Sendika ve Sivil Toplum Kuruluşlarının Tarih Öğretmenliği Alanına Etkileri
Year 2024,
Volume: 11 Issue: 2, 110 - 123, 31.12.2024
Ahmet Ülger
,
Güray Kırpık
Abstract
Bu makale, sendika ve sivil toplum kuruluşlarının Türkiye'de tarih öğretmenliği alanına olan etkilerini incelemektedir. Eğitim sendikalarının, öğretmenlerin mesleki haklarını savunma ve geliştirme misyonu doğrultusunda tarih öğretmenlerinin çalışma koşullarına, öğretim programlarına ve pedagojik yaklaşımlarına katkılarını değerlendirmektedir. Bu bağlamda sendika ve sivil toplum kuruluşlarının tarih öğretmenliğini nasıl desteklediği ve dönüştürdüğü ele alınmaktadır. Sivil toplum ve eğitim birbirinden bağımsız kavramlar gibi görünse de büyük ölçüde örtüşmekte ve her iki olgu da yaşadıkları toplumların yaşamı, ilerlemesi, gelişmesi ve tarihiyle bağlantılı olmaktadır. Sivil toplum ve eğitim sistemi toplum için daha iyi bir yaşam sürmeye çalışmaktadır. Bu amaçla sivil toplum, sivil toplum kuruluşları aracılığıyla eğitim sistemine entegre edilmektedir. Türk eğitim sisteminde STK'ların konumunu güçlendirmek ve işlevlerini genişletmek için merkez yönetimin, STK'ların ve okul yönetiminin üzerine düşen sorumlulukları üstlenmesi gerekmektedir. Türkiye'de eğitim sendikaları güçlü sendikalar olarak görülmektedir. Sendikaların faaliyetleri Millî Eğitim Bakanlığı'nın kararlarını etkilemektedir.
Ethical Statement
Bu makale, derleme türünde olduğu için etik kurul kararı gerektirmemektedir.
Supporting Institution
Bu araştırmada herhangi bir kurum, kuruluş veya kişiden destek alınmamıştır.
References
- Akcan, E., Polat, S., & Ölçüm, D. (2017). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre sendikal faaliyetlerin okullara etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1101-1119.
- Arat, T, Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
- Arslan, M. (2015). Türkiye Milli Eğitim Sistemindeki değişmeler ışığında "hizmet içi eğitim." (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bamberry, L. (2011). ‘As disposable as the next tissue out of the box ’: Casual teaching and job quality in New South Wales public school education. Australian & New Zealand Journal of Sociology, 53(1), 67.
- Can, S. (2012). Sendikaların yetersiz kaldığı alanlar ve eğitim sendikalarının etkinliği. Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 100-112.
- Dilbaz, E., & Akman Erkılıç, T. (2023). Türkiye'de öğretmenlerin kariyer geliştirme uygulamaları üzerine bir değerlendirme. In Eğitim Bilimlerinde Araştırmalar (pp. 339-358). Livre De Lyon.
- Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 1(1), 59-72.
- Erer, B., Demirel, E., & Savaş, Y. (2023). Dijital liderliğin görsel haritalama tekniğine göre bibliyometrik analizi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 6(1), 78.
- Galin, D. (2004). Trade unions and NGOs in social development: A necessary partnership. Journal of Social Development, 12(3), 45-60.
- Gökçe, E. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin öğretmen örgütlerine (sendikalara) üye olmama sebepleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
- Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliliklerinin incelenmesi. Eğitimde Teknolojik Gelişim Dergisi, 1(1), 1-12.
- Jamalpur, B., Kafila, Chythanya, K. R., & Kumar, K. S. (2021). A comprehensive overview of online education – Impact on engineering students during COVID-19. Materials Today: Proceedings, 45, 5000-5005.
Johns, T. (2002). Sendikaların sivil toplumdaki rolü. Sivil Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(1), 2.
- Kahraman, M., & Tamer, M. (2016). Bölgesel kalkınmada sivil toplum kuruluşlarının rolü. International Journal of Academic Value Studies, 2(3), 1.
- Karaman, H. G., & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, Beklentiler ve sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140.
- Kaynar, M. K. (2005). Sivil toplumun kavramsal tarihi ve sivil toplumla ilgili güncel tartışmalar. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 339-369.
- Atlı, H., Medeni, T. D., Medeni, İ. T., Ateş, V., & Güzel, M. S. (2023). Uzaktan eğitimin teknolojik gelişimi: Öğretmen ve öğrencilerin bakış açısı ile karşılaştırmalı GZFT analizi. Eğitim Teknolojileri ve Uzaktan Öğrenme Dergisi, 15(1), 79-100.
- Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2020). Türkiye'de öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı eğitime ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem araştırması. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 98.
- Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2016). The teachers' opinion about unionisation. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 45-60.
- Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Eğitimde Dijital Dönüşüm Dergisi, 4(2), 124-135.
- Moe, T. M. (2001). Teachers unions and the public schools. In T. M. Moe (Ed.), A primer on America’s schools. Stanford, CA: Hoover Press.
- Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: Dijital dünyada okul lideri olmak. Eğitimde Dijital Dönüşüm Dergisi, 3(1), 45-76.
Poole, W. (2000). The construction of teachers' paradoxical interests by teacher union leaders. American Educational Research Journal, 37(1), 110.
