BibTex RIS Cite

AVRUPA’DA TARİH EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK GİRİŞİMLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN KATKISI

Year 2016, Volume: 26 Issue: 1, 291 - 306, 21.04.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.16741

Abstract

Avrupa Birliği (AB), 28 üye ülkeden oluşan ve toprakları büyük ölçüde Avrupa kıtasında bulunan nevi
şahsına münhasır uluslarüstü siyasi ve ekonomik bir örgütlenme modelidir. Bu modelde öncelikli amaç ortak
çıkarların korunmasıdır. AB’nin ortak bir eğitim politikası olmamasına rağmen Avrupada tarih eğitimi ve
öğretimine yönelik girişimlerde de bu çıkarların korunduğu görülmektedir. Bu çalışmada, tarih eğitimi ve
öğretimine yönelik girişimlerin Avrupa bütünleşme süreci ekseninde geçirdiği evrimden ve AB’nin bunlara
katkısından bahsedilmektedir.
Anahtar Sözcükler: Avrupa Birliği, Tarih Eğitimi, Siyasi Tarih

References

  • AKTEKİN S, P. HARNETT, M. ÖZTÜRK, D. SMART. 2009. Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi,. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Avrupa Konseyi 2001. “Yirmibirinci Yüzyıl Avrupa´sında Tarih Öğretimi Üstüne Tavsiye Kararı. Rec200115.” (Çevrimiçi) https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2342373 ,21 Eylül 2002.
  • Avrupa Konseyi 2003. Tarihin Kötüye Kullanımı, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Avrupa Konseyi 2003. Tarih Öğretiminde Çoğulcu ve Hoşgörülü Bir Yaklaşıma Doğru,. Çev. Nalan Barbarasoğlu, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Avrupa Konseyi 2008. “Kültürlerarası Diyalog için Beyaz Kitap”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/ intercultural/Source/Pub_White_Paper/WhitePaper_ID_Turkish.pdf 5 Eylül 2011.
  • Avrupa Birliği Çerçeve Kararı 2008. “Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı ile Mücadele” (Çevrimiçi) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri= EN:PDF, 1 Haziran 2010.
  • BURKE, P. 2012. Tarih ve Toplumsal Kuram,. Çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Euroclio 2007. “Report on Connecting Europe through History Project”. (Çevrimiçi) http://connectinghistory.weebly.com/index.html. 25 Nisan 2010.
  • Euroclio 2010. “Teaching Common European History: Themes, Perspectives and Levels”. Bulletin 30. The Netherlands.
  • Euroclio 2014. “Report on Teaching History for Democratic Citizenship: How Does History Education Contribute to Social Cohesion and Respect for Diversity Today?”. (Çevrimiçi) http://www. euroclio.eu/new/index.php/component/docman/doc_download/1430-teaching-history-31012014-event-report , 1 Mart 2014.
  • HOBSBAWM, Eric J. FEBRUARY, 1992. “Ethnicity and Nationalism in Europe Today”. Anthropology Today , Vol. 8, No.1 pp. 3-8.
  • HOBSBAWM, Eric J. ve T. RANGER. 2006. Geleneğin İcadı,. Çev. Mehmet Murat Şahin, İstanbul: Agora Kitaplığı Yayınları.
  • HOBSBAWM, Eric J. 2011. Yeni Yüzyılın Eşiğinde,. Çev.İbrahim Yıldız, İstanbul: Yordam Kitap Yayınları.
  • KARLUK R. 2011. Avrupa Birliği,. İstanbul: Beta Yayınları.
  • ÖZEN Ü.; H. HATİPOĞLU, 2000. Tarih Öğretiminin Yeniden Yapılandırılması,. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • ÖZBARAN, S. 2005. Tarih, Tarihçi ve Toplum Tarihin Çağrışımı, Doğası, Tarihçilik ve Tarih Öğretimi Üstüne Düşünceler,. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • ÖZYÜREK, P. 2006. “The Transition of History Education and History Textbooks in Europe from a Nationalist Discourse to a wider European-Ness Discourse”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • PINGEL, F. 2003A. Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, UNESCO. Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • PINGEL, F. 2003B. Avrupa Evi Ders Kitaplarında XX. Yüzyıl Avrupa'sı. Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • REHN, O. 2007. Avrupa'nın Gelecek Sınırları., İstanbul: 1001 Kitap/ Yayınevi Genel Dizisi.
