Türkiye’de
yaygınlaşan göç hareketleri, bu durumun sosyo-ekonomik sonuçlarından etkilenen
insan sayısını artırmaktadır. Bu insanların önemli bir bölümünü çocuklar
oluşturmaktadır. Bu nedenle yabancı uyruklu çocukların eğitimi konusu, her
geçen gün daha büyük bir önem taşımaktadır. Bu çalışma,
Sivas’ta öğrenim gören yabancı uyruklu
öğrencilerin okul iklimi
ile etkileşimlerini tespit
etmek amacıyla yapılmıştır. Bunun için Sivas’taki okul
yöneticilerinin, öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur.
Betimsel araştırma modelinde nitel durum çalışması desenine göre yürütülen bu
araştırmada, görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından “yarı
yapılandırılmış görüşme formu” geliştirilmiş, görüşme formunda 10 konu başlığı
belirlenmiştir. Yapılan görüşmelerde 645 dakikalık ses kaydı alınmış ve bunlar
209 sayfalık metne dönüştürülerek veri çözümlemeleri gerçekleştirilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada
yabancı uyruklu öğrencilerin, “genel güvenlik ve düzenlilik”, “sınıf
yönetimi”, “öğretmen-öğrenci ilişkileri”, “sosyal kültürel sportif
etkinlikler” ve “davranışsal
değerler ve okul disiplini” boyutlarında okul iklimi üzerinde anlamlı bir
etkilerinin olmadığı görüşünün ağırlık kazandığı tespit edilmiştir. Yabancı
uyruklu öğrencilerin, okul ikliminin “öğrenciler arası ilişkiler” boyutunu
“olumlu” yönde, “veli okul ilişkileri” ve “akademik başarı” boyutunu ise
“olumsuz” yönde etkiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Yabancı uyruklu
öğrencilerin uyum sorunlarının çözümü ve okula intibaklarının sağlanması
konusunda okul ve daha üst düzeydeki kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan
çalışmaların yetersiz olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | March 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 69 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.