The use of the internet and internet-based services, which started to become widespread since the 1990s, brought about radical changes in social and commercial life, and caused individuals to devote more time to internet-based services in their social lives. In this period, it is seen that the fields of communication have transformed and the concepts and areas of expertise that were not in the literature almost 15 years ago are included in the field of communication. The use of digital channels has thus begun to take place in communication plans. In the same process, how and how the celebrities created by digital channels should be positioned in these plans came to the fore. Today, it is discussed that YouTubers are a source of information for their followers, influencing them and directing them to certain attitudes and behaviors. The purpose of this research; The aim is to reveal data on the reasons why celebrities, that is, YouTubers, created by YouTube, a digital platform. In the research, it is also planned to make an assessment of the positioning of YouTubers as new opinion leaders for their followers. Quantitative research method was preferred in the study. Data were collected from the students of Sakarya University, Faculty of Communication, Department of Public Relations and Advertising, who formed the sample, using the online survey technique. As a result of the research; It has been found that YouTubers have no effect on the purchasing decision of the sample, but they are followed because they are seen as information and news sources.
1990’lardan itibaren yaygınlaşmaya başlayan internet ve internet tabanlı hizmetlerin kullanımı, toplumsal ve ticari hayatta köklü değişimleri beraberinde getirirken, bireylerin sosyal yaşamlarında internet tabanlı hizmetlere daha çok vakit ayırmasına yol açmıştır. Bu dönemde iletişim alanlarının dönüştüğü ve neredeyse 15 yıl önce literatürde olmayan kavram ve uzmanlık alanlarının iletişim çalışma alanına dahil olduğu görülmektedir. Dijital kanalların kullanımı da böylece iletişim planlarında yer almaya başlamıştır. Dijital kanalların yarattığı ünlülerin bu planlarda nasıl ve ne şekilde konumlandırılması gerektiği de aynı süreçte gündeme gelmiştir. Günümüzde YouTuber’ların, takipçileri için bilgi kaynağı oldukları, onları etkiledikleri, belirli tutum ve davranışlara yönlendirebildikleri durumu tartışılmaktadır. Bu araştırmanın amacı; dijital bir platform olan YouTube’un yarattığı ünlülerin yani YouTuber’ların takip edilme nedenlerine yönelik veri ortaya koymaktır. Araştırmada ayrıca YouTuber’ların, takipçileri için yeni kanaat önderleri olarak konumlandırılma durumuna yönelik bir değerlendirme yapılması da planlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Örneklemi oluşturan Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklam Bölümü öğrencilerden çevrimiçi anket tekniği ile veriler toplanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; YouTuberlar’ın örneklemin satın alma kararı üzerinde etkisinin olmadığı bununla birlikte bilgi ve haber kaynağı olarak görülmeleri nedeniyle takip edildikleri verisine ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 17 |