The aim of this study was to develop a valid and reliable academic achievement test for the 4th grade "Properties of Matter" unit by taking into account the learning outcomes in the current science curriculum. In the study, the survey model, one of the quantitative research methods, was used. The sample of the study consisted of 280 fifth-grade students studying in a province in the Southeastern Anatolia Region in the 2022-2023 academic year, who were selected according to maximum variation sampling and had studied this unit last year. There are 10 outcomes in the related unit. A total of 30 questions were prepared, 3 questions for each outcome. A specification table was prepared for the face and content validity of the test and experts’ opinions were taken. Based on the item analyses, with 3 questions were removed from the test and 6 questions were edited, developed and put back into the test. The final version of the test consists of 27 items, the average item difficulty is 0.59; the average item discrimination index is 0.45; and the reliability coefficient, which was calculated using the KR-20 technique, is 0.81. The developed test is recommended to be used by teachers and researchers.
Bu çalışmanın amacı, güncel fen bilimleri dersi öğretim programındaki kazanımlar dikkate alınarak 4. sınıf “Maddenin Özellikleri” ünitesine ilişkin geçerli ve güvenilir bir akademik başarı testi geliştirmektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki bir ilde öğrenim gören, maksimum çeşitlilik örneklemesine göre belirlenen ve bu üniteyi geçen sene işlemiş olan 280 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. İlgili ünitede 10 kazanım olup, her kazanım için 3 soru olmak üzere toplam 30 soru hazırlanılmıştır. Testin görünüş ve kapsam geçerliği için belirtke tablosu hazırlanmış olup, uzmanların görüşü alınmıştır. Madde analizi sonucu 3 soru testten çıkarılmış, 6 soru düzenlenip geliştirilip tekrar teste konulmuştur. Testin son hali 27 maddeden oluşmakta olup, ortalama madde güçlüğü 0,59; ortalama madde ayırt edicilik indeksi 0,45 ve KR-20 tekniği kullanılarak hesaplanan güvenirlik katsayısı 0,81’dir. Geliştirilen testin öğretmenler ve araştırmacılar tarafından kullanılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2023 |
Publication Date | October 20, 2023 |
Submission Date | May 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.