Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 27 Issue: 1, 17 - 25, 01.02.2019

Abstract

References

  • REFERENCES *The studies included in the meta-analysis
  • Akça, N., & Taşçı, S. (2009). Hemşirelik Eğitimi ve Eleştirel Düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 5(2), 187–195.
  • Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A., & Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical thinking skills in nursing students: A comparison between freshmen and senior students. Nursing and Midwifery Studies, 4(1), 1–5.
  • Bapoğlu, S. S., Açikgöz, F., Kapisiz, Ö., & Yilmaz, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede drama yönteminin kullanılması. Düzce Üniversitesi, 1(3), 17–21.
  • *Bilgiç, Ş., & Kurtuluş Tosun, Z. (2016). Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 39. http://doi.org/10.17681/hsp.00992
  • Bulut, S., Ertem, G., & Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 2(2), 27–38.
  • Carter, A. G., Creedy, D. K., & Sidebotham, M. (2015). Evaluation of tools used to measure critical thinking development in nursing and midwifery undergraduate students: A systematic review. Nurse Educ Today, 35(7), 864–874. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.023
  • *Çevik, C., Tekir, Ö., İnceler, K., & Dikoğlu M. (2014). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 11(1), 11–21.
  • Çınar, N., Akduran, F., & Aşkın, M. (2012). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyi ve Eleştirel Düşünmelerini Etkileyen Faktörler. Turkiye Klinikleri, 4(1), 8–14.
  • Dil (Coşkun), S. (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim Bilimlerinde Uygulamalı Meta-Analiz (1. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • *Erdem, E., Bayat, M., Avcı, Ö., Tosun, Ö., & Seviğ, E. Ü. (2013). Öğrenim Yaşantıları Süresince Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerindeki Değişim. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 6(2), 62–66.
  • *Eren Fidancı B, Çınar Fİ, Yıldız D, Akar F, Türk A, Tuncer S, Bala A, Kökçe BD. (2012). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 54, 35-39.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 75–90.
  • İskender, M., & Karadağ, A. (2015). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 8(1), 3–11. *Kanbay, Y., Aslan, Ö., & Işık, E. (2013). Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim, 3(3), 244–251.
  • Kantek, F., Öztürk, N., & Gezer, N. (2010). Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 186–190). antalya.
  • Kaya, H., Şenyuva, E., & Bodur, G. (2016). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Nurse Education Today, 48, 72–77. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.011
  • Kermansaravi, F., Navidian, A., Kaykhaei, A., & Narouie, B. (2012). Critical thinking dispositions among junior, senior and graduate nursing students in Iran. Life Science Journal, 9(3), 1865–1870. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.109
  • Kim, D., Moon, S., Kim, E., Kim, Y., & Lee, S. (2014). Nursing students’ critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today, 34(1), 78–82. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.03.012
  • Kim, K., & Choi, J. (2014). The relationship between problem solving ability, professional self concept, and critical thinking disposition of nursing students. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(5), 131–142.
  • Kong, L.-N., Qin, B., Zhou, Y., Mou, S., & Gao, H.-M. (2014). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 51(3), 458–469. http://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2013.06.009
  • Korkmaz, Ö. (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 879–902.
  • Kurnaz A. (2011). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri: Planlama - uygulama ve değerlendirme. konya: Eğitim Akademi Yayınevi.
  • Martin, C. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5), 243–247.
  • Maynard, C. a. (1996). Relationship of critical thinking ability to professional nursing competence. The Journal of Nursing Education, 35(1), 12–18.
  • Oh, K., Ahn, Y. H., Lee, H.-Y., Lee, S.-J., Kim, I.-J., Choi, K.-S., & Ko, M.-S. (2011). A study on Korean nursing students’ educational outcomes. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 8, 3. http://doi.org/10.3352/jeehp.2011.8.3
  • *Ozpulat F., Bilgen Sivri B. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve eleştirel düşünme becerileri, Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 11(4), 31-49.
  • *Öztürk, N., & Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik, 1(1), 15–25.
  • Profetto-McGrath, J. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6), 569–577.
  • Seymour, B., Kinn, S., & Sutherland, N. (2003). Issues and innovations in nursing practice “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: Narrowing the research- practice gap?. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 288–302.
  • Shin, K. R., Lee, J. H., Ha, J. Y., & Kim, K. H. (2006). Critical thinking dispositions in baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 56(2), 182–189.
  • *Şengül F. Hemşirelik eğitim modellerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi: Çok merkezli çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2010.
  • Şenturan, I., & Alpar, Ş. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 22–30.
  • Yıldırım, B. (2010). Beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğrenci hemşirelerde eleştirel düşünme gelişimine etkisi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Zangaro, G. A., & Soeken, K. L. (2007). A meta-analysis of studies of nurses’ job satisfaction. Research in Nursing {&} Health, 30(4), 445–458. http://doi.org/10.1002/nur.20202
  • *Zaybak, A., & Khorshid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 137–146.

