Leisure Time Styles of Individuals in the Process of Social Isolation: Examining the Relationship Between Social Media Usage Purposes and Social Media Addiction
Year 2020,
Volume: 1 Issue: 1, 31 - 45, 30.06.2020
Samet Güleryüz
Melike Esentaş
Kadir Yıldız
Pınar Güzel
Abstract
The main objective of this study is to examine the individuals’ social media use and their addiction level to social media during the social isolation period. The study is constructed in the descriptive and relational scanning models from the quantitative research methods. The study group consists of 338 people who were volunteer to take part in the study and they were determined according to random sampling method. “Purposes of Social Media Use” (PSMU) and “Social Media Addiction” (SMA) scales are used as data collection tools. Due to the normal distribution of the data, Independent T test, One-way Anova and Pearson correlation analysis from the parametric test have been done. As a result of the analyses, it is determined that the level of social media addiction of male participants is higher than that of female participants. Anova results indicate that social media addiction levels differ in terms of occupational variable. According to the correlation analysis results, it has been observed that there is a positive relationship between social media addiction and social media usage purposes. As a result, it can be said that there is an increase of social media addiction especially among young adults. It can also be said that one of the main variables that affect social media addiction is the purpose of the social media usage. In addition, it is thought that social media addiction may be increased during the isolation period as a result of the increase in the use of technological tools among young adults.
References
- Alamri, M. M. (2019). Undergraduate Students’ Perceptions toward Social Media Usage and Academic Performance: A Study from Saudi Arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(03), 61-79.
- Arslan, S. (2011). Serbest zaman kullanımı: Sıradan serbest zaman etkinlikleri ve sistemli serbest zaman etkinlikleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-10.
- Ataman Yengin, D. (2016). Sosyal Medya ve akıllı mobil teknoloji: akıllı sosyal yaşamlar. TOJDAC / The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 6(2), 105-113. DOI: 10.7456/10602100/004.
- Başoğlu, U. D. ve Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
- Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 276-295.
- Blasche, G. W., Arlinghaus, A. ve Dorner, T. E. (2014). Leisure opportunities and fatigue in employees: A large cross-sectional study. Leisure Sciences, 36(3), 235-250. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.886981.
- Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being?. Computers in Human Behavior, 46, 26-37.
- Çömlekçi, M. F. ve Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652.
- De Jong Gierveld, J., Van Tilburg, T.G. ve Dykstra, P.A. (2006). Loneliness and Social Isolation. D. Perlman and A. Vangelisti (Ed.), The Cambridge Handbok of Personal Relationships, Cambridge-UK: Cambridge University. Page: 486
- Deniz, L. ve Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367
- Er, B., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2019), “Üniversite öğrencilerinin rekreatif bir etkinlik alanı olarak sosyal medya kullanım amaçlarının incelenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 109-115.
- Eryılmaz, İ. (2018). Bilgi Toplumunun yeni korkuları: Nomofobi ve Netlessfobi. H. Yıldız (Ed.,) Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri (1-24) İçinde. İstanbul: Beta.
- Günüç, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.)
- Güzel, P., Yıldız, K., Esentaş, M. ve Zerengök, D. (2020). “Know-How to Spend Time in Home Isolation during COVID-19; Restrictions and Recreational Activities”, International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(2), 122-131. Doi: 10.17220/ijpes.2020.02.011.
- Hawi, N. S. ve Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5), 576-586.
- Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, 114.
- Kır, İ. (2007). Yükseköğretim gençliğinin boş zaman etkinlikleri: KSÜ örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 307-328.
- Kim, S. ve Kim, R. (2002). A study of internet addiction: status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association English Edition, 3(1).
- Kocaman Karoğlu, A. ve Atasoy, B. (2018). Sosyal Medya Kullanımı ile Serbest Zaman Tatmini Arasındaki İlişki. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(2).
- Kuss, D. J. ve Griffiths, M. D. (2011). Addiction to social networks on the Internet: A literature review of empirical research. International Journal of Environmental and Public Health, 8, 3528-3552.
- Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı:“Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
- Makas, S. ve Çelik, E. (2018). Erken dönem uyumsuz şemalar ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 926-937.
- Qiu, W., Rutherford, S., Mao, A. ve Chu, C. (2017). The pandemic and its ımpacts. Health, Culture and Society, 9, 1-11.
- Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2001). Üniversite öğrencileri ve çalışanlarının boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 3(4), 10-23.
