Research Article
BibTex RIS Cite

The Problem of Death in the Philosophy of Spinoza and Nietzsche

Year 2020, Issue: 30, 437 - 450, 10.12.2020

Abstract

Bu makale, Spinoza ve Nietzsche’nin ölüm sorunu hakkında ileri sürdüğü çözüm önerilerini açığa çıkarmayı amaçlamaktadır. Spinoza ve Nietzsche’ye göre ölüm, insanın yaşamının sona ermesi demektir ve ölümden sonra insanı ödül veya ceza olarak başka bir yaşam beklememektedir. Dolayısıyla insanın ölümden korkması gereksizdir. İnsanın özgürlüğe kavuşmasının en önemli koşulu zihnini esir eden ölüm korkusundan kurtulmaktır. Bu korkudan kurtulmanın yolu Spinoza’ya göre aklın rehberliğinde yaşamaktan Nietzsche’ye göre ise sanattan geçmektedir. Ölüm söz konusu olduğunda değinilmesi gereken bir başka sorun da intihardır. Spinoza, intiharın insan özü olan conatus’a aykırı olduğunu ileri sürerken Nietzsche insanın güç istenci uğruna gerektiğinde intihar etmesinin bir erdem olduğunu iddia etmiştir.

References

  • Ames, Roger T.. “Death as Transformation in Classical Daoism”, Death and Philosophy, (ed.:Jeff Malpas- Robert C. Solomon), Routledge, 1998, ss.57-71.
  • Nietzsche, Friedrich, The Birth of Tragedy, (translated by Ian C. Johnston), Malaspina University- College, Nanaimo, BC, December 2000.
  • Nietzsche, Friedrich, The Gay Science, (translated, with commentary by Walter Kaufmann), Vintage Books, 1974.
  • Nietzsche, Friedrich, The Will To Power, (translated by: Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale), Vintage Books Edition, New York 1968.
  • Nietzsche, Friedrich, Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe, (Çev. Gürsel Aytaç), Say Yayınları, İstanbul 2015.
  • Spinoza, Baruch, Ethica, (Çev. Çiğdem Dürüşken), Kabalcı Yayınları, İstanbul 2011.

SPİNOZA VE NİETZSCHE'NİN FELSEFESİNDE ÖLÜM SORUNU

Year 2020, Issue: 30, 437 - 450, 10.12.2020

Abstract

Bu makale, Spinoza ve Nietzsche’nin ölüm sorunu hakkında ileri sürdüğü çözüm önerilerini açığa çıkarmayı amaçlamaktadır. Spinoza ve Nietzsche’ye göre ölüm, insanın yaşamının sona ermesi demektir ve ölümden sonra insanı ödül veya ceza olarak başka bir yaşam beklememektedir. Dolayısıyla insanın ölümden korkması gereksizdir. İnsanın özgürlüğe kavuşmasının en önemli koşulu zihnini esir alan ölüm korkusundan kurtulmaktır. Bu korkudan kurtulmanın yolu Spinoza’ya göre aklın rehberliğinde yaşamaktan Nietzsche’ye göre ise sanattan geçmektedir. Ölüm söz konusu olduğunda değinilmesi gereken bir başka sorun da intihardır. Spinoza, intiharın insanın özü olan conatus’a aykırı olduğunu ileri sürerken Nietzsche insanın güç istenci uğruna gerektiğinde intihar etmesinin bir erdem olduğunu iddia etmiştir.

References

  • Ames, Roger T.. “Death as Transformation in Classical Daoism”, Death and Philosophy, (ed.:Jeff Malpas- Robert C. Solomon), Routledge, 1998, ss.57-71.
  • Nietzsche, Friedrich, The Birth of Tragedy, (translated by Ian C. Johnston), Malaspina University- College, Nanaimo, BC, December 2000.
  • Nietzsche, Friedrich, The Gay Science, (translated, with commentary by Walter Kaufmann), Vintage Books, 1974.
  • Nietzsche, Friedrich, The Will To Power, (translated by: Walter Kaufmann and R. J. Hollingdale), Vintage Books Edition, New York 1968.
  • Nietzsche, Friedrich, Yunanlıların Trajik Çağında Felsefe, (Çev. Gürsel Aytaç), Say Yayınları, İstanbul 2015.
  • Spinoza, Baruch, Ethica, (Çev. Çiğdem Dürüşken), Kabalcı Yayınları, İstanbul 2011.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Articles
Authors

Nuriye Merkit

Publication Date December 10, 2020
Submission Date September 4, 2020
Acceptance Date November 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 30

Cite

Chicago Merkit, Nuriye. “SPİNOZA VE NİETZSCHE’NİN FELSEFESİNDE ÖLÜM SORUNU”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 30 (December 2020): 437-50.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.