Research Article
BibTex RIS Cite

WEIMAR CUMHURİYETİ SEÇİM KAMPANYALARINDA PAUL VON HINDENBURG’UN LİDERLİK İMAJI

Year 2022, Volume: 32 Issue: 1, 265 - 277, 18.01.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1021371

Abstract

Birinci Dünya Savaşı’nda Paul von Hindenburg, Rusya’ya karşı Tannenberg Savaşı’nı kazanarak, Alman toplumunda ulusal kahraman haline gelmiştir. Alman İmparatorluğu, İtilaf Devletleri’ne karşı savaştan yenilgiyle çıkmasına karşılık, Hindeburg, Alman halkı için ulusal kahraman olarak kalmaya devam etmiştir. Bu aşamada Almanya’da güçlü bir liderlik imajına sahip olan Hindenburg, savaştan sonra Alman siyaset sahnesinde ön plana çıkan Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi’nin (NSDAP) adayı Adolf Hitler ve Almanya Komünist Partisi’nin (KPD) adayı Ernst Thälmann’a karşı bağımsız aday olarak girdiği seçimlerde Cumhurbaşkanı olmayı başarmıştır. Çalışmada Hindenburg’un liderlik imajının seçim kampanyalarında ne şekilde sunulduğunun ortaya konulması amaçlanmış, bu amaçla Hindenburg’un seçim kampanyalarında kullanılan posterler liderlik imajı boyutunda göstergebilim yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışma kapsamında Rus dilbilimci Roman Jakobson’un duygusal, gönderimsel ve çağrı olmak üzere üç işlevi üzerinden Hindenburg’un Cumhurbaşkanlığı seçim kampanyasında kullanılan posterler analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında, Hindenburg’un NSDAP ve KPD’ye karşı Almanya’da düzeni sağlayabilecek bir lider olarak yansıtıldığı ortaya çıkmıştır. Bu süreçte çalışmada seçim kampanyalarında Hindenburg’un liderlik imajının düzen ve bütünleşme kavramları üzerinden inşa edilmeye çalışıldığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Avcı, Ö. & Çakı, C. (2020). Milan Nedić İktidarında Sırp Toplumunda Düşman İnşası Propagandasına Yönelik Bir İnceleme. Uluslararası Suçlar ve Tarih, (21), 81-110.
  • Baytimur, T. & Çakı (2021). İkinci Dünya Savaşı’nda ABD’deki Yahudi Diasporasının Avrupa’daki Yahudileri Konu Alan Propaganda Pulları Üzerine İnceleme. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 99-128.
  • Binchy, D. A. (1937). Paul von Hindenburg 1847-1934. Studies: An Irish Quarterly Review, 26(102), 223-242.
  • Cary, N. D. (1990). The making of the reich president, 1925: German conservatism and the nomination of Paul von Hindenburg. Central European History, 23(2-3), 179-204.
  • Childs, H. L. (1932). The german presidental election of 1932. American Political Science Review, 26(3), 486-496.
  • Çalışkan, S., & Karaburun Doğan, D. (2020). İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği'ndeki Radyo Yayınlarında Propaganda Şarkılarının Kullanılması: "Kutsal Savaş" Şarkısı Üzerine İnceleme. Eurasian Journal of Music and Dance, (16), 263-280.
  • Falter, J. W. (1990). The two Hindenburg elections of 1925 and 1932: A total reversal of voter coalitions. Central European History, 23(2-3), 225-241.
  • Faust, A. B. (1930). Paul von Hindenburg. Current History (1916-1940), 32(1), 41-46.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., Gülada, M. O., & Çakı, G. (2020). Çin Halk Cumhuriyeti Kültür Devrimi Sürecinde Okuma Alışkanlığının Propaganda Posterlerinde Sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 34(3), 406-431.
  • Gülada, M. O. (2019). 1936 Berlin Olimpiyatları'nda Spor Yayıncılığının Propaganda Amaçlı Kullanımı: Olympia Filmi Üzerine İnceleme. TRT Akademi, 4(8), 326-344.
  • Hubatsch, W. (1985). Hindenburg as reichspräsident of the Weimar Republic. W. Hubatsch (Ed.), Studies in medieval and modern German history içinde (165-172. ss.). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-17822-3_9
  • International Institute of Social History. (1932). Poster. Erişim adresi https://search.iisg.amsterdam/Record/836008
  • International Institute of Social History. (2021). Paul von Hindenburg. Erişim adresi https://search.iisg.amsterdam/Search/Results?lookfor=Paul+von+Hindenburg&type=AllFields&limit=20&sort=relevance
  • Işık, M., Gazi, M. A., Çakı, C., & Çakı, G. (2021). Birinci Dünya Savaşı’nda Amerikan Kütüphane Derneği’nin ABD Ordusuna Yönelik Hazırladığı Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme, Türk Kütüphaneciliği, 35(2), 131-158.
  • Jones, L. E. (1997). Hindenburg and the conservative dilemma in the 1932 presidential elections. German Studies Review, 20(2), 235-259.
  • Karaca, M., Gazi, M. A. & Çakı, C. (2020). Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1142-1156.
  • Kladderadatsch. (1915, 3 Ekim). Hindenburg, Sayfa 1. https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/kla1915/ 0623/image
  • Koellreutter, O. (1932). Verfassungstheoretische Bemerkungen zur Gültigkeit der geplanten parlamentarischen Reichspräsidentenwahl 1932. Archiv des öffentlichen Rechts, 61(2), 129-146.
  • Leibholz, G. (1932). Die Verfassungsdurchbrechung. Betrachtungen aus Anlaß der geplanten parlamentarischen Reichspräsidentenwahl vom Januar 1932. Archiv des öffentlichen Rechts, 61(1), 1-26.
  • Marcks, E., & von Eisenhart Rothe, E. (1932). Paul von Hindenburg als mensch, staatsmann, Feldherr. Deutschland: Stollberg.
  • McNutt, R. T. (1931). Paul von Hindenburg, Germany's soldier-president. Historical Outlook, 22(7), 319-324.
  • University of Minnesota. (1918-1939a). Wahlt Hindenburg! Heldenlast erfordert Helden! Ich bin noch viel starker!. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4876
  • University of Minnesota. (1918-1939b). Wahlt Hindenburg, Den Retter Eurer Marken. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4560
  • University of Minnesota. (1918-1939c). Wahlt einen Mann: wahlt keine Partei: wahlt Hindenburg. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4287
  • University of Minnesota. (1918-1939d). Schluss jetzt mit Hitlers Volksverhetzung!: Wahlt Hindenburg. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:3306
  • University of Minnesota. (1918-1939e). Wahlt unsern Besten. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4607
  • Omnia. (2021). Explore Your Results. Erişim adresi https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=3&europeana_query=Hindenburg%2C+Paul+von&europeana_cursor=AoQhRn3DkLvL4gJKPwAvOTIwMzQvR1ZOUkNfU0ZBMDNfU0ZBMDIyMDAxNDA4&europeana_prev_cursor=AoQhRn3DkLvL4gJKPwAvOTIwMzQvR1ZOUkNfU0ZBMDNfU0ZBMDIyMDAxNDA4&dpla_nav_start=1&prev_obcnt=200
  • Pyta, W. (2014). Paul von Hindenburg als charismatischer Führer der deutschen Nation. F. Möller (Ed.), Charismatische Führer der deutschen Nation içinde (109-148. ss.). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag. https://doi.org/10.1515/9783486833966.109
  • Scully, R. (2012). Hindenburg: The cartoon titan of the Weimar Republic, 1918-1934. German Studies Review, 35(3), 541-565.
  • Şahan, S. (2020). Sovyetler Birliği'nde Batı Blok'unun Radyo Yayınlarının Karikatürler Üzerinden Eleştirisi. TRT Akademi, 5(9), 270-291.
  • Treiber, H. (1997). Stepun zur Heraufkunft des Dritten Reiches anläßlich der Reichspräsidentenwahl 1932. K. S. Rehberg (Ed.), Differenz und Integration: Die Zukunft moderner Gesellschaften içinde (882-884. ss.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-322-83268-9_199
  • Türk, M. S., Avcı, Ö. & Baytimur, T. (2021). Çin Halk Cumhuriyeti’nde Sovyet Revizyonizmi’ne Karşı Kitapların Propaganda Amaçlı Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 35(2), 159-182.
  • Ulk. (1914, 25 Eylül). Ulk, Sayfa 5. https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/ulk1914/ 0301/image Wright, H. F. (1925). The German presidential election. Advocate of Peace through Justice, 87(7), 411-420.
  • Yılmaz, M. B. (2020). İkinci Dünya Savaşı'nda Japon Medyasının ABD'ye Yönelik Faaliyetleri: Tokyo Rose Radyo Yayınları Üzerine İnceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 541-563.
  • Zeender, J. K. (1963). The German Catholics and the presidential election of 1925. The Journal of Modern History, 35(4), 366-381.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., & Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: "Kırımlı" Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları, (56), 67-95.

The Leadership Image of Paul von Hindenburg in The Election Campaigns of The Weimar Republic

Year 2022, Volume: 32 Issue: 1, 265 - 277, 18.01.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1021371

Abstract

In the First World War, Paul von Hindenburg became a national hero in German society by winning the Battle of Tannenberg against Russia. Although the German Empire came out of the war in defeat against the Allies, Hindeburg remained a national hero for the German people. At this stage Hindenburg, who had a strong leadership image in Germany, ran as an independent candidate against Adolf Hitler, the candidate of the National Socialist German Workers Party (NSDAP) and Ernst Thälmann, the candidate of the Communist Party of Germany (KPD), who came to the fore in the German political scene after the war and succeeded in becoming president in the elections. In the study, it was aimed to reveal how Hindenburg's leadership image was presented in election campaigns and for this purpose the posters used in Hindenburg's election campaigns was examined using semiotics method in the context of leadership image. Within the scope of the study, the posters used in the presidential election campaign of Hindenburg were analyzed through the three functions of the Russian linguist Roman Jakobson: emotive, referential and conative. In the light of the findings obtained in the study, it was revealed that Hindenburg was reflected as a leader who could provide order in Germany against the NSDAP and KPD. At this stage, it was concluded that Hindenburg's leadership image was tried to be built on the concepts of order and integration in election campaigns.

References

  • Avcı, Ö. & Çakı, C. (2020). Milan Nedić İktidarında Sırp Toplumunda Düşman İnşası Propagandasına Yönelik Bir İnceleme. Uluslararası Suçlar ve Tarih, (21), 81-110.
  • Baytimur, T. & Çakı (2021). İkinci Dünya Savaşı’nda ABD’deki Yahudi Diasporasının Avrupa’daki Yahudileri Konu Alan Propaganda Pulları Üzerine İnceleme. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 99-128.
  • Binchy, D. A. (1937). Paul von Hindenburg 1847-1934. Studies: An Irish Quarterly Review, 26(102), 223-242.
  • Cary, N. D. (1990). The making of the reich president, 1925: German conservatism and the nomination of Paul von Hindenburg. Central European History, 23(2-3), 179-204.
  • Childs, H. L. (1932). The german presidental election of 1932. American Political Science Review, 26(3), 486-496.
  • Çalışkan, S., & Karaburun Doğan, D. (2020). İkinci Dünya Savaşı'nda Sovyetler Birliği'ndeki Radyo Yayınlarında Propaganda Şarkılarının Kullanılması: "Kutsal Savaş" Şarkısı Üzerine İnceleme. Eurasian Journal of Music and Dance, (16), 263-280.
  • Falter, J. W. (1990). The two Hindenburg elections of 1925 and 1932: A total reversal of voter coalitions. Central European History, 23(2-3), 225-241.
  • Faust, A. B. (1930). Paul von Hindenburg. Current History (1916-1940), 32(1), 41-46.
  • Gazi, M. A., Çakı, C., Gülada, M. O., & Çakı, G. (2020). Çin Halk Cumhuriyeti Kültür Devrimi Sürecinde Okuma Alışkanlığının Propaganda Posterlerinde Sunumu. Türk Kütüphaneciliği, 34(3), 406-431.
  • Gülada, M. O. (2019). 1936 Berlin Olimpiyatları'nda Spor Yayıncılığının Propaganda Amaçlı Kullanımı: Olympia Filmi Üzerine İnceleme. TRT Akademi, 4(8), 326-344.
  • Hubatsch, W. (1985). Hindenburg as reichspräsident of the Weimar Republic. W. Hubatsch (Ed.), Studies in medieval and modern German history içinde (165-172. ss.). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-1-349-17822-3_9
  • International Institute of Social History. (1932). Poster. Erişim adresi https://search.iisg.amsterdam/Record/836008
  • International Institute of Social History. (2021). Paul von Hindenburg. Erişim adresi https://search.iisg.amsterdam/Search/Results?lookfor=Paul+von+Hindenburg&type=AllFields&limit=20&sort=relevance
  • Işık, M., Gazi, M. A., Çakı, C., & Çakı, G. (2021). Birinci Dünya Savaşı’nda Amerikan Kütüphane Derneği’nin ABD Ordusuna Yönelik Hazırladığı Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme, Türk Kütüphaneciliği, 35(2), 131-158.
  • Jones, L. E. (1997). Hindenburg and the conservative dilemma in the 1932 presidential elections. German Studies Review, 20(2), 235-259.
  • Karaca, M., Gazi, M. A. & Çakı, C. (2020). Kore Savaşı Ekseninde ABD-Çin İlişkilerinin Çin Propaganda Posterleri Üzerinden Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 1142-1156.
  • Kladderadatsch. (1915, 3 Ekim). Hindenburg, Sayfa 1. https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/kla1915/ 0623/image
  • Koellreutter, O. (1932). Verfassungstheoretische Bemerkungen zur Gültigkeit der geplanten parlamentarischen Reichspräsidentenwahl 1932. Archiv des öffentlichen Rechts, 61(2), 129-146.
  • Leibholz, G. (1932). Die Verfassungsdurchbrechung. Betrachtungen aus Anlaß der geplanten parlamentarischen Reichspräsidentenwahl vom Januar 1932. Archiv des öffentlichen Rechts, 61(1), 1-26.
  • Marcks, E., & von Eisenhart Rothe, E. (1932). Paul von Hindenburg als mensch, staatsmann, Feldherr. Deutschland: Stollberg.
  • McNutt, R. T. (1931). Paul von Hindenburg, Germany's soldier-president. Historical Outlook, 22(7), 319-324.
  • University of Minnesota. (1918-1939a). Wahlt Hindenburg! Heldenlast erfordert Helden! Ich bin noch viel starker!. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4876
  • University of Minnesota. (1918-1939b). Wahlt Hindenburg, Den Retter Eurer Marken. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4560
  • University of Minnesota. (1918-1939c). Wahlt einen Mann: wahlt keine Partei: wahlt Hindenburg. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4287
  • University of Minnesota. (1918-1939d). Schluss jetzt mit Hitlers Volksverhetzung!: Wahlt Hindenburg. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:3306
  • University of Minnesota. (1918-1939e). Wahlt unsern Besten. Erişim adresi https://umedia.lib.umn.edu/item/p16022coll208:4607
  • Omnia. (2021). Explore Your Results. Erişim adresi https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=3&europeana_query=Hindenburg%2C+Paul+von&europeana_cursor=AoQhRn3DkLvL4gJKPwAvOTIwMzQvR1ZOUkNfU0ZBMDNfU0ZBMDIyMDAxNDA4&europeana_prev_cursor=AoQhRn3DkLvL4gJKPwAvOTIwMzQvR1ZOUkNfU0ZBMDNfU0ZBMDIyMDAxNDA4&dpla_nav_start=1&prev_obcnt=200
  • Pyta, W. (2014). Paul von Hindenburg als charismatischer Führer der deutschen Nation. F. Möller (Ed.), Charismatische Führer der deutschen Nation içinde (109-148. ss.). München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag. https://doi.org/10.1515/9783486833966.109
  • Scully, R. (2012). Hindenburg: The cartoon titan of the Weimar Republic, 1918-1934. German Studies Review, 35(3), 541-565.
  • Şahan, S. (2020). Sovyetler Birliği'nde Batı Blok'unun Radyo Yayınlarının Karikatürler Üzerinden Eleştirisi. TRT Akademi, 5(9), 270-291.
  • Treiber, H. (1997). Stepun zur Heraufkunft des Dritten Reiches anläßlich der Reichspräsidentenwahl 1932. K. S. Rehberg (Ed.), Differenz und Integration: Die Zukunft moderner Gesellschaften içinde (882-884. ss.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-322-83268-9_199
  • Türk, M. S., Avcı, Ö. & Baytimur, T. (2021). Çin Halk Cumhuriyeti’nde Sovyet Revizyonizmi’ne Karşı Kitapların Propaganda Amaçlı Kullanımı. Türk Kütüphaneciliği, 35(2), 159-182.
  • Ulk. (1914, 25 Eylül). Ulk, Sayfa 5. https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/ulk1914/ 0301/image Wright, H. F. (1925). The German presidential election. Advocate of Peace through Justice, 87(7), 411-420.
  • Yılmaz, M. B. (2020). İkinci Dünya Savaşı'nda Japon Medyasının ABD'ye Yönelik Faaliyetleri: Tokyo Rose Radyo Yayınları Üzerine İnceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(1), 541-563.
  • Zeender, J. K. (1963). The German Catholics and the presidential election of 1925. The Journal of Modern History, 35(4), 366-381.
  • Zorlu, Y., Çakı, C., & Karaca, M. (2017). Türk Sinemasında Nazizm İdeolojisi: "Kırımlı" Filmi ve Göstergebilimsel Analizi. Sosyoloji Konferansları, (56), 67-95.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Abdülhakim Bahadır Darı 0000-0003-3525-5823

Publication Date January 18, 2022
Submission Date November 9, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 32 Issue: 1

Cite

APA Darı, A. B. (2022). WEIMAR CUMHURİYETİ SEÇİM KAMPANYALARINDA PAUL VON HINDENBURG’UN LİDERLİK İMAJI. Firat University Journal of Social Sciences, 32(1), 265-277. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1021371