Bebeklik dönemi ile başlayarak tüm dönemleri kapsayan okuma eylemi, insan yaşamının en önemli parçasıdır. Bireyin doğumu ile başlayan gelişim evreleri yaş gruplarına göre gelişim göstermektedir. 0-2 yaş grubu bebeklik, 3-6 yaş grubu erken çocukluk, 7-11 yaş grubu son çocukluk, 12-18 yaş grubu ise ergenlik dönemi olarak kabul edilmektedir. Erken çocukluk dönemiyle başlayan fiziksel ve motor gelişim evresi, bilişsel gelişim evresi, dil gelişim evresi, ruhsal ve sosyal-ahlâki gelişim evrelerine çocuk edebiyatının etkisi son derece önemlidir. Bu doğrultuda çalışmada çocuğa görelik kavramı ile ilgili literatür dikkate alınarak, seçilecek çocuk edebiyatı ürünlerinin iç yapı ve dış yapı özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda bu çalışmanın özellikle çocuk ve okul kütüphanecilerine, ebeveynlere ve eğitimcilere katkı sunması beklenmektedir.
çocuk edebiyatı çocuğa görelik kavramı çocuk edbiaytı iç yapı özellikleri çocuk edeniyatı dış yapı özellikleri Çocuk
The act of reading, which covers all periods, starting with infancy, is the most important part of human life. The developmental stages that begin with the birth of the individual show development according to age groups. The 0-2 age group is considered as infancy, the 3-6 age group as early childhood, the 7-11 age group as final childhood, and the 12-18 age group as adolescence. The effect of children's literature on the physical and motor development phase, cognitive development phase, language development phase, spiritual and social-moral development phases that start with early childhood is extremely important. In this direction, it is aimed to examine the internal structure and external structure characteristics of the children's literature products to be selected, taking into account the literature on the concept of child-appropriateness. In this context, this study is expected to contribute especially to child and school librarians, parents and educators.
Child child-friendly concept children's literature children's literature external structure elements children's literature internal structure elements
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library and Information Studies (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2023 |
Submission Date | June 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |