Yabancı dil öğretimi hızla
küreselleşen dünyanın vazgeçilmez araştırma alanlarının başında gelmektedir. Bu
hızlı küreselleşme geleneksel tanımların da hızlıca değişimine neden
olmaktadır. Bu nedenle yabancı dil öğretimi tanımı da -öğrencilerde kültürler
arası iletişimsel yetinin kazandırılması- şekline dönüşmüştür. Kültürler arası
iletişimin kazandırılması noktasında da eldeki fırsatlar değerlendirilmelidir.
Bu bakış açısından yola çıkarak mevcut araştırma Türkiye'deki yabancı dil
öğrencilerinin farklı bir kültürle etkileşim sonucu kültürler arası
etkinliklerini artırmak ve bu etkileşimin yabancı dil öğrenimlerindeki başarıya
katkısını incelemeyi amaçlamıştır. Bu
amaç doğrultusunda Türkiye’nin doğu kısmında bulunan bir şehir olan Elazığ’da
bulunan Fırat Üniversitesi ile Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı (TIKA)
arasındaki bir projeden faydalanılmış ve bu yolla Türkiye’ye formasyon
eğitimlerini almaya gelen Gana’lı öğretmen adaylarının yabancı dil
öğrencilerine kültürler arası etkililik ve akademik başarı açısından etkisi
araştırılmıştır. Karma yöntem deseniyle
yürütülen araştırmadan elde edilen nitel ve nicel veriler öğrencilerin kültürler
arası etkinlik düzeylerinde ve academic başarılarında bir artış olduğunu
kanıtlar niteliktedir.
Foreign language teaching is
one of the key concepts in swiftly globalized world. The recent identification
of language teaching is leaning to develop intercultural communicative
competence. So, international exchange opportunities may be utilized to develop
intercultural communicative effectiveness, one of the components of
intercultural communicative competence. Within this perspective this article use
the analysis of the data from a project between Fırat University and Turkish
Collaboration and Coordination Agency (TIKA) as base. The participants were the
Turkish EFL (English as a foreign language) learners and the Ghanaian teacher
candidates (GTC). The aim was to investigate the participants’ intercultural
effectiveness development and their perceptions of the usefulness of their intercultural
interactions on academic achievement in this respect. Data collected from an
Intercultural Effectiveness Scale (IES), and interviews were analyzed to
address the research questions. Findings, taken from the quantitative and
qualitative analysis, show that students developed their intercultural
effectiveness levels and increased their academic achievement to some extent. Based
on the results intercultural collaborations are discussed to provide
intercultural scope and language learning facilities for students.
intercultural communicative competence intercultural effectiveness English language teaching
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | June 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |