Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views Of John Burton On The Qur’ânic History In The Context Of His Work The Collection Of The Qur’ân

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 375 - 392, 31.12.2022

Öz

This study was prepared to evaluate the English orientalist John Burton’s views based on his book The Collection of The Qur’ān. Burton was a prominent figure known for his works on the history of the Qur’ān, in the context of the Qur’ānic history in particular, and his efforts to explore the nature of the comments which included the process of the development of the Qur’ānic texts and its far-reaching history after the Prophet Mohammad (pbuh). In contrast to the other orientalists, Burton had a different approach in some topics. From time to time, he criticized other orientalists and tried to connect the issue of jam al-Qur’ān with the naskh (abrogation) and attended to seperate Qur’ān and Mushaf concepts in a sharp contrast. This study basicly aims to examine and explain John Burton’s opinions about the history of the Qur’ān, in other words, the issues related to the textualization and the authenticity of the Qur’ān.

Kaynakça

  • Alshahri, Mohammed S. H. A Critical Study of Western Views on Hadith with Special Reference to the Views of James Robson and John Burton. England: University of Birmingham, PhD, 2011.
  • Âşıkkutlu, Emin. “Leyyin”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 27/168-169. Ankara: TDV Yayınları, 2003.
  • Bulut, Yücel. Oryantalizmin Kısa Tarihi. İstanbul: Küre Yayınları, 2019.
  • Burton, John. “Abrogation”, Encyclopedia of the Qur’ân, 1. Brill. 2001.
  • Burton, John. Al Nasikh Wa al Mansukh . London: SOAS, University of London, PhD, 1969.
  • Burton, John. An Introduction To The Hadith. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1994. Burton, John. “Notes towards a Fresh Perspective on the Islamic Sunna”. British Society for Middle Eastern Studies 11/1(1984), 3-17.
  • Burton, John. The Collection of the Qur’ân, Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
  • Burton, John. The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1990.
  • Cerrahoğlu, İsmail. “Batıda Kur’ân Tetkikleri”. Vakıflar Dergisi. 11(1978), 323-342.
  • Cerrahoğlu, İsmail. “Oryantalizm ve Batıda Kur’ân ve Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar”, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi 31/1(1990), 95-106. Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: TDV Yayınları, 1997.
  • Çetin, Abdurrahman. “Kur’an Kırâatlarına Yönelik Oryantalist Yaklaşımlar”. Marife 2/3(2002), 65-106.
  • Çolak, Yaşar. Batı’da İslam Tarihinin Erken Dönemine İlişkin Farklı Metodolojik Yaklaşımlar: John Wansbrough, Michael Cook-Patricia Crone ve Lawrence I. Conrad Örneği. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007.
  • Demirci, Muhsin. Kur’ân Tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2017.
  • Dutton, Yasin. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”. Journal of Islamic Studies 4/2(1993), 237-240.
  • El’ Azami, Muhammed Mustafa. Vahyedilişinden Derlenişine Kur’an Tarihi-Eski ve Yeni Ahit ile Karşılaştırmalı Bir Araştırma- çev.Ömer Türker-Fatih Serenli İstanbul: İz Yayıncılık, 2018.
  • El- Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî. Camiu’s Sahih, Fedâilu’l Kur’ân. Es-Sicisânî, Ebû Bekr Abdullah b. Ebî Dâvûd Süleymân b. Eş‘as. Kitâbü’l Mesâhif thk.Muhammed b. Abduh Kahire: El- Fâruku’l Hadîse, 1403/2002.
  • Ferrâ, Ebû Zekeriyya Yahya b.Ziyad b.Abdullah b.Manzur ed-Deylemi. Meâni’l Kur’ân thk.Ahmed Yusuf Necati-Muhammed Ali Neccar-Abdu’l-Fettâh İsmail Şalebi Mısır: Daru’l Mısriyye li-te’lif ve-‘tercüme, 1,trs.
