Türk yükseköğretim sistemi ve üniversiteler her zaman tartışılan konuların en başında yer almıştır.
Gerek üniversitelerin yönetim biçimleri ve özerklik konusu, gerekse akademik dünyanın özgürlüğü, insan
kaynağı yetiştirme biçimleri, geleceğin mesleklerine olan talep, üniversite, ideoloji, siyaset ilişkisi sürekli
tartışılmış ve bu çerçevede üniversitelerin algısında kısmi kırılmalar yaşanmıştır. Bu makalede, Türk
üniversitelerinin temel sorunları, özerklik özlemi ve misyon arayışları analiz edilmeye çalışılmış ve bazı
öneriler belirtilmiştir. Eğitimde yaşanan sayısal gelişmelere rağmen Türkiye ölçeğinde eğitim, ‘sürdürülebilir
bir ekonomik ve sosyal kalkınma için gerekli beşeri sermaye formasyonunun oluşturulması’ olarak
tanımlanabilecek hayati ve merkezi rolü oynamaktan henüz çok uzaktır. Türkiye'de bir taraftan beşeri
sermayenin gelişimine katkı sağlamak ama diğer taraftan da yenilikçi ve rekabetçi bir üretim modelini hayata
geçirebilmek ve küresel ekonomi içinde yer bulabilmek için eğitim sistemimiz ve üniversitelerimiz üzerine
yapılması gerekenler öneriler olarak sıralanmıştır. Kuşkusuz bu önerilerin bir kısmı bir sorgulamadan çıkış
modelleri üretilmesine katkı sunabileceği gibi, uygulanabilir nitelikte somutluklara da sahiptir.
Anahtar Kelimeler: Üniversite, YÖK, Özerklik, Akademik Özgürlük, Erişim, Finansman
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2016 |
Submission Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 26 Issue: 1 |