Duyguların,
düşüncelerin, hayallerin ve tasavvurların anlaşılması ve anlatılması zengin bir
söz varlığını gerektirmektedir. İlk ve ortaokul düzeyinde Türkçe dersleriyle
gelişen kelime hazinesi, ortaöğretimde Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde Türk
ve dünya edebiyatının seçkin metinleri vasıtasıyla zenginleşmeye devam
etmektedir. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin söz varlığını
geliştirmede çevresel öğrenme unsurlarının etkisini ortaya koymaktır. Tek gruplu öntest- sontest modeline göre
desenlenen araştırmanın çalışma grubunu, 2016 – 2017 Eğitim – Öğretim yılında
İstanbul ili Ayazağa Anadolu Lisesinde öğrenim gören 12. sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırma için “Lûgat 365” ismiyle ve “Bazı kelimeler çok
güzel” etiketiyle bir Twitter hesabı üzerinden yayımlanan kelimelerden random
olarak 30 kelime seçilmiştir. Araştırmacılar tarafından çoktan seçmeli
sorulardan oluşan ve seçilen kelimeleri içeren 30 soruluk bir başarı testi
geliştirilmiştir. Ön test sonrasında her hafta üç ayrı kelime; anlamı ve örnek
cümle kullanımlarıyla sınıfın uygun bir yerine poster biçiminde asılmış;
öğretmen, öğrencilerin kelimelerle teması noktasında herhangi bir müdahalede
bulunmamıştır. On haftanın sonunda son test yapılmış, çalışma grubundaki
öğrencilerin ön test ve son test sonuçları yüzdelik değerlere göre analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çevresel öğrenme etkinlikleri
öğrencilerin kelime hazinesini artırmıştır. Öğrencilerin başarı puanlarında
%29.18’lik bir artış meydana gelmiştir. Bu sonuçtan hareketle kelime
öğretiminde sınıf ve okul panolarından azami düzeyde yararlanılması önerisinde
bulunulabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | January 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 1 |