  • Hamidullah, Muhammed. Kur’an-ı Kerim Tarihi çev.Abdülaziz Hatip-Mahmud Kanık İstanbul : Beyan Yayınları, 2018.
  • Hıdır, Özcan. “Oryantalizmin Günümüzde İslâmî Metinleri ( Kur’an ve Sünnet) “Yeniden Okuma”daki Düşünsel ve Metodolojik Etkisi”. İstanbul:Sultanbeyli Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Dinî ve Felsefî Metinler Yirmibirinci Yüzyılda Yeniden Okuma, Anlama ve Algılama Sempozyumu Bildiri Kitabı 1(2012).
  • İba Çınar, Ayşenur. Kıraat Alanında Öne Çıkan İngilizce Oryantalistik Çalışmalar. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Jeffery, Arthur. Materials for the History of the Text of the Qur’ân. Leiden: E.J. Brill, 1937.
  • Jones, Alan. “The Collection of the Qur’ân by J. Burton”. The Journal of Theological Studies 29/2(1978), 625-626.
  • Karimi, Morteza&Nia. “The Historiography of the Qur’an in the Muslim World: The Influence of Theodar Nöldeke”. Journal of Qur’anic Studies 15/1(2013), 46-68.
  • Kızılaslan, İshak. Çağdaş Oryantalist Düşüncede Kıraat Olgusu: The Encyclopaedia Of The Qur’ân Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Doktora Tezi, 2021.
  • Komisyon. Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2007. Küçük, Raşit. “Kur’ân-Sünnet İlişkisi ve Birlikteliği”. Tartışmalı İlmî Toplantılar Dizisi Sünnetin Dindeki Yeri 31. İstanbul: Ensar Neşriyat, 125-164.
  • Madelung, Wilferd. “The Collection of the Qur’an by John Burton”. International Journal of Middle East Studies 10/3(1979), 429-430.
  • MARTİN, Richard C. “The Collection of the Qur’an by John Burton”. Journal of the American Academy of Religion. 47/3(1979), 460-461.
  • Maşalı, Mehmet Emin. Kur’an’ın Metin Yapısı-Mushaf Tarihi Ve İmlâsı-. Ankara: Otto Yayınları, 2015.
  • Maşalı, Mehmet Emin. “Mushaf”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 31/242-248 Ankara: TDV Yayınları, 2020.
  • M. Sait Şimşek, Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele. İstanbul: Hikmetevi Yayınları, 2021.
  • Motzki, Harald. “Kur’an’ın Cem‘i: Son Dönem Metodolojik Gelişmeler Işığında Batılı Görüşlere İlişkin Yeni Bir Değerlendirme” çev. Selim Türcan) “. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/10(2006/2), 131-163.
  • Neuwirth, Angelika. Studien zur Komposition der mekkanischen Suren. Berlin: 1981; 2nd, revised edition, Berlin: 2008.
  • Okuyucu, Nail. “Şâfiî’nin Kaynak İçi Nesih Teorisi ve Şâfiî Fıkıh Geleneğinde Yorumlanış Biçimleri”. İslam Araştırmaları Dergisi 43(2020). 1-44.
  • Purrostami, Hamed. “Examination of the View of John Burton Concerning the Relationship between Abrogation and Collection of the Qur’ân”. Review of European Studies 9/1(2017), 254-260.
  • Rippin, Andrew. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies University of London 54/2(1991), 362-364.
  • Said, Edward William. Şarkiyatçılık çev.Berna Yıldırım. İstanbul:Metis Yayınları, 2017.
  • Schoeler, Gregor. “The Codification of the Qurʾan: A Comment on the Hypotheses of Burton and Wansbrough”. The Qur’ân in Context edt.Angelika Neuwirth-Nicolai Sinai-Michael Marx. Brill:2009, 779-794.
  • SONGUR, Haluk. “John Burton (1929- ) -The Collection of the Qur’an Adlı Eseri Özelinde-”. İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi 4 (2004), 203-217.
  • Wansbrough, John. Qur’anic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation. Oxford: Oxford University Press,1977.
  • Wansbrough, John. “The Collection of the Qur’ân by John Burton”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies University of London 41/2 (1978), 370-371.
  • Weiss, Bernard. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”, Journal of the American Oriental Society 113/2(1993), 304-306.
  • Zakzuk, Mahmud Hamdi. Oryantalizm veya Medeniyet Hesaplaşmasının Arka Plânı çev.Abdülaziz Hatip. İzmir: Işık Yayınları,1993

