Research Article
BibTex RIS Cite

PLATON VE DEVLET’İN EPİSTEMOLOJİSİ ÜZERİNE

Year 2014, Issue: 59, 15 - 40, 15.07.2014

Abstract

Nesne analizini öne çıkaran ve kimi zaman “iki dünya teorisi” olarak da
adlandırılan geleneksel yoruma göre, bilgi ve inanç arasındaki fark, Platon için,
nesneler hakkındaki önermeleri ya da doğruları değil, bu nesnelerin bizzat kendilerini
konu edinir. Bilgi ve inanç, olmak fiilinin yorumuna bağlı olarak, varlık ya
da yüklemler üzerine olup, ancak ve sadece belirli nesnelerle kurulan doğrudan
düşünsel aktlar olarak görülmelidir. Fakat Gail Fine, bu geleneksel yorumu açıkça
reddeder ve Platon’un, Devlet diyalogunda, bilgi ve inanç ayrımı ile ilgili olarak
aslında bir içerik analizi yaptığını iddia eder. Fine’a göre Platon, bilgiyi doğru
önermelere bağlarken, inancı ise doğru olan ve doğru olmayan ile ilişkilendirir.
Ayrıca Platon bilgiyi, sezgiye dayalı bir doğrudan kavrayış ya da acquaintance
modeli üzerinden değil, uyumculuk görüşü çerçevesinde ele alır. Bu makalede,
Francisco J. Gonzalez’in düşündüğünün aksine, Devlet’in Fine’ın yorumunu da
destekler nitelikte görüşler içerdiği savunulmaya çalışılacaktır.

References

  • • Allen, R. E. (1971) “The argument from opposites in Republic V”, Essays in Ancient Greek Philosophy içinde, ed. J. P. Anton and G. L. Kustas, Albany: State University of New York Press, s. 165-75
  • • Aslan, A. (2012) İlkçağ Felsefe Tarihi
  • • Annas, J. (1981) An Introduction to Plato’s Republic, Oxford: Clarendon Press.
  • • Brown, L. (1986) “Being in the Sophist: A Syntactical Enquiry”, Oxford Studies in Ancient Philosophy, sayı: 4, s. 49-70.
  • • Butler, T. (2007) “On Today’s Two World Interpretation: Knowledge and True Belief in Plato”, The Southern Journal of Philosophy, sayı: XLV, s. 31-56.
  • • Cooper, N. (1986) “Between Knowledge and Ignorance”, Phronesis, sayı: 31, s. 229-242.
  • • Cottingham, J. (1984) Rationalism, London: Paladin Books, Granada Publishing.
  • • Cross, R. C. and Woozley, A. D. (1964) Plato’s Rupublic: A Philosophical Commentary, London: Macmillan and Co. Ltd.
  • • Fine, G. (1990) “Knowledge and Belief in Republic V-VII”, Epistemology içinde, ed. Stephen Everson, Cambridge: Cambridge University Press, s. 85- 115.
  • • Gerson, L. P. (2003) Knowing Persons: A Study in Plato, New York: Oxford University Press.
  • • Gonzalez, F. J. (1996) “Propositions or Nesnects? A Critique of Gail Fine on Knowledge and Belief in Republic V”, Phronesis: sayı: XLI (3), s. 245-275
  • • Gosling, J. C. (1968) “Doxa and Dunamis in Plato’s Republic”, Phronesis, sayı: 13, s. 119:130.
  • • Hintikka, J. (1973) “Knowledge and its Nesnects in Plato”, Patterns in Plato’s Thought içinde, ed. J.M. E. Moravcsik, Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, s. 1-30.
  • • Kahn, C. (1981) Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form, Cambridge: Cambridge University Press.
  • • Kuçuradi, İ. (1997) Çağın Olayları Arasında, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • • Lee, D. C. (2010) “Interpreting Plato’s Republic: Knowledge and Belief”, Philosophy Compass, sayı: 5 (10), s. 854-864.
  • • Russell, B. (1912) The Problems of Philosophy, London: Oxford University Press.

