With the increase in population and change in food culture, the number and variety of food additives have increased significantly. Although there are various legal regulations to prevent the uncontrolled and unintended use of food additives, there is a false belief among consumers that food additives are harmful. Additionally, in recent years, people have begun to use the internet more to access health information. YouTube™ is a frequently used platform to access nutrition and health information. However, unfortunately, there is no control mechanism for the information shared. In addition, the information pollution that arises on controversial issues such as food additives further increases the importance of this control. Therefore, the aim of this study was to evaluate YouTube videos as a source of information about food additives. Ninety-six videos were included in the study. The name of the video, its link, upload date, duration, number of views, comments, likes, and dislikes, and upload source information (Personal blogs, health professionals, and food professionals) were recorded. Then, viewing rates, like rates and video power index (VPI) values, were calculated. The Content Evaluation Score, created by the researchers, the Modified DISCERN Scale, and the Global Quality Score (GQS) were used to evaluate video quality. The videos were watched and evaluated by two researchers who are knowledgeable about food additives. The study’s key findings revealed that videos shared by food professionals scored higher on the GQS and Content Evaluation Score than health professionals and personal blogs (p<0.001). The videos with the lowest scores on all three scales were those shared by personal blogs (p<0.001). Additionally, it was determined that there was a positive correlation between Content Evaluation Score and VPI (r=0.308, p=0.002) and viewing rates (r=0.308, p=0.002). However, it was found that video quality scores and liking rates were negatively related (p<0.05). The results demonstrated the importance of information provided by experts on food additives and emphasized the importance of monitoring videos published on the YouTube™ platform in nutrition and health.
Nüfusun artması ve yemek kültürünün değişmesi ile gıda katkı maddelerinin sayısı ve çeşidi önemli ölçüde artmıştır. Gıda katkı maddelerinin kontrolsüz ve amaçları dışında kullanımını önlemek için çeşitli yasal düzenlemeler olsa da tüketiciler arasında gıda katkı maddelerinin zararlı olduğuna yanlış bir inanç vardır. Ayrıca son yıllarda insanlar sağlık bilgilerine erişmek için interneti daha fazla kullanmaya başlamıştır. YouTube™, beslenme ve sağlık bilgilerine erişmek için sıklıkla kullanılan platformlardan biridir. Ancak paylaşılan bilgiler için ne yazık ki bir denetim mekanizması bulunmamaktadır. Ayrıca gıda katkı maddeleri gibi tartışmalı konularda ortaya çıkan bilgi kirliliği, bu denetimin önemini daha da artırmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, gıda katkı maddeleri hakkında bir bilgilendirme kaynağı olarak YouTube videolarını değerlendirmektir. Çalışmaya 96 video dahil edilmiştir. Videonun ismi, linki, yüklenme tarihi, süresi, görüntülenme sayısı, yorum sayısı, beğenme ve beğenmeme sayısı ve yükleme kaynağı bilgileri (Kişisel bloglar, sağlık profesyonelleri ve gıda profesyonelleri) kaydedilmiştir. Daha sonra izlenme oranı, beğenme oranı ve video güç indeksi (Video Power Index-VPI) değerleri hesaplanmıştır. Video kalitesini değerlendirmek için araştırmacılar tarafından oluşturulan İçerik Değerlendirme Skoru, Modifiye DISCERN Ölçeği ve Global Kalite Skoru (Global QualityScore-GQS) kullanılmıştır. Videolar, gıda katkı maddeleri konusunda bilgi sahibi iki araştırmacı tarafından izlenerek değerlendirilmiştir. Çalışmanın temel bulguları, gıda profesyonelleri tarafından paylaşılan videoların GQSve İçerik Değerlendirme Skorunda sağlık profesyonelleri ve kişisel bloglardan daha yüksek puan aldığını ortaya koymuştur (p<0.001). Her üç ölçekte en düşük puan alan videolar kişisel bloglar tarafından paylaşılanlar olmuştur (p<0.001). Ayrıca İçerik Değerlendirme Skoru ile VPI (r=0.308, p=0.002) ve izlenme oranları (r=0.308, p=0.002) arasında pozitif korelasyon olduğu belirlenmiştir. Ancak video kalitesi puanları ile beğenme oranlarının negatif ilişkili olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuçlar, gıda katkı maddeleri konusunda uzmanlar tarafından yapılan bilgilendirmenin önemini göstermiş olup, YouTube™ platformunda beslenme ve sağlık alanında yayımlanan videoların denetlenmesinin önemini vurgulamıştır.
Çalışmada insan veya hayvan denekler bulunmadığı için etik kurul izni alınmamıştır.
Destekleyen bir kurum bulunmamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Health Nutrition |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 22, 2024 |
Publication Date | July 25, 2024 |
Submission Date | January 15, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |