Mimari söylem, mimarlık disiplininin kendini tanımlaması, geliştirmesi ve tartışması için önemli bir araçtır. Mimarlık pratiği, mimari söylemden beslenir ve onun öğretilerine yanıt vererek şekillenir. Video oyunları ise, mimari söylemin etkisini hissettirdiği alanlardan yalnızca biridir. Bu oyunlar, oyuncular için ilgi çekici ve akılda kalıcı dünyalar yaratmak amacıyla mimari prensipler ve tekniklerden faydalanır. Bu sanal dünyalar, oyuncuların gerçek mekân hissi yaşayabilmeleri ve içinde serbestçe dolaşabilmeleri için tasarlanır. Mimari söylem, bu kurgusal dünyaların yapılandırılması ve algılanmasında önemli bir rol oynar. Bu çalışmanın amacı, video oyunlarının kurgusal dünyalarında mimari söylemlerden esinlenen unsurların varlığını ortaya koymaktır. Çalışma kapsamında incelenecek mimari söylemler, 20. yüzyıl dönemine odaklanılarak seçilmiş ve bu dönemin etkilerini taşıyan oyunlar ele alınmıştır. Mimari söylem ile video oyunları arasındaki ilişkiyi anlamak için her iki alanın tarihsel ve teorik arka planına dair bilgiye sahip olmak önemlidir. Bu nedenle, çalışmada öncelikle ilgili mimari söylemler ve incelenecek oyunlar hakkında bilgiler verilmiş, ardından dönemin söylemleri üzerinden bu oyunlardan örnekler detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışmada yer alan oyunlar, Erken Modern, Modern Rasyonalizm, Brütalizm, Mimari Ütopyalar ve Modern Sonrası Dönem olmak üzere beş farklı alt başlık altında sınıflandırılmıştır. Her bir başlık altındaki oyun yapıları ve mekânları, esinlendikleri mimari söylemlerle ilişkilendirilerek açıklanmıştır. Bu sayede, 20. yüzyıl mimari söylemlerinin video oyunlarının çevre tasarımını nasıl etkilediği, oyunun atmosferini ve inandırıcılığını nasıl güçlendirdiği görseller ve geliştirme süreci bilgileriyle desteklenerek net bir şekilde ortaya konmuştur. Elde edilen bilgiler, video oyunlarında mimari söylemin çevreyi dönüştürme gücüne dair kapsamlı bir okuma sunmaktadır.
Architectural discourse helps the discipline of architecture to define, develop and discuss itself. Architectural practice takes inspiration from architectural discourse and responds to the teachings of architectural discourse by shaping accordingly. Video games are also just one of the areas where architectural discourse extends in a multifaceted way. Video games use architectural principles and techniques shaped by discourse to design engaging and memorable worlds. These worlds are designed so that players can feel and navigate real-life spaces. Architectural discourse plays an important role in world structure design and how game worlds are perceived. The aim of this study is to reveal that there are elements inspired by various architectural discourses on the fictional worlds of video games. In the study, first of all, the twentieth century was determined as the period in which the architectural discourses to be studied on games would be selected, and the games that benefit from the discourses of the period were examined. In order to establish a relationship between architectural discourse and video games, it is important to have information about the background of both these areas. For this reason, in the study, examples from video games were examined through the discourses of the period by providing information about the related architectural discourses and the games that are the subject of the study before the review sections. In this way, how the fictional worlds of the games benefit from the architectural discourse is clearly explained with the support of in-game visuals and information about the development process. Examples of games have been examined by grouping them into five subheadings according to their influences from Early Modern, Modern Rationalism, Brutalism, Architectural Utopias and the Post-Modern Period. The relationships of the sample game structures and spaces in each group with the discourses they are inspired by are explained by discussing. Thus, an informative reading about how architectural discourse can change the environment in video games, how it can strengthen the atmosphere and credibility of the game has been created through twentieth-century discourses.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architectural Science and Technology, Architectural History, Theory and Criticism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 11, 2024 |
Acceptance Date | December 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 2 |