Aim: In this study, it was aimed to determine the intercultural sensitivity levels of midwives and to examine the effect of this on their perception of conscience.
Methods: A descriptive research study was carried out using an online questionnaire form. The sample of the study consisted of 287 midwives working in primary, secondary and tertiary health services who agreed to participate in the study between September and October 2020. "Personal Information Form", "Intercultural Sensitivity Scale" and "Perceptions of Conscience Questionnaire" were used to collect data. Frequencies, mean, standard deviation, percentages, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman Correlation Test were used for statistical analysis.
Results: According to the data obtained from the study, a significant positive correlation was found between the age and monthly working hours of the midwives with their cultural sensitivity (p<0.05). A statistically significant difference was found between the number of foreign persons who were cared for and their foreign language skills, with the level of conscience perception of midwives (p<0.05). There is a positive and significant relationship between the total scores of the Intercultural Sensitivity Scale and the Perception of Conscience Questionnaire (p <0.01).
Conclusion: According to the results obtained, it was determined that as the cultural sensitivity of midwives increased, their level of conscience perception also increased. It can be said that organizing trainings to increase the cultural sensitivity and awareness of midwives can have a positive effect on their conscience perception towards the individuals they care for.
Amaç: Ebelerin kültürel farkındalık ve duyarlılıklarının bireye verilen hizmeti etkilediği, vicdanın sesini dinleyen bireyin ise etik bir karar vereceği kabul edilmektedir. Bu çalışmada ebelerin kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin belirlenmesi ve bunun vicdan algısı düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesi amaçlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki çalışma çevrimiçi anket formu kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmanın örneklemini Eylül-Ekim 2020 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı kabul eden birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarında çalışan 287 ebe oluşturdu. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği” ve “Vicdan Algısı Ölçeği” kullanıldı. İstatistiksel değerlendirmede sayı, ortalama, standart sapma, yüzdelik dağılım, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis ve korelasyon testi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen verilere göre, ebelerin yaşı ve aylık çalışma süresi ile kültürel duyarlılıkları arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki belirlendi (p<0.05). Bakım verilen yabancı uyruklu birey sayısı ve yabancı dil bilme durumu ile ebelerin vicdan algısı düzeyleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık saptandı (p<0.05). Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği ile Vicdan Algısı Ölçeği toplam puanları arasında pozitif yönde, anlamlı düzeyde bir ilişki bulundu (p<0,01).
Sonuç: Bulgular doğrultusunda ebelerin kültürel duyarlılığı arttıkça, vicdan algısı düzeylerinin de arttığı belirlendi. Ebelerin kültürel duyarlılık ve farkındalıklarının arttırılması için eğitimler düzenlenmesinin, bakım verdikleri bireylere karşı vicdan algıları üzerinde olumlu etki yaratabileceği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2021 |
Submission Date | January 29, 2021 |
Acceptance Date | March 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License