The aim of this study is to reveal in terms of some variables the similarities and differences of the studies carried out in Turkey on "Democratic Citizenship". The data source of the study consists of the theses in the YÖK National Thesis Center database, the national journals in TÜBİTAK ULAKBİM Social Sciences and Humanities Database and Google Scholar databases. In the study, a descriptive content analysis method was used and categorical analysis was carried out. According to the findings, the issue of democratic citizenship is handled in many different fields of study. It is understood that the studies on this subject have increased as of 2004, that they are mostly handled through articles, and that secondary and high school students are preferred as a sample in the studies. Studies are mostly carried out in the field of social sciences education, generally with qualitative methods. It has been found out that data are collected through interviews; that descriptive survey model is used more, compared to others; that sample is determined by purposeful and criterion sampling methods, and that data are mostly analyzed by descriptive content analysis. According to the findings of the research, there is a need for studies to examine the phenomenon of democratic citizenship in graduate studies with a focus on school management and education management.
Bu çalışmanın amacı, “Demokratik Vatandaşlık” konusunda Türkiye’de gerçekleştirilen çalışmaların benzerliklerinin ve farklılıklarının bazı değişkenler üzerinden ortaya konmasıdır. Çalışmanın veri kaynağını YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanındaki tezler ve TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşerî Bilimler Veri Tabanı, Google Akademik veri tabanlarında olan ulusal dergiler ve kitaplar oluşturmaktadır. Çalışmada betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmış, bu kapsamda kategorik çözümleme gerçekleştirilmiştir Buna göre demokratik vatandaşlık konusunun birçok farklı disiplinde ele alındığı görülmektedir. Bu konuda yapılan çalışmaların 2004 yılı itibarıyla artış gösterdiği, çoğunlukla makaleler aracılığıyla ele alındığı, çalışmalarda örneklem olarak ortaokul ve lise öğrencilerinin tercih edildiği anlaşılmaktadır. Çalışmaların en çok sosyal bilgiler eğitimi alanında, genellikle nitel yöntemlerle yürütüldüğü, bilginin derleme ve görüşme yoluyla toplandığı, betimsel tarama modelinden diğerlerine kıyasla daha fazla yararlanıldığı, amaçlı ve ölçüt örnekleme yöntemleriyle örneklemin belirlendiği, verilerin büyük çoğunlukla betimsel içerik analiziyle analiz edildiği ortaya çıkmıştır. Araştırmanın bulgularına göre lisansüstü çalışmalarda demokratik vatandaşlık olgusunu okul yönetimi ve eğitim yönetimi odağında inceleyecek çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 20, 2024 |
Acceptance Date | October 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International