PLATO AND ON EPİSTEMOLOGY OF REPUBLİC

Year 2014, Issue: 59, 15 - 40, 15.07.2014

Abstract

In Republic V, Plato distinguishes knowledge from belief by assigning
knowledge to “what is” and belief to “what is and is not.” According to the traditional
interpretation, Plato’s distinction concerns not propositions about objects
but objects themselves. This “objects analysis” reads the word “what is” in
Plato’s distinction as either existential or predictive in meaning and says that no
one can have knowledge of sensibles and belief about forms. Gail Fine rejects the
“objects analysis” and defends instead a “contents analysis”, according to which
while knowledge is assigned to true propositions, belief is concerned with what
may be true and false. Fine also argues that, as a coherentist, Plato does not think
that knowledge consists in acquaintance or a self-certifying vision like intuition.
After presenting Fine’s argument, we will argue that Francisco J. Gonzalez is
mistaken in thinking that Fine’s veridical reading is incompatible with the text.

References

  • • Allen, R. E. (1971) “The argument from opposites in Republic V”, Essays in Ancient Greek Philosophy içinde, ed. J. P. Anton and G. L. Kustas, Albany: State University of New York Press, s. 165-75
  • • Aslan, A. (2012) İlkçağ Felsefe Tarihi
  • • Annas, J. (1981) An Introduction to Plato’s Republic, Oxford: Clarendon Press.
  • • Brown, L. (1986) “Being in the Sophist: A Syntactical Enquiry”, Oxford Studies in Ancient Philosophy, sayı: 4, s. 49-70.
  • • Butler, T. (2007) “On Today’s Two World Interpretation: Knowledge and True Belief in Plato”, The Southern Journal of Philosophy, sayı: XLV, s. 31-56.
  • • Cooper, N. (1986) “Between Knowledge and Ignorance”, Phronesis, sayı: 31, s. 229-242.
  • • Cottingham, J. (1984) Rationalism, London: Paladin Books, Granada Publishing.
  • • Cross, R. C. and Woozley, A. D. (1964) Plato’s Rupublic: A Philosophical Commentary, London: Macmillan and Co. Ltd.
  • • Fine, G. (1990) “Knowledge and Belief in Republic V-VII”, Epistemology içinde, ed. Stephen Everson, Cambridge: Cambridge University Press, s. 85- 115.
  • • Gerson, L. P. (2003) Knowing Persons: A Study in Plato, New York: Oxford University Press.
  • • Gonzalez, F. J. (1996) “Propositions or Nesnects? A Critique of Gail Fine on Knowledge and Belief in Republic V”, Phronesis: sayı: XLI (3), s. 245-275
  • • Gosling, J. C. (1968) “Doxa and Dunamis in Plato’s Republic”, Phronesis, sayı: 13, s. 119:130.
  • • Hintikka, J. (1973) “Knowledge and its Nesnects in Plato”, Patterns in Plato’s Thought içinde, ed. J.M. E. Moravcsik, Dordrecht: D. Reidel Publishing Company, s. 1-30.
  • • Kahn, C. (1981) Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form, Cambridge: Cambridge University Press.
  • • Kuçuradi, İ. (1997) Çağın Olayları Arasında, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • • Lee, D. C. (2010) “Interpreting Plato’s Republic: Knowledge and Belief”, Philosophy Compass, sayı: 5 (10), s. 854-864.
  • • Russell, B. (1912) The Problems of Philosophy, London: Oxford University Press.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Öztürk This is me

Publication Date July 15, 2014
Submission Date April 23, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 59

Cite

APA Öztürk, F. (2014). PLATON VE DEVLET’İN EPİSTEMOLOJİSİ ÜZERİNE. Felsefe Dünyası(59), 15-40.