The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis

Year 2019, Volume: 27 Issue: 1, 17 - 25, 01.02.2019

Abstract

DOI: 10.26650/FNJN363168


Aim: The present study was aimed at
investigating the effect of nursing education on the improvement of students’
critical thinking skills in Turkey by using the meta-analysis method.

Method: The literature screening was
carried out in online databases using the keywords “nursing”, “student”,
“critical thinking”, “Turkey” in English and their Turkish equivalents “hemşirelik”,
“öğrenci”, “eleştirel düşünme”, “Türkiye” respectively. Quantitative studies
matching the inclusion criteria were included in the study. The number of the
participants in those studies was 3792 (2183 first-year students and 1609
last-year students). For the analysis of the data, the CMA (Comprehensive
Meta-Analysis Software) statistical package program was used. While the Q and
I2 tests were used to test the homogeneity of the studies, the Classic
Fail-Safe N test and Kendall’s Tau were used to test their publication bias.
Fixed and random models were used to calculate the effect size.

Results: The results indicated that 10
studies met the inclusion criteria, and that the studies included in the study
were heterogeneous and had no publication bias. The mean effect size was 0.114
at the 95% significance level [CL=0.087-0.440].







Conclusion: The results of the study
indicated that nursing students were not able to develop their critical
thinking skills and that there is a need for implementations to develop their
critical thinking skills. This study will provide guidance for nursing school
administrators and educators to develop critical thinking skills of nursing
students. 