  • STRADLING, R. 8-10 NOVEMBER 2001. Regional Seminar Report on The Challenges Facing History in the 21st Century in a Regional Context,. 8-10 November, Budapest, Hungary.
  • STRADLING, R. 2003A. Yirminci Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli,. Çev. Ayfer Ünal. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • STRADLING, R. 2003B. Tarih Öğretiminde Çok Yönlülük: Öğretmenler İçin Kılavuz., (Çevrimiçi) Multiperspectivity Turkish.pdf 15 Temmuz 2010. teaching/ Source/Notions/
  • Multiperspectivity/ The Council of Europe “History Teaching”. (Çevrimiçi)
  • http://www.coe.int/t/dg4/
  • education/historyteaching/default_en.asp , 1 Ocak 2005.
  • The Council of Europe “Projects concerning on Intergovermental Activities”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/ historyteaching/Projects/Projectintro_en.asp , 1 Eylül 2010
  • The Council of Europe “Studies, Seminars and Reports since 1953”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Results/Reports_studies/Reports_studiesIntro_en.asp 1 Eylül 2010.
  • The Council of Europe “Documents concerning on Resolutions and Recommendations”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/ /AdoptedTexts/, 1 Eylül 2010.
  • The Council of Europe 1995. Against Bias and Prejudice. Strasbourg.
  • The Council of Europe 1999 Lessons in History. Strasbourg.
  • The Council of Europe 2001. “The 20th century: An interplay of Views”. (Çevrimiçi) http://www. coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Source/Projects/DocumentsTwentyCentury/Interplay_en.pdf , 11 Temmuz 2010.
  • The Council of The European Union. “History”, (Çevrimiçi), http://www.consilium.europa.eu 1 Eylül 2010.
  • The European Commission. “History”, (Çevrimiçi), http://ec.europa.eu/index_en.htm 1 Eylül 2010.
  • The European Parliament. “History”, (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/portal/en 1 Eylül 2010.
  • The European Union “Declaration on European Identity”. Bulletin of the European Communities,. December 1973, No 12. Luxembourg: Office for official publications of the European Communities. p. 118- 122.
  • The European Union “History”, (Çevrimiçi), http://europa.eu/about-eu/eu-history/index_en.htm, 1 Haziran 2009.
  • The European Parliament. “History”, (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/ visiting/en/visits/ historyhouse. html , 1Ocak 2010.
  • The House of European History (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/visiting/en/visits/ historyhouse.html
  • TOMAS J. 2006.“European Dimension in Education”. Masaryk University Online Library. (Çevrimiçi), http://is.muni.cz/el/podzim2006/ _EuropaischeDimension_EN.pdf , 5 Ocak 2011.
  • UNESCO, 1949. “Looking at the World Through Textbooks” http://unesdoc.unesco.org/images/0006/ 000630/ 063011eo.pdf (Çevrimiçi), 21 Mart 2014.
  • UNESCO 1995.“Records of the General Conference 28th Session”, (Çevrimiçi), http://unesdoc.unesco. org/images/0010/001018/ 101803e.pdf , 7 Temmuz 2010.
  • VAN DER LEEUW‐ROORD, J. 2001. “A Cause or Consequence of European Historical Consciousness in Van der Leeuw‐Roord”, Joke ed. EUSTORY Series, Shaping European History, Vol. No. 2. Hamburg.
  • VAN DER LEEUW-ROORD, J. 2009. “A common textbook for Europe?, Euroclio Bulletin. (Çevrimiçi), http://www.culturahistorica.es/joke/textbook_for_europe.pdf. 5 Şubat 2012.
  • YALI, S. 2014. “Avrupa Birliği Ulusüstü Devlet İnşa Sürecinde Ortak Tarih Yazımına İlişkin Çalışmalar ve İçerik Analizi ”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Year 2016, Volume: 26 Issue: 1, 291 - 306, 21.04.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.16741

