The aim of this study is to examine the effect of distance education activities carried out during the Covid-19 pandemic on the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) self-efficacy levels of pre-service science teachers. The weak experimental method, one of the quantitative research approaches, was used in the study. The "pretest-posttest single-group pattern" of this method constitutes the model of the research. The sample of the research consists of pre-service teachers studying in the science teaching department of a university in the Aegean Region. In the study, data were collected with a 5-point Likert-type TPACK scale consisting of 47 items. TPACK scale was applied to teacher candidates three times as pretest and posttest, before the distance education process, during the distance education process, and after the distance education process. The obtained data were analyzed by applying the Friedman test to test whether there was a statistically significant difference between repeated measurements. As a result of the research, it is seen that the TPACK self-efficacy levels of the teacher candidates at the end of the distance education process decreased during the distance education period and increased after the distance education.
Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisi süresince gerçekleştirilen uzaktan eğitim faaliyetlerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) özyeterlik düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından zayıf deneysel yöntem kullanılmıştır. Bu yöntemin “ön test-son test tek gruplu deseni” araştırmanın modelini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Ege Bölgesinde bir üniversitenin eğitim fakültesi fen bilgisi öğretmenliği bilim dalında öğrenim görmekte olan öğretmen adayları oluşturmaktır. Çalışmada veriler 5’li likert tipinde 47 maddeden oluşan TPAB ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmen adaylarına uzaktan eğitim süreci öncesi, uzaktan eğitim süreci esnasında ve uzaktan eğitim süreci sonrası olmak üzere TPAB ölçeği ön test son test olarak üç kez uygulanmıştır. Elde edilen veriler tekrarlanan ölçümler arasında istatiksel olarak anlamlı fark olup olmadığını test etmek amacıyla Friedman testi uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının uzaktan eğitim süreci sonunda TPAB öz-yeterlilik düzeylerinin uzaktan eğitim süresi esnasında azaldığı uzaktan eğitim sonrası arttığı görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |