Bu araştırma ortaokul öğrencilerinin israfa ilişkin algı ve davranışlarını belirlemek amacıyla temel nitel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem ve maksimum çeşitlilik örneklemine göre belirlenen 120 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından ilgili literatüre ve uzman görüşüne dayalı olarak geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2019-2020 eğitim öğretim yılında, Afyonkarahisar il merkezinde yüksek-orta ve düşük sosyo-ekonomik düzeyde bulunan bölgelerden seçilen 3 farklı devlet okulunun 5, 6 ve 7. sınıf düzeylerinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin katılımıyla toplanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yönteminden faydalanılmış, analizler sonucunda elde edilen veriler tablolaştırılarak frekanslarla sunulmuş, doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Sonuç olarak araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin israf konusunda bilgili ve bilinçli oldukları ancak bunu davranışlarına tam olarak yansıtamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Su, elektrik, ekmek, gıda, para, zaman, kağıt, kıyafet, petrol, doğalgaz gibi hayatın birçok alanında israf yapıldığını insanların bilinçsizliği, duyarsızlığı vurgusuyla açıklamışlardır. İsrafın önlenmesi konusunda dikkat, bilinç, tasarruf, duyarlılık ve paylaşma kelimeleriyle öneriler geliştirmişlerdir. Ancak öğrencilerin israf ettiğiniz kaynaklar nelerdir sorusuna vermiş oldukları yanıtlar israf konusunda duyarlı davranışlar göstermediklerini ortaya çıkarmıştır.
This research is designed in a basic qualitative research pattern to determine the perception and behavior of Secondary School students regarding waste. The study's working group consists of 120 middle school students determined by easy-to-reach sampling and maximum diversity sampling from purposeful sampling methods. A survey consisting of open-ended questions developed by the researcher based on the relevant literature and expert opinion was used as a data collection tool in the research. Research data shows that in the 2019-2020 academic year, 5, 6 and 7 of 3 different public schools selected from regions located at high-middle and low socio-economic levels in the provincial center of Afyonkarahisar. it was collected with the participation of 0 middle school students studying at grade levels. In the analysis of the data obtained at the end of the research, content analysis method was used, the data obtained as a result of the analysis was tabulated and presented with frequencies, supported by direct quotes. As a result, it was concluded that secondary school students who participated in the study were knowledgeable and aware of waste, but could not fully reflect this on their behavior. Water, electricity, Bread, Food, Money, Time, paper, clothing, oil, natural gas, such as many areas of life are wasted in the unconscious, insensitivity of people explained with emphasis. They have developed recommendations on the Prevention of waste with the words Attention, Awareness, saving, sensitivity and sharing. But the answers students gave to the question of what resources you waste found that they did not show sensitive behavior about waste.
Secondary school student financial literacy skill economics education waste Secondary school, student, financial literacy skill, economics education, waste
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 2, 2022 |
Submission Date | November 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 82 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.