Abstract
The main purpose of the paper is to determine the contribution of graduate programs in the field of Educational Administration, Supervision, Planning and Economy to professional development of teachers, school administrators and inspectors. In this context, data were collected by using interview form from a total of 25 teachers, school administrators and inspectors continuing graduate programs in the field of Educational Administration, Supervision, Planning and Economy at the University of Fırat. According to findings of the research is concluded that participants are to prefer graduate programs to specialize and build an academic carrier and graduate programs is to contribute to solving the problems of application and development leadership behaviors. The main challenge limiting the contribution to professional development of graduate programs is off to change the culture of participants' organizations.
Key Words: Educational administration, teacher, inspector, school administrator, professional development, graduate programs.
Educational administration teacher inspector school administrator professional development graduate programs.
Öz
Bu çalışmanın amacı; Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (EYTPE) alanındaki lisansüstü programlarda öğrenim gören öğretmen, yönetici ve denetmelerin görüşleri ışığında bu programın mesleki gelişimlerine katkısını belirlemektir. Bu kapsamda; Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi alanında yüksek lisans, tezsiz yüksek lisans ve doktora öğrenimine devam eden 25 öğretmen, okul yöneticisi ve denetmenden görüşme formu vasıtasıyla veri toplanmıştır. Görüşme formlarından elde edilen bulgulara göre; katılımcıların EYTPE lisansüstü programlarını tercih sebepleri arasında en önemlilerinin uzmanlaşma ve akademik kariyer yapma olduğu, alınan eğitimin uygulama sorunlarını çözmede ve liderlik davranışlarının gelişmesinde katkı sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Lisansüstü programların katılımcıların mesleki gelişimlerine olan katkısını sınırlandıran en önemli faktör ise görev yaptıkları kurumun kültürünün değişime kapalı olmasıdır.
Anahtar Kelimeler: Eğitim yönetimi, öğretmen, denetmen, okul yöneticisi, mesleki gelişim, lisansüstü programlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 43 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.