References

  • REFERENCES *The studies included in the meta-analysis
  • Akça, N., & Taşçı, S. (2009). Hemşirelik Eğitimi ve Eleştirel Düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 5(2), 187–195.
  • Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A., & Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical thinking skills in nursing students: A comparison between freshmen and senior students. Nursing and Midwifery Studies, 4(1), 1–5.
  • Bapoğlu, S. S., Açikgöz, F., Kapisiz, Ö., & Yilmaz, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmede drama yönteminin kullanılması. Düzce Üniversitesi, 1(3), 17–21.
  • *Bilgiç, Ş., & Kurtuluş Tosun, Z. (2016). Birinci ve Son Sınıf Hemşirelik Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), 39. http://doi.org/10.17681/hsp.00992
  • Bulut, S., Ertem, G., & Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 2(2), 27–38.
  • Carter, A. G., Creedy, D. K., & Sidebotham, M. (2015). Evaluation of tools used to measure critical thinking development in nursing and midwifery undergraduate students: A systematic review. Nurse Educ Today, 35(7), 864–874. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2015.02.023
  • *Çevik, C., Tekir, Ö., İnceler, K., & Dikoğlu M. (2014). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 11(1), 11–21.
  • Çınar, N., Akduran, F., & Aşkın, M. (2012). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyi ve Eleştirel Düşünmelerini Etkileyen Faktörler. Turkiye Klinikleri, 4(1), 8–14.
  • Dil (Coşkun), S. (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim Bilimlerinde Uygulamalı Meta-Analiz (1. basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • *Erdem, E., Bayat, M., Avcı, Ö., Tosun, Ö., & Seviğ, E. Ü. (2013). Öğrenim Yaşantıları Süresince Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerindeki Değişim. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 6(2), 62–66.
  • *Eren Fidancı B, Çınar Fİ, Yıldız D, Akar F, Türk A, Tuncer S, Bala A, Kökçe BD. (2012). Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 54, 35-39.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 75–90.
  • İskender, M., & Karadağ, A. (2015). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik, 8(1), 3–11. *Kanbay, Y., Aslan, Ö., & Işık, E. (2013). Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim, 3(3), 244–251.
  • Kantek, F., Öztürk, N., & Gezer, N. (2010). Bir Sağlık Yüksekokulunda Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 186–190). antalya.
  • Kaya, H., Şenyuva, E., & Bodur, G. (2016). Developing critical thinking disposition and emotional intelligence of nursing students: a longitudinal research. Nurse Education Today, 48, 72–77. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.09.011
  • Kermansaravi, F., Navidian, A., Kaykhaei, A., & Narouie, B. (2012). Critical thinking dispositions among junior, senior and graduate nursing students in Iran. Life Science Journal, 9(3), 1865–1870. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.109
  • Kim, D., Moon, S., Kim, E., Kim, Y., & Lee, S. (2014). Nursing students’ critical thinking disposition according to academic level and satisfaction with nursing. Nurse Education Today, 34(1), 78–82. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.03.012
  • Kim, K., & Choi, J. (2014). The relationship between problem solving ability, professional self concept, and critical thinking disposition of nursing students. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(5), 131–142.
  • Kong, L.-N., Qin, B., Zhou, Y., Mou, S., & Gao, H.-M. (2014). The effectiveness of problem-based learning on development of nursing students’ critical thinking: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Nursing Studies, 51(3), 458–469. http://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2013.06.009
  • Korkmaz, Ö. (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 879–902.
  • Kurnaz A. (2011). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri: Planlama - uygulama ve değerlendirme. konya: Eğitim Akademi Yayınevi.
  • Martin, C. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5), 243–247.
  • Maynard, C. a. (1996). Relationship of critical thinking ability to professional nursing competence. The Journal of Nursing Education, 35(1), 12–18.
  • Oh, K., Ahn, Y. H., Lee, H.-Y., Lee, S.-J., Kim, I.-J., Choi, K.-S., & Ko, M.-S. (2011). A study on Korean nursing students’ educational outcomes. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 8, 3. http://doi.org/10.3352/jeehp.2011.8.3
  • *Ozpulat F., Bilgen Sivri B. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin empatik eğilimleri ve eleştirel düşünme becerileri, Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 11(4), 31-49.
  • *Öztürk, N., & Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik, 1(1), 15–25.
  • Profetto-McGrath, J. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6), 569–577.
  • Seymour, B., Kinn, S., & Sutherland, N. (2003). Issues and innovations in nursing practice “Valuing both critical and creative thinking in clinical practice: Narrowing the research- practice gap?. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 288–302.
  • Shin, K. R., Lee, J. H., Ha, J. Y., & Kim, K. H. (2006). Critical thinking dispositions in baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 56(2), 182–189.
  • *Şengül F. Hemşirelik eğitim modellerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi: Çok merkezli çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana, 2010.
  • Şenturan, I., & Alpar, Ş. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1), 22–30.
  • Yıldırım, B. (2010). Beceri temelli eleştirel düşünme öğretiminin öğrenci hemşirelerde eleştirel düşünme gelişimine etkisi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Zangaro, G. A., & Soeken, K. L. (2007). A meta-analysis of studies of nurses’ job satisfaction. Research in Nursing {&} Health, 30(4), 445–458. http://doi.org/10.1002/nur.20202
  • *Zaybak, A., & Khorshid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 137–146.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Filiz Kantek

Nezaket Yıldırım This is me

Publication Date February 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 27 Issue: 1

Cite

APA Kantek, F., & Yıldırım, N. (2019). The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis. Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(1), 17-25.
AMA Kantek F, Yıldırım N. The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis. Florence Nightingale Journal of Nursing. February 2019;27(1):17-25.
Chicago Kantek, Filiz, and Nezaket Yıldırım. “The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis”. Florence Nightingale Journal of Nursing 27, no. 1 (February 2019): 17-25.
EndNote Kantek F, Yıldırım N (February 1, 2019) The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis. Florence Nightingale Journal of Nursing 27 1 17–25.
IEEE F. Kantek and N. Yıldırım, “The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 27, no. 1, pp. 17–25, 2019.
ISNAD Kantek, Filiz - Yıldırım, Nezaket. “The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis”. Florence Nightingale Journal of Nursing 27/1 (February 2019), 17-25.
JAMA Kantek F, Yıldırım N. The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2019;27:17–25.
MLA Kantek, Filiz and Nezaket Yıldırım. “The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 27, no. 1, 2019, pp. 17-25.
Vancouver Kantek F, Yıldırım N. The Effects of Nursing Education on Critical Thinking of Students: A Meta-Analysis. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2019;27(1):17-25.