The Collection of the Qur'ân Özelinde John Burton'un Kur'ân Tarihi'ne Bakışı

Yıl 2022, Cilt: 27 Sayı: 2, 375 - 392, 31.12.2022

Öz

Bu çalışma Kur’ân Tarihi araştırmalarıyla öne çıkan İngiliz Oryantalist John Burton (1929-2014)’un
“Kur’ân’ın Cem’i" adlı eserinin Kur’ân tarihi bağlamında değerlendirilip, özellikle Hz. Peygamber’den (s.a.v.)
sonra Kur’ân’ın metinleşme sürecinin şümûllu tarihini ihtiva eden görüşlerinin mahiyetini tespit amacıyla
ortaya konmuştur. Burton’un diğer oryantalistlerin aksine bazı konularda farklı bir tutum içerisinde olduğu
görülmüştür. Burton, “Kur’ân’ın Cem’i” adlı eserinde Kur’ân’ın tedvini meselesini nesih konusuyla
irtibatlandırmaya çalışmıştır. Bu konuda diğer oryantalistlerin nesih olgusunu gereği gibi
kavrayamadıklarından ötürü yanlış sonuçlara ulaştıklarını ifade edip onları eleştirmiştir. Ayrıca Burton,
Kur’ân ve Mushaf kavramları arasında keskin bir ayrıma gitmiştir. Bu bağlamda Burton diğer Oryantalistleri
İslâmî rivâyetleri herhangi bir eleştiri metodundan geçirmeden kabul etme konusunda da eleştirmiştir. Bu
konulara ek olarak Burton’un yedi harf meselesi ve kırâatler hakkında öne sürdüğü görüşler izah edilip
incelenmiştir.

