor olduğu, ancak lisansüstü öğrencilerin kişisel yeterlilikleri nedeniyle işin üstesinden gelebileceklerini düşündükleri sonucuna varmıştır. Burada ayrıca katılımcıların araştırma alt problemleri ile araştırma sorularını ayırt edemedikleri, problemleri alt problemlere bölemedikleri tespit edilmiştir. Burada elde edilen bir diğer bulgu ise kavramsal çerçevenin oluşturulmasıyla ilgilidir ve buna göre katılımcılar kavramsal çerçevedeki boşlukları doldurma eğilimindedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Acceptance Date | June 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 2 |