Kore kültürünün önemli ürünlerinden biri olan Pansori(판소리), halka açık yerlerde bir hikâyenin şarkı-müzik eşliğinde sergilenmesidir. Pansori performansındaşarkıcı/anlatıcı, davulcu ve izleyici olmak üzere üç unsur bulunmaktadır. Davulcu
ritim sağlayarak ve gösteriye heyecan katmak için teşvik edici sözler söyleyerek performansta tamamlayıcı bir rol oynarken, şarkıcı/anlatıcı, anlatımı ve vücut diliyle pansori performansının merkezi konumundadır. Pansori’yi ilginç kılan izleyicilerin de bu performans içinde yer almasıdır. İzleyiciler, sanatçıların performansı sırasında sanatçılara destek ve beğenilerini ifade etmek amaçlı ara ara tezahüratta bulunurlar. Kore’nin kültürel ögelerinden biri olan Pansori, UNESCO’nun Somut Olmayan Kültürel Miras listesinde “Sözlü Gelenekler ve Anlatımlar” başlığı altında yer almaktadır. Pansori 1964 yılında beş numaralı Kore Soyut Kültür Mirası olarak kaydedilmiş ve 2003 yılı Kasım ayında UNESCO tarafından dünya eserinden bahsedilse de günümüze sadece beş tanesi ulaşmıştır. Pansori’nin içeriğinde müzik, kurgu/hikâye, izleyiciler ve izleyicilerin de performansçılara eşlik etmesi gibi unsurları göz önünde bulundurduğumuzda Pansori’yi müzik, tiyatro ve edebiyat alanlarında incelemek mümkündür. Pansori anonim olarak başlayıp, profesyonel sanatçılarca devam ettirilmiştir. Bu çalışmada Kore’nin Kültürel Mirası Pansori’nin Kore kültüründeki yerine bakmanın yanı sıra ortaya çıkışı, gelişimi ve günümüz durumuna kısaca değinilmiştir. Çalışmanın amacı Kore’nin bu önemli kültürel mirasını Türkiye’de tanıtmak, Kore kültüründeki önemini ortaya çıkarmak ve ileride yapılacak karşılaştırmalı çalışmalara temel olmaktır.
Pansori (판소리), one of the important products of Korean Culture, is the exhibition of a
story accompanied by song and music in public places. There are three
elements in Pansori performance as singer/narrator, drummer and audience. The
singer/narrator is central to the Pansori performance with his narration and body
language, while the drummer plays a complementary role in the performance by
providing rhythm and singing encouraging words to add excitement to the performance.
What makes the Pansori interesting is that the audience also takes part in
this performance. During the performance of the artists, the audience occasionally
cheers to express their support and appreciation for the artists. Pansori, one of the
cultural elements of Korea, is included in the Intangible Cultural Heritage list of
UNESCO under the title of “Oral Traditions and Expressions”. Pansori was registered
as Korean intangible cultural heritage number five in 1964 and was designated as
world cultural heritage by UNESCO in November 2003. Although twelve of
classical Pansori works are mentioned in Korean Culture, only five of them have
reached today. It is possible to examine Pansori in the fields of music, theater and
literature when we consider the elements such as music, fiction/story, audience
and the audience accompanying the performers in the content of Pansori. Pansori
started anonymously and continued by professional artists. In this study, besides
looking at the place of Pansori, the Cultural Heritage of Korea, in Korean culture,
its emergence, development and current situation are briefly mentioned. The aim of
the study is to introduce an important Korea’s cultural heritage in Turkey, to reveal
its importance in Korean culture and set the basis for future comparative studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | May 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 29 Issue: 114 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)