Research Article
BibTex RIS Cite

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMALARI VE BU TEKNOLOJİLERİ ÖĞRENME - ÖĞRETME SÜRECİNE ENTEGRASYONLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Year 2018, Volume: 28 Issue: 1, 61 - 71, 31.01.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.388068

Abstract

Bu çalışmanın
amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerini (BİT)
kullanım düzeyleri ve bu teknolojileri öğrenme öğretme sürecine entegrasyonları
hakkındaki görüşlerini incelemektir. Bu amaçla birlikte, fen bilgisi öğretmen
adaylarının BİT kullanım düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından farklılık
gösterip göstermediği ve bunun yanında BİT'in öğrenme-öğretme sürecine
entegrasyonu hakkındaki görüşleri de araştırılmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını Fırat Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. ve 4. sınıflarında öğrenimlerine devam
eden 144 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri "Bilgi ve
İletişim Teknolojileri Kullanım Düzeyi Anketi"  ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile
toplanmıştır.

Elde edilen veriler, betimsel istatistikler ve bağımsız gruplar t Testi
kullanılarak analiz edilmiştir.
Görüşmeler
ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Görüşmelerin analizinde içerik ve
betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır.



Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, fen
bilgisi öğretmen adaylarının BİT kullanım düzeyleri açısından kendilerini orta
düzeyde yeterli gördükleri belirlenmiştir.
Ayrıca fen
bilgisi öğretmen adayları
BİT’in öğrenme-öğretme
sürecine entegrasyonunun çok faydal
ı olduğunu,
kendilerine zaman kazand
ırdığını,
i
şlerini kolaylaştırdığını ve
ö
ğrencilerin derse olan ilgisini artıracağını belirtmişlerdir. 

References

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Aypay, A. (2010). Information and communication technology usage and achivement of Turkish students in Pisa 2006. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 9(2), 116-124.
  • Bayrakçı M. (2005). Avrupa Birliği ve Türkiye eğitim politikalarında bilgi ve iletişim teknolojileri ve mevcut uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 167 Yaz 2005, ss. 1.
  • Birgin, O., Çoker, B. ve Çatlıoğlu, H. (2010). Investigation of first year pre-service teachers’ computer and internet uses in terms of gender. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1588-1592.
  • Cartwright, V. & Hammond, M. (2003). The integration and embedding of ICT into the school curriculum: more questions than answers. Paper presented at the ITTE 2003 Annual Conference of the Association of Information Technology for Teacher Education, Trinity and All Saints College, Leeds.
  • Çağıltay, K. , Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakış, T., Saltan, F., Uzun, E., Ülgen, E. ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversite kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya (31 Ocak- 2, Şubat).
  • Çavaş B, Kışla T ve Twining P. Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik bir araştırma. http://kn.open.ac.uk/public/getfile.cfm?documentfileid=4551 (10/08/2006).
  • Demiralay, R. & Karadeniz Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(6), 89-119.
  • Dexter, S., Doering, A., & Riedel, E. (2006). Content area specific technology integration: A model and resources for educating teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 14(2), 325–346.
  • Dinçer, S. & Şahinkayası, Y. (2011). A cross-cultural study of ICT competency, attitude and satisfaction of Turkish, Polish and Czech university students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 10(4), 31-38.
  • Dutt-Doner, K., Allen, S. M., & Corcoran, D. (2006). Transforming student learning by preparing the next generation of teachers for type II technology integration. Computers in the Schools, 22 (3-4), 63- 75.
  • Erol, O. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma sıklıkları ile yaratıcılık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gross, M., & Latham, D. (2007). Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self estimates of skill and library anxiety. Library & Information Science Research, 29, 332-353.
  • Imision T. ve Taylor P. (2001). Managing ICT ın the secondary school, Heinemann.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2011). Öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde eğitim teknolojilerinin kullanılmasına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 128-150.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K, Çoklar, A. N., Birinci, G., Kurt, A. A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58 (3), 964-977.
  • Kışla, T., Arıkan, Y. D. ve Sarsar, F. (2009). The investigation of the usage of ICT in university lecturers’ courses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 502- 507.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Kurnaz, S. (2003). Kozmetoloji'de Onlıne Eğitim. Sayı: 1, Cilt: 2, http://www.Dermaneturk.com/ Okd/Sayi212003/Degerlendirme.Asp (11/08/2006).
  • Link, T. M. ve Marz, R. (2006). Computer literacy and attitudes towards e-learning among first year medical students. BMC Medical Education, 6(34),1-8.
  • Meral, M., Cambaz, H. ve Zereyak, E. (2001). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları ve bilgisayar kaygısı. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi, 3-5 Mayıs 2001, Ankara.
  • Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri (3. Baskı). (S.Özge, Çev.). İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Öksüz, C. ve Ak, Ş. (2009). Öğretmen adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-19.
  • Özdemir, L. (2010). Bilişim teknolojisi tutumları farklı üniversite personelinin bilişim teknolojisi becerilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 113-128.
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Probert, E. (2009). Information literacy skills: Teacher understandings and practice. Computers & Education, 53, 24-33.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Ögretmen egitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Ögretim elemanları ve ögretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Sasseville, B. (2004). Integrating ınformation and communication technology in the classroom: a comparative discourse analysis. Canadian Journal of Learning and Technology, 30(2).
  • Tanyeri, T. (2008). Matematik öğretimine bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonu konusunda paydaş görüşleri. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Taylor, E. , Goede, R. ve Steyn, T. (2011). Reshaping computer literacy teaching in higher education: Identification of critical success factors. Interactive Technology and Smart Education, 8(1), 28-38.
  • Taylor, J. (2006). Information literacy and the school library media center. Libraries Unlimited, Westport, USA.
  • Tella, A. ve Mutula, S. M. (2008). Gender differences in computer literacy among undergraduate students at the university of Botswana: implications for library use. Malaysian Journal of Library & Information Science, 13(1), 59-76.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(1), 120-130.
  • Usluel, Y. K. (2007). Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy. Library & Information Science Research, 29, 92-102.
  • Usluel-Koçak,Y., Mumcu-Kuşkaya, F. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, 164-179.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1336-1349.
  • Vord, R. V. (2010). Distance students and online research: Promoting information literacy through media literacy. Internet and Higher Education, 13, 170-175.
  • Yavuz, S., & Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118.

The Use of Information and Communication Technologies of Science Teacher Candidates and Their Opinions About Integration of These Technologies in Learning- Teaching Process

Year 2018, Volume: 28 Issue: 1, 61 - 71, 31.01.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.388068

Abstract

The
aim of this study is to examine the level of science  teacher candidates' use of information and
communication technologies (ICT) and their opinions on the integration of these
technologies into the teaching-learning process. For this purpose, it was researched
whether the ICT use levels of science teacher candidates differ significantly
in terms of some demographic variables, as well as their opinions on the
integration of ICT into the learning-teaching process. The participants of the
research constitute 144 teacher candidates studying in the 3rd and 4th grades
of Science Teacher Training  Department
of Fırat University Faculty of Education. 
The research data were collected using the "ICT Usage Survey"
and the semi-structured interview method. 
The obtained data were analyzed by using descriptive statistics and
independent groups t Test.  The
interviews  were recorded with a voice
recorder. Content and descriptive analysis methods were used in the analysis of
the interviews.



The
study results reveal that the science teacher cantidates considered themselves
intermediate grade in terms of ICT usage levels. In addition, science teacher
candidates have indicated that the integration of ICT into the
learning-teaching process is so beneficial and it saves them time, facilitates
their work, and increases the interest of students in the classroom. 

References

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2004). Öğretmenlerin bilgi okuryazarlığı özyeterlik inancı üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 11-20.
  • Aypay, A. (2010). Information and communication technology usage and achivement of Turkish students in Pisa 2006. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 9(2), 116-124.
  • Bayrakçı M. (2005). Avrupa Birliği ve Türkiye eğitim politikalarında bilgi ve iletişim teknolojileri ve mevcut uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 167 Yaz 2005, ss. 1.
  • Birgin, O., Çoker, B. ve Çatlıoğlu, H. (2010). Investigation of first year pre-service teachers’ computer and internet uses in terms of gender. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1588-1592.
  • Cartwright, V. & Hammond, M. (2003). The integration and embedding of ICT into the school curriculum: more questions than answers. Paper presented at the ITTE 2003 Annual Conference of the Association of Information Technology for Teacher Education, Trinity and All Saints College, Leeds.
  • Çağıltay, K. , Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakış, T., Saltan, F., Uzun, E., Ülgen, E. ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversite kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim Konferansı, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya (31 Ocak- 2, Şubat).
  • Çavaş B, Kışla T ve Twining P. Eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik bir araştırma. http://kn.open.ac.uk/public/getfile.cfm?documentfileid=4551 (10/08/2006).
  • Demiralay, R. & Karadeniz Ş. (2008). İlköğretimde yaşam boyu öğrenme için bilgi okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(6), 89-119.
  • Dexter, S., Doering, A., & Riedel, E. (2006). Content area specific technology integration: A model and resources for educating teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 14(2), 325–346.
  • Dinçer, S. & Şahinkayası, Y. (2011). A cross-cultural study of ICT competency, attitude and satisfaction of Turkish, Polish and Czech university students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 10(4), 31-38.
  • Dutt-Doner, K., Allen, S. M., & Corcoran, D. (2006). Transforming student learning by preparing the next generation of teachers for type II technology integration. Computers in the Schools, 22 (3-4), 63- 75.
  • Erol, O. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma sıklıkları ile yaratıcılık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Isparta.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.
  • Gross, M., & Latham, D. (2007). Attaining information literacy: An investigation of the relationship between skill level, self estimates of skill and library anxiety. Library & Information Science Research, 29, 332-353.
  • Imision T. ve Taylor P. (2001). Managing ICT ın the secondary school, Heinemann.
  • İnel, D., Evrekli, E. ve Balım, A. G. (2011). Öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersinde eğitim teknolojilerinin kullanılmasına ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 128-150.
  • Kabakçı Yurdakul, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H. F., Kılıçer, K, Çoklar, A. N., Birinci, G., Kurt, A. A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58 (3), 964-977.
  • Kışla, T., Arıkan, Y. D. ve Sarsar, F. (2009). The investigation of the usage of ICT in university lecturers’ courses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 502- 507.
  • Kurbanoğlu, S. S. (2010). Bilgi okuryazarlığı: kavramsal bir analiz. Türk kütüphaneciliği, 24(4), 723-747.
  • Kurnaz, S. (2003). Kozmetoloji'de Onlıne Eğitim. Sayı: 1, Cilt: 2, http://www.Dermaneturk.com/ Okd/Sayi212003/Degerlendirme.Asp (11/08/2006).
  • Link, T. M. ve Marz, R. (2006). Computer literacy and attitudes towards e-learning among first year medical students. BMC Medical Education, 6(34),1-8.
  • Meral, M., Cambaz, H. ve Zereyak, E. (2001). Öğretmenlerin bilgisayara karşı tutumları ve bilgisayar kaygısı. Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi, 3-5 Mayıs 2001, Ankara.
  • Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri (3. Baskı). (S.Özge, Çev.). İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
  • Öksüz, C. ve Ak, Ş. (2009). Öğretmen adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 1-19.
  • Özdemir, L. (2010). Bilişim teknolojisi tutumları farklı üniversite personelinin bilişim teknolojisi becerilerinin değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 113-128.
  • Özmusul, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Probert, E. (2009). Information literacy skills: Teacher understandings and practice. Computers & Education, 53, 24-33.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Ögretmen egitiminde teknolojinin etkin kullanımı: Ögretim elemanları ve ögretmen adaylarının görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 1(3), 43-49.
  • Sasseville, B. (2004). Integrating ınformation and communication technology in the classroom: a comparative discourse analysis. Canadian Journal of Learning and Technology, 30(2).
  • Tanyeri, T. (2008). Matematik öğretimine bilgi ve iletişim teknolojilerinin entegrasyonu konusunda paydaş görüşleri. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Taylor, E. , Goede, R. ve Steyn, T. (2011). Reshaping computer literacy teaching in higher education: Identification of critical success factors. Interactive Technology and Smart Education, 8(1), 28-38.
  • Taylor, J. (2006). Information literacy and the school library media center. Libraries Unlimited, Westport, USA.
  • Tella, A. ve Mutula, S. M. (2008). Gender differences in computer literacy among undergraduate students at the university of Botswana: implications for library use. Malaysian Journal of Library & Information Science, 13(1), 59-76.
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri üzerine bir araştırma. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(1), 120-130.
  • Usluel, Y. K. (2007). Can ICT usage make a difference on student teachers' information literacy self-efficacy. Library & Information Science Research, 29, 92-102.
  • Usluel-Koçak,Y., Mumcu-Kuşkaya, F. ve Demiraslan, Y. (2007). Öğrenme-öğretme sürecinde bilgi ve iletişim teknolojileri: Öğretmenlerin entegrasyon süreci ve engelleriyle ilgili görüşleri, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, 164-179.
  • Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1336-1349.
  • Vord, R. V. (2010). Distance students and online research: Promoting information literacy through media literacy. Internet and Higher Education, 13, 170-175.
  • Yavuz, S., & Coşkun, A. E. (2008). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 276-286.
  • Yılmaz, İ., Ulucan, H. ve Pehlivan, S. (2010). Beden eğitimi öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 105-118.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Aysel Murat

Hilmi Erten This is me

Publication Date January 31, 2018
Submission Date May 30, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Murat, A., & Erten, H. (2018). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ KULLANMALARI VE BU TEKNOLOJİLERİ ÖĞRENME - ÖĞRETME SÜRECİNE ENTEGRASYONLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28(1), 61-71. https://doi.org/10.18069/firatsbed.388068