BibTex RIS Cite

Looking at “History” with an Interdisciplinary Perspective: Bloch and Braudel

Year 2017, Issue: 24, 137 - 158, 01.09.2017

Abstract

Annales School has placed daily life and cultural works in the very center of history investigations by making use of various disciplines. In this way, politics was kept away from being the determinant of history, and it was claimed that determinations could be made about civilizations and mentality investigations. In this respect, it has been cared more to explain the characteristics of the social structure rather than the intentions or actions of subjects in order to understand the historical process. In this study, the problem of historical methodology that appeared with this change in handling history will be investigated based on the historical viewpoints of Marc Bloch and Fernand Braudel, who are members of Annales School.

References

  • Bloch, Marc. (2010). “Avrupa Toplumlarının Karşılaştırmalı Tarihi İçin”, çev. Ali Boratav, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde içinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Bloch, Marc. (2013), Tarih Savunusu, çev. Ali Berktay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bloch, Marc. (2014). Feodal Toplum, çev. Melek Fırat, İstanbul: Islık Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1980).On History, çev. Sarah Matthews, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Braudel, Fernand. (1992).Tarih Üzerine Yazılar, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1993). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası cilt I, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1994).II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası cilt II, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (2007). Bellek ve Akdeniz: Tarihöncesi ve Antikçağ, çev. Ali Berktay, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Braudel, Fernand (Der.). (2008). Akdeniz: Tarih, Mekan, İnsanlar ve Miras, çev. Necati Erkurt, Aykut Derman, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (2014).Uygarlıkların Grameri, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Breisach, Ernst. (2009).Tarihyazımı, çev. Hülya Kocaoluk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Burke, Peter. (2000).Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Burke, Peter. (2013). Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Chirot, Daniel. (2002). “Marc Bloch’un Toplumsal ve Tarihsel Manzarası”çev. Ahmet Fethi, Tarihsel Sosyolojiiçinde,ed. Theda Skocpol, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Dinçer, Kurtuluş. (2011). “Tarihte Açıklama ve Anlama”, Türkiye’de Tarihyazımı içinde, ss. 257-270, İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • Dosse, François. (2008). Ufalanmış Tarih, çev. Işık Ergüden, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Durkheim, Émile. (2004).Sosyolojik Yöntemin Kuralları,çev. Cenk Saraçoğlu, İstanbul: Bordo Siyah Klasik Yayınlar.
  • Evans, Richard John.(1999).Tarihin Savunusu, çev. Uygur Kocabaşoğlu, Ankara: İmge Yayınevi.
  • Harsgor, Michael (1978) Total History:The Annales School, Journal of Contemporary History(Sage, London and Baverly Hills, Vol:13, 1-13.
  • Hill, Alette Olin. Hill, Boyd H. “Marc Bloch and Comparative History”, The American Historical Review, Volume 85, Issue 4 (Oct., 1980), ss. 828- 846, Oxford Journals.
  • Ragin, Charles. Chirot. Daniel. (2002). “Immanuel Wallerstein’ın Dünya Sistemi: Tarih Olarak Siyaset ve Sosyoloji”, çev. Ahmet Fethi, Tarihsel Sosyoloji içinde, ed. Theda Skocpol, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Veyne, Paul. (2014). Tarih Nasıl Yazılır?, çev. Nihan Özyıldırım, İstanbul: Metis Yayınları

“TARİH”E DİSİPLİNLERARASI BİR PERSPEKTİFLE BAKMAK: BLOCH VE BRAUDEL

Year 2017, Issue: 24, 137 - 158, 01.09.2017

Abstract

Annales Okulu, farklı disiplinlerden yararlanarak gündelik yaşamı ve kültür çalışmalarını tarih incelemelerinin merkezine yerleştirmiştir. Böylelikle siyaset, tarihin temel belirleyeni olmaktan çıkartılarak, uygarlıklara ve zihniyet biçimlerine ilişkin belirlemeler yapılabileceği iddia edilmiştir. Bu bağlamda, tarihsel süreci anlayabilmek için öznelerin niyetlerinden ya da eylemlerinden ziyade, toplumsal yapının özelliklerini açıklamak daha değerli hale gelmiştir. Bu çalışmada da tarihin ele alınış biçimindeki bu değişimle birlikte ortaya çıkan tarihsel yöntem sorunu, Annales Okulu üyelerinden Marc Bloch ve Fernand Braudel’in tarih görüşlerinden hareketle incelenecektir

References

  • Bloch, Marc. (2010). “Avrupa Toplumlarının Karşılaştırmalı Tarihi İçin”, çev. Ali Boratav, Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde içinde, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Bloch, Marc. (2013), Tarih Savunusu, çev. Ali Berktay, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bloch, Marc. (2014). Feodal Toplum, çev. Melek Fırat, İstanbul: Islık Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1980).On History, çev. Sarah Matthews, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Braudel, Fernand. (1992).Tarih Üzerine Yazılar, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1993). II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası cilt I, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (1994).II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası cilt II, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (2007). Bellek ve Akdeniz: Tarihöncesi ve Antikçağ, çev. Ali Berktay, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Braudel, Fernand (Der.). (2008). Akdeniz: Tarih, Mekan, İnsanlar ve Miras, çev. Necati Erkurt, Aykut Derman, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Braudel, Fernand. (2014).Uygarlıkların Grameri, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Breisach, Ernst. (2009).Tarihyazımı, çev. Hülya Kocaoluk, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Burke, Peter. (2000).Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Burke, Peter. (2013). Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Chirot, Daniel. (2002). “Marc Bloch’un Toplumsal ve Tarihsel Manzarası”çev. Ahmet Fethi, Tarihsel Sosyolojiiçinde,ed. Theda Skocpol, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Dinçer, Kurtuluş. (2011). “Tarihte Açıklama ve Anlama”, Türkiye’de Tarihyazımı içinde, ss. 257-270, İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
  • Dosse, François. (2008). Ufalanmış Tarih, çev. Işık Ergüden, İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Durkheim, Émile. (2004).Sosyolojik Yöntemin Kuralları,çev. Cenk Saraçoğlu, İstanbul: Bordo Siyah Klasik Yayınlar.
  • Evans, Richard John.(1999).Tarihin Savunusu, çev. Uygur Kocabaşoğlu, Ankara: İmge Yayınevi.
  • Harsgor, Michael (1978) Total History:The Annales School, Journal of Contemporary History(Sage, London and Baverly Hills, Vol:13, 1-13.
  • Hill, Alette Olin. Hill, Boyd H. “Marc Bloch and Comparative History”, The American Historical Review, Volume 85, Issue 4 (Oct., 1980), ss. 828- 846, Oxford Journals.
  • Ragin, Charles. Chirot. Daniel. (2002). “Immanuel Wallerstein’ın Dünya Sistemi: Tarih Olarak Siyaset ve Sosyoloji”, çev. Ahmet Fethi, Tarihsel Sosyoloji içinde, ed. Theda Skocpol, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Veyne, Paul. (2014). Tarih Nasıl Yazılır?, çev. Nihan Özyıldırım, İstanbul: Metis Yayınları
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülçin Ayıtgu This is me

Publication Date September 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 24

Cite

Chicago Ayıtgu, Gülçin. “‘TARİH’E DİSİPLİNLERARASI BİR PERSPEKTİFLE BAKMAK: BLOCH VE BRAUDEL”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 24 (September 2017): 137-58.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.