Research Article
BibTex RIS Cite

A COMPARISON OF SELF-ESTEEM LEVEL OF YOUTH AND ADOLESCENTS: AN EXAMINATION ON VOCATIONAL SCHOOL AND VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS

Year 2018, Volume: 17 Issue: 68, 1648 - 1665, 24.10.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.407284

Abstract

The
self-sense starts with the social environment and begins to form from the
infancy and the influence of the circle, the self-perception is the whole of
the perceptions of the person, which can be shaped positively or negatively. The
main aim of this study is with the Girls and boys high schools in birecik
district of Şanlıurfa and Harran University Birecik Vocational School
Department of Marketing and Advertising Public Relations program students '
level of self-esteem is to examine comparatively. The sample group of the study
consists of 342 Vocational High School students and 113 Vocational School
students from Birecik Vocational Trade High School for Girls and Birecik
Vocational High School for Boys and Public Relations Program of Marketing and
Advertising Department of Birecik Vocational School at Harran University,
respectively. Research data was collected through face-to-face and online
survey method using "Rosenberg Self-Esteem Scale". In this study, it
is aimed to examine self-esteem among the socio-demographic characteristics of
vocational High School and vocational high school students. In this respect,
the gender, age groups, parent education, place of residence, frequency of use
of the internet and connection to the internet were evaluated comparatively.
When the results were evaluated, the
scores of self-esteem differ only according to school types. Progress at the
level of Education has had a positive impact on self-esteem on students. Other
socio-demographic variables did not have a significant effect on self-esteem.

References

  • Bettelheim, B. (1998). A Good Enough Parent, Random House, Inc., New York, , s.12.Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları. Ankara, 2000, s.585.Can, G. (1991). Lise öğrencilerinin benlik kavramlarını etkileyen ailesel değişkenler. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1-2), 7-19. Erbil, N., Divan, Z ve Önder, P. (2006). Ergenlerin Benlik Saygısına Ailelerinin Tutum ve Davranışlarının Etkisi. Aile ve Toplum, Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. Cilt: 3, Sayı: 10, 7-15.Önder, A. ve Gülay, H. (2007). Annelerin Kabul Red Düzeyi ile Çocuklarının Empati Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 23-30.Robertson, J. F. and Simons, R. L. (1989). Family Factors, Self-Esteem, And Adolescent Depression. Journal of Marriage and the Family, 125-138.Rosenberg, M. (1965). Society And The Adolescent Self-İmage. New Jersey: Princeton University Press.Wilkinson, R. B. (2006). Age And Sex Differences İn The İnfluence Of Attachment Relationships On Adolescent Psychological Health. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 23 , 87–104.Yaman, E., Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Başaçıkma Stratejileriyle Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık. Kaknüs Yayınları, İstanbul.Yıldız, M. ve Çapar, B. (2010). Orta Öğretim Öğrencilerinde Benlik Saygısı İle Dindarlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), 103-131.

ERGENLERİN BENLİK SAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI MESLEK YÜKSEKOKULU VE MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2018, Volume: 17 Issue: 68, 1648 - 1665, 24.10.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.407284

Abstract

Benlik
algısı bebeklikten itibaren ve çevrenin etkisiyle,sosyal çevre ile şekillenip
oluşmaya başlar, benlik algısı olumlu veya olumsuz olarak şekillenebilen,
kişilerin algılarının bütünüdür Bu araştırmanın temel amacı, Şanlıurfa’nın
Birecik ilçesindeki
farklı eğitim düzeyindeki Meslek Lisesi ve Harran üniversitesi Birecik Meslek
Yüksekokulu öğrencilerinde benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelemektir.
Araştırmanın çalışma grubunu
Harran Üniversitesi Birecik Meslek Yüksekokulu Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü
Halkla İlişkiler Programı öğrencileri, Birecik Kız Ticaret ve Birecik Erkek
Meslek Lisesi öğrencilerinden olmak üzere 344 Meslek Lisesi ve 121 Meslek
Yüksekokulu öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Rosenberg Benlik
Saygısı Ölçeği” kullanılarak yüz yüze ve online anket yöntemiyle yapılmıştır.
Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 22.0 programı kullanılarak
yapılmıştır.  Sayısal değişkenlerin
normallik dağılımlarına bakmak için Shapirowilk testi uygulanmış ve normal
dağılım elde edilmiştir. Veri setinde parametrik testler kullanılmıştır.
Tanımlayıcı istatistiklerin çözümlenmesinde de frekans, yüzde, aritmetik
ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerlerden faydalanılmıştır.
Araştırma eğitim durumlarına, yaşlarına ve cinsiyetlerine göre üniversite ile
liselerdeki bireyler üzerine karşılaştırmalı yapılmıştır.

References

  • Bettelheim, B. (1998). A Good Enough Parent, Random House, Inc., New York, , s.12.Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları. Ankara, 2000, s.585.Can, G. (1991). Lise öğrencilerinin benlik kavramlarını etkileyen ailesel değişkenler. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1-2), 7-19. Erbil, N., Divan, Z ve Önder, P. (2006). Ergenlerin Benlik Saygısına Ailelerinin Tutum ve Davranışlarının Etkisi. Aile ve Toplum, Eğitim-Kültür ve Araştırma Dergisi. Cilt: 3, Sayı: 10, 7-15.Önder, A. ve Gülay, H. (2007). Annelerin Kabul Red Düzeyi ile Çocuklarının Empati Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 23-30.Robertson, J. F. and Simons, R. L. (1989). Family Factors, Self-Esteem, And Adolescent Depression. Journal of Marriage and the Family, 125-138.Rosenberg, M. (1965). Society And The Adolescent Self-İmage. New Jersey: Princeton University Press.Wilkinson, R. B. (2006). Age And Sex Differences İn The İnfluence Of Attachment Relationships On Adolescent Psychological Health. The Australian Educational and Developmental Psychologist, 23 , 87–104.Yaman, E., Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Başaçıkma Stratejileriyle Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık. Kaknüs Yayınları, İstanbul.Yıldız, M. ve Çapar, B. (2010). Orta Öğretim Öğrencilerinde Benlik Saygısı İle Dindarlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 10(3), 103-131.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hasan Çiftçi 0000-0001-5595-5726

Publication Date October 24, 2018
Submission Date March 17, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 68

Cite

APA Çiftçi, H. (2018). ERGENLERİN BENLİK SAYGISI DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI MESLEK YÜKSEKOKULU VE MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(68), 1648-1665. https://doi.org/10.17755/esosder.407284

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.