- Sağlık Bakanlığı (2020) https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/ Erişim tarihi: 17.05.2020
- Schwilgin, F. A., Arch, B. ve Arch, M. (1974), Town planning guidelines, Canada.
- Seferoğlu, S. S. ve Yıldız, H. (2013). Dijital Çağın Çocukları: İlköğretim Öğrencilerinin Facebook Kullanımları ve İnternet Bağımlılıkları Üzerine Bir Araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, 31-48.
- Sevgi, L. (2013). Teknoloji, toplum ve sağlık: cep telefonları ve elektromanyetik kirlilik tartışmaları, http://www.emo.org.tr/ekler/e73a9a0d37efb96_ek.pdf (Erişim Tarihi: 17.05.2020).
- Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 23-32.
- Subrahmanyam, K., Reich, S. M., Waechter, N. ve Espinoza, G. (2008). Online and offline social networks: Use of social networking sites by emerging adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 420–433.
- Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
- T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı. (2020). Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu. https://www.iletisim.gov.tr/turkce/duyurular/detay/iletisim-baskanligi-sosyal-medya-kullanim-kilavuzu-hazirladi Erişim Tarihi: 25.05.2020
- T.C. Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. (2020). Covıd-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi, Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı, Erişim Adresi: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-rehberi.html Erişim Tarihi: 25.06.2020
- Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı. (2020). https://www.icisleri.gov.tr/31-ilde-30042020-03052020-tarihlerinde-uygulanacak-sokaga-cikma-kisitlamasi Erişim tarihi: 17.05.2020
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 Erişim Tarihi: 28.05.2020
- Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
- Wang, J. L., Jackson, L. A., Gaskin, J. ve Wang, H. Z. (2014). The effects of social networking site (SNS) use on college students’ friendship and well-being. Computers in Human Behavior, (2014), 229-236.
- We are Social (2020). https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media Erişim Tarihi: 23.05.2020
- Yerlisu Lapa, T. ve Ardahan, F. (2009), “Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri”, Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), s.132-144.
- Yıldız, K., Kurnaz, D. ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Özel Sayı), 321-338. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.669601.
Sosyal İzolasyon Sürecindeki Bireylerin Serbest Zaman Değerlendirme Biçimleri: Sosyal Medya Kullanım Amaçları ile Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi
Year 2020,
Volume: 1 Issue: 1, 31 - 45, 30.06.2020
Samet Güleryüz
Melike Esentaş
Kadir Yıldız
Pınar Güzel
Abstract
Bu çalışmada, sosyal izolasyon sürecinde bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimi olarak sosyal medya kullanımı ve sosyal medya bağımlılık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modelinde kurgulanmıştır. Çalışma grubu ise seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen ve çalışmaya gönüllü olarak katılım sağlayan 338 kişiden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Sosyal Medya Kullanım Amaçları (SMKA)” ölçeği ile “Sosyal Medya Bağımlılığı (SMB)” ölçeği kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle parametrik testlerden Independent T test, One-way Anova ve Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Analizler neticesinde erkek katılımcıların sosyal medya bağımlılık düzeylerinin kadınlara göre yüksek olduğu tespit edilmiştir. Anova sonuçları ise sosyal medya bağımlılık düzeylerinin meslek değişkeni açısından farklılık olduğunu göstermektedir. Korelasyon analiz sonuçlarında ise sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medya kullanım amaçları arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Sonuç olarak özellikle genç yetişkinler arasında sosyal medya bağımlılığının artış gösterdiği söylenebilir. Ayrıca sosyal medya bağımlılığını etkileyen ana değişkenlerden birisinin ise sosyal medya kullanım amaçları olduğu ifade edilebilir. Ayrıca sosyal izolasyon sürecinde özellikle genç yetişkinlerin teknolojik iletişim araçlarını kullanımlarının artmasına bağlı olarak bağımlılığında artış göstermiş olabileceği düşünülmektedir.
References
- Alamri, M. M. (2019). Undergraduate Students’ Perceptions toward Social Media Usage and Academic Performance: A Study from Saudi Arabia. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 14(03), 61-79.
- Arslan, S. (2011). Serbest zaman kullanımı: Sıradan serbest zaman etkinlikleri ve sistemli serbest zaman etkinlikleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-10.
- Ataman Yengin, D. (2016). Sosyal Medya ve akıllı mobil teknoloji: akıllı sosyal yaşamlar. TOJDAC / The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 6(2), 105-113. DOI: 10.7456/10602100/004.
