Bu araştırma, ilkokul 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin biyomimikri temelli STEM etkinlikleri sonrasında biyomimikri ve mühendis kavramlarına yönelik metaforik algılarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2023-2024 eğitim öğretim yılında Ankara, İstanbul ve Zonguldak'taki üç ilkokulda 87 öğrenciye biyomimikri temalı STEM etkinlikleri uygulanmış, ancak geçerli veri sağlayan 59 öğrenci ile analiz yapılmıştır. Veriler, Google Forms aracılığıyla toplanmış ve öğrencilerden biyomimikri ve mühendis kavramlarına yönelik metafor cümleleri oluşturmaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilmiş ve metaforlar, kategorilere ayrılarak frekansları hesaplanmıştır. Bulgulara göre, öğrenciler biyomimikri kavramına ilişkin 37 farklı metafor geliştirmiş ve bu metaforlar “estetik, yaratıcılık, işlevsellik, doğaya saygı, doğadan ilham alma, taklit-kopya, benzerlik-farklılıklar” olmak üzere 7 ana kategoride toplanmıştır. Mühendis kavramına ilişkin ise öğrenciler 38 farklı metafor geliştirmiştir. Geliştirilen metaforlar 11 farklı kategoride toplanmış ve “çalışkanlık, denetim, eğitimci, karar verici, problem çözücü, tasarım-üretim, teknik beceriler, ülkeye fayda, yapı-inşaat, yaratıcı, zeki-bilgili” olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçları, ilkokul öğrencilerinin biyomimikri ve mühendis kavramlarını çeşitli şekillerde algıladıklarını ve bu algıların büyük ölçüde gözlemledikleri ve deneyimledikleri unsurlara dayandığını göstermektedir. Çalışma sonucunda öğrencilerin biyomimikri kavramını en çok “taklit-kopya” ve “doğadan ilham alma” olarak algıladıkları, mühendis kavramını ise en çok “problem çözücü” ve “tasarım-üretim” olarak algıladıkları tespit edilmiştir.
This study aims to determine the metaphorical perceptions of elementary school 2nd and 3rd grade students towards the concepts of biomimicry and engineer after biomimicry-based STEM activities. The study was conducted using a phenomenological design from qualitative research methods. Biomimicry-themed STEM activities were applied to 87 students in three primary schools in Ankara, Istanbul and Zonguldak in the 2023-2024 academic year, but 59 students who provided valid data were analyzed. Data were collected through Google Forms and students were asked to create metaphor sentences for the concepts of biomimicry and engineer. The data obtained were evaluated by content analysis and the metaphors were categorized and their frequencies were calculated. According to the findings, students developed 37 different metaphors for the concept of biomimicry and these metaphors were grouped into 7 main categories: “aesthetics, creativity, functionality, respect for nature, inspiration from nature, imitation-copy, similarity-differences”. Regarding the concept of engineer, students developed 38 different metaphors. The metaphors developed were gathered in 11 different categories and were determined as “industriousness, control, educator, decision maker, problem solver, design-production, technical skills, benefit to the country, building-construction, creative, intelligent-knowledgeable”. The results of the study show that primary school students perceive the concepts of biomimicry and engineer in various ways and that these perceptions are largely based on what they have observed and experienced. As a result of the study, it was determined that students perceived the concept of biomimicry mostly as “imitation-copy” and “inspiration from nature”, while they perceived the concept of engineer mostly as “problem solver” and “design-production”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İlköğretim, STEM Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |