BibTex RIS Cite

The Influence Of Parmenides’ Style Of Establishing Existence To The Subsequent Philosophy

Year 2009, Issue: 7, 107 - 120, 01.04.2009

Abstract

Parmenides’ works about existence are not intended to introduce the reason and the conditions of departure of being, but rather intended to understand the nature of being as a particular and a unified whole. For this purpose, Parmenides fixes the existence of being by means of thought. In grounding being, Parmenides uses the concept f non-being when grounding the being. This usage is in the form of proving why the being is not- existent while introducing its structural characteristics. The non-existent is not a concept which has a place and a meaning by itself in his philosophy. That Parmenides drew upon the non-existent while establishing the existent influenced the movement and alteration approach of the subsequent philosophy after himself. One of the philosophers who was influenced by him was Demoktitos. For the philosopher who intended to work on science, not only the investigation of the fundamental being but also the subject of movement becomes the basis. Demokritos is a philosopher who thinks that space is necessary for movement because the concept of movement cannot be studied without the concept of space. Parmenides, when using the concept of non-existent as being contrary to being, establishes this contrast on the basis of the attributes of being. As a result of establishing a contrast between these two concepts, Parmenides accepts the non-existent as absent whereas in Demokritos’ philosophy, non-existent is accepted as a space and philosophized accordingly. The philosophy of Demokritos shows the possibility of thinking and talking about the field, which Parmenides thought not possible by accepting the non-existent as the contrast of being

References

  • CRYSTAL, I. The Scope of Thought in Parmenides, vol 52,pp207-219, The Classical Quarterly, Cambridge Üniversity Press, 2002.
  • DENKEL, A. Demokritos Aristoteles, İlkçağda Doğa Felsefeleri, Kalamış Yayıncılık, İstanbul, 1986.
  • NİETZSCHE, F. Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe, Çev. Nusret Hızır, BFS yayınları, İstanbul, 1985.
  • KRANZ, W. Antik Felsefe, Metinler ve Açıklamalar, (Çev. Suad Y. Baydur), Sosyal Yayınlar, İstanbul, 1984.
  • KİRK, G.S. and Stokes Michael C. Parmenides’ Refutation of Motion, vol.5,No 1,pp.1-4.Phronesis, Brill, 1960.
  • THİLLY, F., Wood L. A History of Philosophy, Holt Rinehart and Winston Inc, 1964.
  • VLASTOS, G. Parmenides’ Theory of Knowledge, Transactions and Proceedings of the American Phillological association, vol 77,pp66-77, John Hopkins University Press, 1946.
  • Zeller, E. Grek Felsefesi Tarihi, (Çev. Ahmet Aydoğan), Say Yayınları, İstanbul, 2008.

PARMENİDES FELSEFESİNİN VARLIĞI TEMELLENDİRME TARZININ KENDİNDEN SONRAKİ FELSEFEYE ETKİLERİ

Year 2009, Issue: 7, 107 - 120, 01.04.2009

Abstract

Parmenides’in varlıkla ilgili çalışmaları, varlığın nedeni ve çıkış koşullarını ortaya koymak değil, tek ve bütün halindeki varlığın doğasını anlamaya yöneliktir. Parmenides bu amaç için varlığın varolduğunu düşünme aracılığıyla temellendirir. Parmenides varlığı temellendirirken, var-olmayan kavramını da kullanır. Bu kullanma, varlığın yapısal özelliklerini ortaya koyarken neden var olmadığını ispat etme şeklindedir. Var-olmayan onun felsefesinde tek başına anlamı ve yeri olan bir kavram değildir. Parmenides’in, var-olanı temellendirirken var-olmayandan yararlanması, kendinden sonraki felsefenin hareket ve değişim konularına yaklaşımını etkiler. Parmenides felsefesinden etkilenen filozoflardan birisi de Demokritos’tur. Yeniden evren bilim çalışmalarına yönelen filozof için sadece temel varlık araştırması değil hareket konusu da temel olur. Demokritos hareket için boşluğun gerekli olduğunu çünkü hareket kavramının boşluk kavramı olmadan çalışılmayacağını düşünen bir filozoftur. Parmenides var-olmayan kavramını varlığın karşıtı olarak kullanırken bu karşıtlığı, varlığın taşıdığı özelliklerden yola çıkarak kurar. Parmenides iki kavram arasında karşıtlık kurmasının sonucunda var-olmayanı yok kabul eder. Oysa Demokritos felsefesinde var-olmayan, boşluk olarak kullanılarak üzerine felsefe yapılır. Demokritos felsefesi varlığın karşıtı olan var-olmayanı kabul etmekle Parmenides’in üzerine düşünme ve konuşmanın olanaksız olduğunu kabul ettiği alan üzerine düşünüp konuşmanın olanağını gösterir

References

  • CRYSTAL, I. The Scope of Thought in Parmenides, vol 52,pp207-219, The Classical Quarterly, Cambridge Üniversity Press, 2002.
  • DENKEL, A. Demokritos Aristoteles, İlkçağda Doğa Felsefeleri, Kalamış Yayıncılık, İstanbul, 1986.
  • NİETZSCHE, F. Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe, Çev. Nusret Hızır, BFS yayınları, İstanbul, 1985.
  • KRANZ, W. Antik Felsefe, Metinler ve Açıklamalar, (Çev. Suad Y. Baydur), Sosyal Yayınlar, İstanbul, 1984.
  • KİRK, G.S. and Stokes Michael C. Parmenides’ Refutation of Motion, vol.5,No 1,pp.1-4.Phronesis, Brill, 1960.
  • THİLLY, F., Wood L. A History of Philosophy, Holt Rinehart and Winston Inc, 1964.
  • VLASTOS, G. Parmenides’ Theory of Knowledge, Transactions and Proceedings of the American Phillological association, vol 77,pp66-77, John Hopkins University Press, 1946.
  • Zeller, E. Grek Felsefesi Tarihi, (Çev. Ahmet Aydoğan), Say Yayınları, İstanbul, 2008.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Naciye Atış This is me

Publication Date April 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 7

Cite

Chicago Atış, Naciye. “PARMENİDES FELSEFESİNİN VARLIĞI TEMELLENDİRME TARZININ KENDİNDEN SONRAKİ FELSEFEYE ETKİLERİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 7 (April 2009): 107-20.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.