Research Article
BibTex RIS Cite

GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYON DÜZEYLERİ VE MOTİVASYONLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (Erzincan İli Örneği)

Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 77 - 85, 29.12.2018

Abstract

Bu
araştırmada görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon düzeyleri çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ayrıca görsel
sanatlar öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörlerin de
araştırılması amaçlanmıştır.



Araştırmada
ölçme aracı olarak Melek Gökay ve Şaziment selcen Özdemir(2007)tarafından
geliştirilen “motivasyon testi” kullanılmıştır. Araştırma Erzincan merkez kamu
ve özel ilköğretim okullarında görev yapan, gönüllü 37 görsel sanatlar
öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada görsel sanatlar öğretmnelerinin
cinsiyet ve okul türüne göre motivasyon düzeyleri ortalamalarını karşılaştırmak
için bağımsız örneklemler t-testi, çalışma yıllarına göre karşılaştırmak için
tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca görsel sanatlar
öğretmenlerinin motivasyon düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek için
ise, frekans analizi kullanılmıştır.



Araştırmada
görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin beklentiyi karşılayacak
düzeyde iyi olduğu, öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine ve çalıştıkları
okul türüne göre motivasyon düzeylerinde anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.
Ayrıca görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin yarısına yakınının haftalık ders
saatini yeterli bulmadığı, resim yarışmalarının sıklığının ve ildeki sanatsal
etkinliklerin motivasyonlarında etkili olduğu, yarısından fazlasının ise,
okulun fiziki şartlarının görsel sanatlar dersine uygunluğunun , disiplerarası
eğitimin görsel sanatlar eğitimi dersine katkı sağlamasının motivasyonlarını
artırdıkları bulgusuna ulaşılmıştır.



Araştırmada
görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin motivasyonlarının beklenen düzeyde
olduğu, motivasyonun en iyi düzeye getirilmesi için ders saatlerinin
artırılması, görsel sanatlar dersine uygun şekilde okul fiziki şartlarının
iyileştirilmesi, sanatsal etkinliklerin okulda ve çevrede artırılması ve görsel
sanatlar dersinin diğer derslerle ilişkisinin artırılmasının gerektiği sonucuna
varılmıştır. 

References

  • Akçamete, Gönül, Koner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik. Ankara: Nobel.
  • Arık, İ. A. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. İstanbul: Çantay Yayıncılık
  • Cemaloğlu, N (2017).Çocuk yetiştirme biçimimiz, çocukların içsel motivasyonunu nasıl etkiliyor?http://blog.classloom.com/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı: psikolojinin temel kavramları(12. baskı). İstanbul: Remzi Kitap evi
  • Erkuş, A. (1994). Psikolojik terimler sözlüğü, (2.Baskı). Ankara: Doruk Yayınları
  • Frieseron, D., Prokop, C.M., Sorros, J.C. (1998). “Why Teachers Burn Out”, Educational Research Quarterly,V12, N3, pp9-19.
  • Gökay, M., Özdemir, Ş. S.(2007). Görsel sanatlar (resim-iş) öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörler: Konya örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 26
  • İldanlı, D. (2010). İlköğretim Okullarının ıı. Kademesinde Görsel Sanatlar Dersi Haftalık Ders Saati Süresinin Yeterliğinin Araştırılması, Selçuk Üniversitesi Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Konya
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Arastirma YOntemi. Ankara: Nobel Yayincilik MEB(2010). MEB'den Görsel Sanatlar Ders Saati Hakkında Açıklama.
  • https://www.memurlar.net/haber/180916/meb-den-gorsel-sanatlar-ders-saati-hakkinda-aciklama.html adresinden 01.05.2018 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Orhun B.F.(2005). Resim-İş Dersine İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:18
  • Schwab, R. L., Jackson, S. E. and Schuler, R. S. 1986. ‘’Educator Burnout: Sources and Consequences’’. Educational Research Quarterly, 10(3), 14–30.
  • Tas, S. (2005). Sınıf Ögretmenlerinin Motivasyonunu Etkileyen Faktörler. Konya, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans tezi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yılmaz, M. (2010).Sanat eğitiminde Motivasyon, Sanat Eğitiminde Kopya Ve taklit,Görsel Sanatlarda Teknik ve Yöntemler. K.Artut (ed.) Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri içinde.(s.193-298) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yılmaz, M. Taşkesen, O. &Taşkesen, S. (2016). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin bazı değişkenlere göre akademik motivasyonları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1056-1072
Year 2018, Volume: 11 Issue: 2, 77 - 85, 29.12.2018

Abstract

References

  • Akçamete, Gönül, Koner, S. ve Sucuoğlu, B. (2001). Tükenmişlik, İş Doyumu ve Kişilik. Ankara: Nobel.
  • Arık, İ. A. (1996). Motivasyon ve heyecana giriş. İstanbul: Çantay Yayıncılık
  • Cemaloğlu, N (2017).Çocuk yetiştirme biçimimiz, çocukların içsel motivasyonunu nasıl etkiliyor?http://blog.classloom.com/tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve davranışı: psikolojinin temel kavramları(12. baskı). İstanbul: Remzi Kitap evi
  • Erkuş, A. (1994). Psikolojik terimler sözlüğü, (2.Baskı). Ankara: Doruk Yayınları
  • Frieseron, D., Prokop, C.M., Sorros, J.C. (1998). “Why Teachers Burn Out”, Educational Research Quarterly,V12, N3, pp9-19.
  • Gökay, M., Özdemir, Ş. S.(2007). Görsel sanatlar (resim-iş) öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörler: Konya örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 26
  • İldanlı, D. (2010). İlköğretim Okullarının ıı. Kademesinde Görsel Sanatlar Dersi Haftalık Ders Saati Süresinin Yeterliğinin Araştırılması, Selçuk Üniversitesi Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi. Konya
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Arastirma YOntemi. Ankara: Nobel Yayincilik MEB(2010). MEB'den Görsel Sanatlar Ders Saati Hakkında Açıklama.
  • https://www.memurlar.net/haber/180916/meb-den-gorsel-sanatlar-ders-saati-hakkinda-aciklama.html adresinden 01.05.2018 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Orhun B.F.(2005). Resim-İş Dersine İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:18
  • Schwab, R. L., Jackson, S. E. and Schuler, R. S. 1986. ‘’Educator Burnout: Sources and Consequences’’. Educational Research Quarterly, 10(3), 14–30.
  • Tas, S. (2005). Sınıf Ögretmenlerinin Motivasyonunu Etkileyen Faktörler. Konya, Yayımlanmamıs Yüksek Lisans tezi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 89-94.
  • Yılmaz, M. (2010).Sanat eğitiminde Motivasyon, Sanat Eğitiminde Kopya Ve taklit,Görsel Sanatlarda Teknik ve Yöntemler. K.Artut (ed.) Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri içinde.(s.193-298) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yılmaz, M. Taşkesen, O. &Taşkesen, S. (2016). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğrencilerinin bazı değişkenlere göre akademik motivasyonları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1056-1072
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selma Taşkesen

Orhan Taşkesen

Ayşenur Bakırhan This is me

Şeyda Tanoğlu This is me

Publication Date December 29, 2018
Submission Date October 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Taşkesen, S., Taşkesen, O., Bakırhan, A., Tanoğlu, Ş. (2018). GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYON DÜZEYLERİ VE MOTİVASYONLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (Erzincan İli Örneği). Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 77-85.