- Taş, A. (1995). Ankara ili ilköğretim okulları öğretmenlerinin eğitim sendikalarından, sendikacıların öğretmenlerden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Tezcan, M. (1988). Öğretmenlerin mesleki örgütlenmesi. Eğitimde Mesleki Örgütlenme ve Sendikalar, 2(1), 45-67.
The Impact of Trade Unions and Non-governmental Organizations on the Field of History Teaching
Year 2024,
Volume: 11 Issue: 2, 110 - 123, 31.12.2024
Ahmet Ülger
,
Güray Kırpık
Abstract
This article examines the effects of unions and non-governmental organizations on the field of history teaching in Turkey. It evaluates the contributions of education unions to the working conditions, curriculum and pedagogical approaches of history teachers in line with the mission of defending and improving the professional rights of teachers. In this context, how unions and non-governmental organizations support and transform history teaching is discussed. Although civil society and education seem to be independent concepts, they overlap to a large extent and both phenomena are linked to the life, progress, development and history of the societies in which they live. Civil society and the education system strive to create a better life for society. For this purpose, civil society is integrated into the education system through non-governmental organizations. In order to strengthen the position of NGOs and expand their functions in the Turkish education system, the central government, NGOs and school management must assume their responsibilities. Education unions are seen as strong unions in Turkey. The activities of unions affect the decisions of the Ministry of National Education.
References
- Akcan, E., Polat, S., & Ölçüm, D. (2017). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre sendikal faaliyetlerin okullara etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1101-1119.
- Arat, T, Bakan, Ö. (2014). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
- Arslan, M. (2015). Türkiye Milli Eğitim Sistemindeki değişmeler ışığında "hizmet içi eğitim." (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Bamberry, L. (2011). ‘As disposable as the next tissue out of the box ’: Casual teaching and job quality in New South Wales public school education. Australian & New Zealand Journal of Sociology, 53(1), 67.
- Can, S. (2012). Sendikaların yetersiz kaldığı alanlar ve eğitim sendikalarının etkinliği. Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 100-112.
- Dilbaz, E., & Akman Erkılıç, T. (2023). Türkiye'de öğretmenlerin kariyer geliştirme uygulamaları üzerine bir değerlendirme. In Eğitim Bilimlerinde Araştırmalar (pp. 339-358). Livre De Lyon.
- Eraslan, L. (2012). Günümüz öğretmen sendikacılığının değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 1(1), 59-72.
- Erer, B., Demirel, E., & Savaş, Y. (2023). Dijital liderliğin görsel haritalama tekniğine göre bibliyometrik analizi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 6(1), 78.
- Galin, D. (2004). Trade unions and NGOs in social development: A necessary partnership. Journal of Social Development, 12(3), 45-60.
- Gökçe, E. (2009). İlköğretim öğretmenlerinin öğretmen örgütlerine (sendikalara) üye olmama sebepleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
- Görgülü, D., & Küçükali, R. (2018). Öğretmenlerin teknolojik liderlik özyeterliliklerinin incelenmesi. Eğitimde Teknolojik Gelişim Dergisi, 1(1), 1-12.
- Jamalpur, B., Kafila, Chythanya, K. R., & Kumar, K. S. (2021). A comprehensive overview of online education – Impact on engineering students during COVID-19. Materials Today: Proceedings, 45, 5000-5005.
Johns, T. (2002). Sendikaların sivil toplumdaki rolü. Sivil Toplum ve Demokrasi Dergisi, 2(1), 2.
- Kahraman, M., & Tamer, M. (2016). Bölgesel kalkınmada sivil toplum kuruluşlarının rolü. International Journal of Academic Value Studies, 2(3), 1.
- Karaman, H. G., & Erdoğan, Ç. (2016). Türkiye’deki eğitim sendikalarına yönelik bir inceleme: Amaçlar, Beklentiler ve sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 123-140.
- Kaynar, M. K. (2005). Sivil toplumun kavramsal tarihi ve sivil toplumla ilgili güncel tartışmalar. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 339-369.
- Atlı, H., Medeni, T. D., Medeni, İ. T., Ateş, V., & Güzel, M. S. (2023). Uzaktan eğitimin teknolojik gelişimi: Öğretmen ve öğrencilerin bakış açısı ile karşılaştırmalı GZFT analizi. Eğitim Teknolojileri ve Uzaktan Öğrenme Dergisi, 15(1), 79-100.
- Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2020). Türkiye'de öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı eğitime ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem araştırması. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 98.
- Köybaşı, F., Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2016). The teachers' opinion about unionisation. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 45-60.
- Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Eğitimde Dijital Dönüşüm Dergisi, 4(2), 124-135.
- Moe, T. M. (2001). Teachers unions and the public schools. In T. M. Moe (Ed.), A primer on America’s schools. Stanford, CA: Hoover Press.
- Öz, Ö. (2020). Dijital liderlik: Dijital dünyada okul lideri olmak. Eğitimde Dijital Dönüşüm Dergisi, 3(1), 45-76.
Poole, W. (2000). The construction of teachers' paradoxical interests by teacher union leaders. American Educational Research Journal, 37(1), 110.
- Taş, A. (1995). Ankara ili ilköğretim okulları öğretmenlerinin eğitim sendikalarından, sendikacıların öğretmenlerden beklentileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Tezcan, M. (1988). Öğretmenlerin mesleki örgütlenmesi. Eğitimde Mesleki Örgütlenme ve Sendikalar, 2(1), 45-67.