Kaynakça

  • Alshahri, Mohammed S. H. A Critical Study of Western Views on Hadith with Special Reference to the Views of James Robson and John Burton. England: University of Birmingham, PhD, 2011.
  • Âşıkkutlu, Emin. “Leyyin”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 27/168-169. Ankara: TDV Yayınları, 2003.
  • Bulut, Yücel. Oryantalizmin Kısa Tarihi. İstanbul: Küre Yayınları, 2019.
  • Burton, John. “Abrogation”, Encyclopedia of the Qur’ân, 1. Brill. 2001.
  • Burton, John. Al Nasikh Wa al Mansukh . London: SOAS, University of London, PhD, 1969.
  • Burton, John. An Introduction To The Hadith. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1994. Burton, John. “Notes towards a Fresh Perspective on the Islamic Sunna”. British Society for Middle Eastern Studies 11/1(1984), 3-17.
  • Burton, John. The Collection of the Qur’ân, Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
  • Burton, John. The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1990.
  • Cerrahoğlu, İsmail. “Batıda Kur’ân Tetkikleri”. Vakıflar Dergisi. 11(1978), 323-342.
  • Cerrahoğlu, İsmail. “Oryantalizm ve Batıda Kur’ân ve Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar”, Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi 31/1(1990), 95-106. Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usulü. Ankara: TDV Yayınları, 1997.
  • Çetin, Abdurrahman. “Kur’an Kırâatlarına Yönelik Oryantalist Yaklaşımlar”. Marife 2/3(2002), 65-106.
  • Çolak, Yaşar. Batı’da İslam Tarihinin Erken Dönemine İlişkin Farklı Metodolojik Yaklaşımlar: John Wansbrough, Michael Cook-Patricia Crone ve Lawrence I. Conrad Örneği. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007.
  • Demirci, Muhsin. Kur’ân Tarihi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2017.
  • Dutton, Yasin. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”. Journal of Islamic Studies 4/2(1993), 237-240.
  • El’ Azami, Muhammed Mustafa. Vahyedilişinden Derlenişine Kur’an Tarihi-Eski ve Yeni Ahit ile Karşılaştırmalı Bir Araştırma- çev.Ömer Türker-Fatih Serenli İstanbul: İz Yayıncılık, 2018.
  • El- Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî. Camiu’s Sahih, Fedâilu’l Kur’ân. Es-Sicisânî, Ebû Bekr Abdullah b. Ebî Dâvûd Süleymân b. Eş‘as. Kitâbü’l Mesâhif thk.Muhammed b. Abduh Kahire: El- Fâruku’l Hadîse, 1403/2002.
  • Ferrâ, Ebû Zekeriyya Yahya b.Ziyad b.Abdullah b.Manzur ed-Deylemi. Meâni’l Kur’ân thk.Ahmed Yusuf Necati-Muhammed Ali Neccar-Abdu’l-Fettâh İsmail Şalebi Mısır: Daru’l Mısriyye li-te’lif ve-‘tercüme, 1,trs.
  • Hamidullah, Muhammed. Kur’an-ı Kerim Tarihi çev.Abdülaziz Hatip-Mahmud Kanık İstanbul : Beyan Yayınları, 2018.
  • Hıdır, Özcan. “Oryantalizmin Günümüzde İslâmî Metinleri ( Kur’an ve Sünnet) “Yeniden Okuma”daki Düşünsel ve Metodolojik Etkisi”. İstanbul:Sultanbeyli Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Dinî ve Felsefî Metinler Yirmibirinci Yüzyılda Yeniden Okuma, Anlama ve Algılama Sempozyumu Bildiri Kitabı 1(2012).
  • İba Çınar, Ayşenur. Kıraat Alanında Öne Çıkan İngilizce Oryantalistik Çalışmalar. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Jeffery, Arthur. Materials for the History of the Text of the Qur’ân. Leiden: E.J. Brill, 1937.
  • Jones, Alan. “The Collection of the Qur’ân by J. Burton”. The Journal of Theological Studies 29/2(1978), 625-626.
  • Karimi, Morteza&Nia. “The Historiography of the Qur’an in the Muslim World: The Influence of Theodar Nöldeke”. Journal of Qur’anic Studies 15/1(2013), 46-68.
  • Kızılaslan, İshak. Çağdaş Oryantalist Düşüncede Kıraat Olgusu: The Encyclopaedia Of The Qur’ân Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Doktora Tezi, 2021.
  • Komisyon. Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2007. Küçük, Raşit. “Kur’ân-Sünnet İlişkisi ve Birlikteliği”. Tartışmalı İlmî Toplantılar Dizisi Sünnetin Dindeki Yeri 31. İstanbul: Ensar Neşriyat, 125-164.
  • Madelung, Wilferd. “The Collection of the Qur’an by John Burton”. International Journal of Middle East Studies 10/3(1979), 429-430.
  • MARTİN, Richard C. “The Collection of the Qur’an by John Burton”. Journal of the American Academy of Religion. 47/3(1979), 460-461.
  • Maşalı, Mehmet Emin. Kur’an’ın Metin Yapısı-Mushaf Tarihi Ve İmlâsı-. Ankara: Otto Yayınları, 2015.
  • Maşalı, Mehmet Emin. “Mushaf”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 31/242-248 Ankara: TDV Yayınları, 2020.
  • M. Sait Şimşek, Kur’ân’ın Anlaşılmasında İki Mesele. İstanbul: Hikmetevi Yayınları, 2021.
  • Motzki, Harald. “Kur’an’ın Cem‘i: Son Dönem Metodolojik Gelişmeler Işığında Batılı Görüşlere İlişkin Yeni Bir Değerlendirme” çev. Selim Türcan) “. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/10(2006/2), 131-163.
  • Neuwirth, Angelika. Studien zur Komposition der mekkanischen Suren. Berlin: 1981; 2nd, revised edition, Berlin: 2008.
  • Okuyucu, Nail. “Şâfiî’nin Kaynak İçi Nesih Teorisi ve Şâfiî Fıkıh Geleneğinde Yorumlanış Biçimleri”. İslam Araştırmaları Dergisi 43(2020). 1-44.
  • Purrostami, Hamed. “Examination of the View of John Burton Concerning the Relationship between Abrogation and Collection of the Qur’ân”. Review of European Studies 9/1(2017), 254-260.
  • Rippin, Andrew. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies University of London 54/2(1991), 362-364.
  • Said, Edward William. Şarkiyatçılık çev.Berna Yıldırım. İstanbul:Metis Yayınları, 2017.
  • Schoeler, Gregor. “The Codification of the Qurʾan: A Comment on the Hypotheses of Burton and Wansbrough”. The Qur’ân in Context edt.Angelika Neuwirth-Nicolai Sinai-Michael Marx. Brill:2009, 779-794.
  • SONGUR, Haluk. “John Burton (1929- ) -The Collection of the Qur’an Adlı Eseri Özelinde-”. İslâm Hukuku Araştırmaları Dergisi 4 (2004), 203-217.
  • Wansbrough, John. Qur’anic Studies: Sources and Methods of Scriptural Interpretation. Oxford: Oxford University Press,1977.
  • Wansbrough, John. “The Collection of the Qur’ân by John Burton”. Bulletin of the School of Oriental and African Studies University of London 41/2 (1978), 370-371.
  • Weiss, Bernard. “The Sources of Islamic Law: Islamic Theories of Abrogation by John Burton”, Journal of the American Oriental Society 113/2(1993), 304-306.
  • Zakzuk, Mahmud Hamdi. Oryantalizm veya Medeniyet Hesaplaşmasının Arka Plânı çev.Abdülaziz Hatip. İzmir: Işık Yayınları,1993
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyma Mete 0000-0001-6636-3232

Nesrişah Saylan 0000-0002-5805-8630

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 27 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Mete, Şeyma - Saylan, Nesrişah. “The Views Of John Burton On The Qur’ânic History In The Context Of His Work The Collection Of The Qur’ân”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 27/2 (Aralık 2022), 375-392.

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.