Abstract

References

  • AKTEKİN S, P. HARNETT, M. ÖZTÜRK, D. SMART. 2009. Çok Kültürlü Bir Avrupa İçin Tarih ve Sosyal Bilgiler Eğitimi,. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Avrupa Konseyi 2001. “Yirmibirinci Yüzyıl Avrupa´sında Tarih Öğretimi Üstüne Tavsiye Kararı. Rec200115.” (Çevrimiçi) https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=2342373 ,21 Eylül 2002.
  • Avrupa Konseyi 2003. Tarihin Kötüye Kullanımı, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Avrupa Konseyi 2003. Tarih Öğretiminde Çoğulcu ve Hoşgörülü Bir Yaklaşıma Doğru,. Çev. Nalan Barbarasoğlu, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Avrupa Konseyi 2008. “Kültürlerarası Diyalog için Beyaz Kitap”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/ intercultural/Source/Pub_White_Paper/WhitePaper_ID_Turkish.pdf 5 Eylül 2011.
  • Avrupa Birliği Çerçeve Kararı 2008. “Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı ile Mücadele” (Çevrimiçi) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri= EN:PDF, 1 Haziran 2010.
  • BURKE, P. 2012. Tarih ve Toplumsal Kuram,. Çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Euroclio 2007. “Report on Connecting Europe through History Project”. (Çevrimiçi) http://connectinghistory.weebly.com/index.html. 25 Nisan 2010.
  • Euroclio 2010. “Teaching Common European History: Themes, Perspectives and Levels”. Bulletin 30. The Netherlands.
  • Euroclio 2014. “Report on Teaching History for Democratic Citizenship: How Does History Education Contribute to Social Cohesion and Respect for Diversity Today?”. (Çevrimiçi) http://www. euroclio.eu/new/index.php/component/docman/doc_download/1430-teaching-history-31012014-event-report , 1 Mart 2014.
  • HOBSBAWM, Eric J. FEBRUARY, 1992. “Ethnicity and Nationalism in Europe Today”. Anthropology Today , Vol. 8, No.1 pp. 3-8.
  • HOBSBAWM, Eric J. ve T. RANGER. 2006. Geleneğin İcadı,. Çev. Mehmet Murat Şahin, İstanbul: Agora Kitaplığı Yayınları.
  • HOBSBAWM, Eric J. 2011. Yeni Yüzyılın Eşiğinde,. Çev.İbrahim Yıldız, İstanbul: Yordam Kitap Yayınları.
  • KARLUK R. 2011. Avrupa Birliği,. İstanbul: Beta Yayınları.
  • ÖZEN Ü.; H. HATİPOĞLU, 2000. Tarih Öğretiminin Yeniden Yapılandırılması,. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • ÖZBARAN, S. 2005. Tarih, Tarihçi ve Toplum Tarihin Çağrışımı, Doğası, Tarihçilik ve Tarih Öğretimi Üstüne Düşünceler,. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • ÖZYÜREK, P. 2006. “The Transition of History Education and History Textbooks in Europe from a Nationalist Discourse to a wider European-Ness Discourse”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • PINGEL, F. 2003A. Ders Kitaplarını Araştırma ve Düzeltme Rehberi, UNESCO. Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • PINGEL, F. 2003B. Avrupa Evi Ders Kitaplarında XX. Yüzyıl Avrupa'sı. Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • REHN, O. 2007. Avrupa'nın Gelecek Sınırları., İstanbul: 1001 Kitap/ Yayınevi Genel Dizisi.
  • STRADLING, R. 8-10 NOVEMBER 2001. Regional Seminar Report on The Challenges Facing History in the 21st Century in a Regional Context,. 8-10 November, Budapest, Hungary.
  • STRADLING, R. 2003A. Yirminci Yüzyıl Avrupa Tarihi Nasıl Öğretilmeli,. Çev. Ayfer Ünal. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • STRADLING, R. 2003B. Tarih Öğretiminde Çok Yönlülük: Öğretmenler İçin Kılavuz., (Çevrimiçi) Multiperspectivity Turkish.pdf 15 Temmuz 2010. teaching/ Source/Notions/
