This review explores Věra Chytilová's Daisies (1966) as a radical feminist critique of patriarchal norms and gender expectations. By employing innovative cinematic techniques such as discontinuity editing, jump cuts, and rapid non-diegetic inserts, Chytilová subverts traditional narrative structures and the male gaze. The film’s chaotic visuals and satirical narrative disrupt the conventional representation of women, using the characters’ absurd rebellion to expose the futility of seeking liberation within a phallogocentric system. This review examines key scenes and symbols in the film, highlighting how Chytilová’s work transgresses boundaries of acceptable femininity and challenges patriarchal values through grotesque and carnivalesque imagery. The protagonists’ actions and ultimate fate are interpreted as a critique of the societal structures that confine women, underscoring the cyclical and often nihilistic nature of their struggle for freedom. Daisies is thus positioned as a timeless and essential piece of feminist cinema that continues to provoke and inspire critical thought on gender and artistic expression.
Bu film incelemesi, Věra Chytilová’nın Daisies [Papatyalar] (1966) filmini ataerkil normlar ve cinsiyet beklentilerine yönelik radikal bir feminist eleştiri olarak inceliyor. Chytilová, süreksizlik kurgusu, ani geçişler ve hızlı diegetik olmayan eklemeler gibi yenilikçi sinema tekniklerini kullanarak geleneksel anlatı yapılarını ve erkek bakışını altüst ediyor. Filmin kaotik görselleri ve hiciv dolu anlatımı, kadınların geleneksel temsillerini bozuyor ve karakterlerin absürd isyanını kullanarak fallogosentrik bir sistem içinde özgürlük arayışının beyhudeliğini ortaya koyuyor. Bu analiz, filmin ana sahnelerini ve sembollerini inceleyerek Chytilová’nın eserinin kabul edilebilir kadınlık sınırlarını nasıl aştığını ve grotesk ve karnavalesk imgeler aracılığıyla ataerkil değerlere meydan okuduğunu vurguluyor. Baş kahramanların eylemleri ve nihai kaderleri, kadınları sınırlayan toplumsal yapılar üzerine bir eleştiri olarak yorumlanıyor ve onların özgürlük mücadelesinin döngüsel ve çoğu zaman nihilist doğasını ortaya koyuyor. Daisies, cinsiyet ve sanatsal ifade üzerine eleştirel düşünceyi kışkırtan ve ilham veren zamansız ve önemli bir feminist sinema eseri olarak konumlandırılıyor.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Cinema Theories |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 27, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | August 22, 2024 |
| Acceptance Date | February 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |
Submission of articles to the journal is always open.