  • Multiperspectivity/ The Council of Europe “History Teaching”. (Çevrimiçi)
  • http://www.coe.int/t/dg4/
  • education/historyteaching/default_en.asp , 1 Ocak 2005.
  • The Council of Europe “Projects concerning on Intergovermental Activities”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/ historyteaching/Projects/Projectintro_en.asp , 1 Eylül 2010
  • The Council of Europe “Studies, Seminars and Reports since 1953”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Results/Reports_studies/Reports_studiesIntro_en.asp 1 Eylül 2010.
  • The Council of Europe “Documents concerning on Resolutions and Recommendations”. (Çevrimiçi) http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/ /AdoptedTexts/, 1 Eylül 2010.
  • The Council of Europe 1995. Against Bias and Prejudice. Strasbourg.
  • The Council of Europe 1999 Lessons in History. Strasbourg.
  • The Council of Europe 2001. “The 20th century: An interplay of Views”. (Çevrimiçi) http://www. coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Source/Projects/DocumentsTwentyCentury/Interplay_en.pdf , 11 Temmuz 2010.
  • The Council of The European Union. “History”, (Çevrimiçi), http://www.consilium.europa.eu 1 Eylül 2010.
  • The European Commission. “History”, (Çevrimiçi), http://ec.europa.eu/index_en.htm 1 Eylül 2010.
  • The European Parliament. “History”, (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/portal/en 1 Eylül 2010.
  • The European Union “Declaration on European Identity”. Bulletin of the European Communities,. December 1973, No 12. Luxembourg: Office for official publications of the European Communities. p. 118- 122.
  • The European Union “History”, (Çevrimiçi), http://europa.eu/about-eu/eu-history/index_en.htm, 1 Haziran 2009.
  • The European Parliament. “History”, (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/ visiting/en/visits/ historyhouse. html , 1Ocak 2010.
  • The House of European History (Çevrimiçi), http://www.europarl.europa.eu/visiting/en/visits/ historyhouse.html
  • TOMAS J. 2006.“European Dimension in Education”. Masaryk University Online Library. (Çevrimiçi), http://is.muni.cz/el/podzim2006/ _EuropaischeDimension_EN.pdf , 5 Ocak 2011.
  • UNESCO, 1949. “Looking at the World Through Textbooks” http://unesdoc.unesco.org/images/0006/ 000630/ 063011eo.pdf (Çevrimiçi), 21 Mart 2014.
  • UNESCO 1995.“Records of the General Conference 28th Session”, (Çevrimiçi), http://unesdoc.unesco. org/images/0010/001018/ 101803e.pdf , 7 Temmuz 2010.
  • VAN DER LEEUW‐ROORD, J. 2001. “A Cause or Consequence of European Historical Consciousness in Van der Leeuw‐Roord”, Joke ed. EUSTORY Series, Shaping European History, Vol. No. 2. Hamburg.
  • VAN DER LEEUW-ROORD, J. 2009. “A common textbook for Europe?, Euroclio Bulletin. (Çevrimiçi), http://www.culturahistorica.es/joke/textbook_for_europe.pdf. 5 Şubat 2012.
  • YALI, S. 2014. “Avrupa Birliği Ulusüstü Devlet İnşa Sürecinde Ortak Tarih Yazımına İlişkin Çalışmalar ve İçerik Analizi ”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Issue
Authors

Sibel Yalı

Publication Date April 21, 2016
Submission Date April 21, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Yalı, S. (2016). AVRUPA’DA TARİH EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNE YÖNELİK GİRİŞİMLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN KATKISI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 291-306. https://doi.org/10.18069/fusbed.16741