- Başoğlu, U. D. ve Yanar, Ş. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım amaçları ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 6-13.
- Baz, F. Ç. (2018). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 276-295.
- Blasche, G. W., Arlinghaus, A. ve Dorner, T. E. (2014). Leisure opportunities and fatigue in employees: A large cross-sectional study. Leisure Sciences, 36(3), 235-250. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.886981.
- Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being?. Computers in Human Behavior, 46, 26-37.
- Çömlekçi, M. F. ve Başol, O. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım amaçları ile sosyal medya bağımlılığı ilişkisinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652.
- De Jong Gierveld, J., Van Tilburg, T.G. ve Dykstra, P.A. (2006). Loneliness and Social Isolation. D. Perlman and A. Vangelisti (Ed.), The Cambridge Handbok of Personal Relationships, Cambridge-UK: Cambridge University. Page: 486
- Deniz, L. ve Gürültü, E. (2018). Lise Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(2), 355-367
- Er, B., Yıldız, K. ve Güzel, P. (2019), “Üniversite öğrencilerinin rekreatif bir etkinlik alanı olarak sosyal medya kullanım amaçlarının incelenmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 10(1), 109-115.
- Eryılmaz, İ. (2018). Bilgi Toplumunun yeni korkuları: Nomofobi ve Netlessfobi. H. Yıldız (Ed.,) Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri (1-24) İçinde. İstanbul: Beta.
- Günüç, S. (2009). İnternet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı demografik değişkenler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.)
- Güzel, P., Yıldız, K., Esentaş, M. ve Zerengök, D. (2020). “Know-How to Spend Time in Home Isolation during COVID-19; Restrictions and Recreational Activities”, International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(2), 122-131. Doi: 10.17220/ijpes.2020.02.011.
- Hawi, N. S. ve Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5), 576-586.
- Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, 114.
- Kır, İ. (2007). Yükseköğretim gençliğinin boş zaman etkinlikleri: KSÜ örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 307-328.
- Kim, S. ve Kim, R. (2002). A study of internet addiction: status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association English Edition, 3(1).
- Kocaman Karoğlu, A. ve Atasoy, B. (2018). Sosyal Medya Kullanımı ile Serbest Zaman Tatmini Arasındaki İlişki. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(2).
- Kuss, D. J. ve Griffiths, M. D. (2011). Addiction to social networks on the Internet: A literature review of empirical research. International Journal of Environmental and Public Health, 8, 3528-3552.
- Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı:“Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
- Makas, S. ve Çelik, E. (2018). Erken dönem uyumsuz şemalar ile sosyal görünüş kaygısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 926-937.
- Qiu, W., Rutherford, S., Mao, A. ve Chu, C. (2017). The pandemic and its ımpacts. Health, Culture and Society, 9, 1-11.
- Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2001). Üniversite öğrencileri ve çalışanlarının boş zaman etkinlikleri: Adıyaman örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi SBE Dergisi, 3(4), 10-23.
- Sağlık Bakanlığı (2020) https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/ Erişim tarihi: 17.05.2020
- Schwilgin, F. A., Arch, B. ve Arch, M. (1974), Town planning guidelines, Canada.
- Seferoğlu, S. S. ve Yıldız, H. (2013). Dijital Çağın Çocukları: İlköğretim Öğrencilerinin Facebook Kullanımları ve İnternet Bağımlılıkları Üzerine Bir Araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, 31-48.
- Sevgi, L. (2013). Teknoloji, toplum ve sağlık: cep telefonları ve elektromanyetik kirlilik tartışmaları, http://www.emo.org.tr/ekler/e73a9a0d37efb96_ek.pdf (Erişim Tarihi: 17.05.2020).
- Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7(4), 23-32.
- Subrahmanyam, K., Reich, S. M., Waechter, N. ve Espinoza, G. (2008). Online and offline social networks: Use of social networking sites by emerging adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 29, 420–433.
- Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson.
- T.C. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı. (2020). Sosyal Medya Kullanım Kılavuzu. https://www.iletisim.gov.tr/turkce/duyurular/detay/iletisim-baskanligi-sosyal-medya-kullanim-kilavuzu-hazirladi Erişim Tarihi: 25.05.2020
- T.C. Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. (2020). Covıd-19 (Sars-Cov-2 Enfeksiyonu) Rehberi, Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı, Erişim Adresi: https://covid19bilgi.saglik.gov.tr/tr/covid-19-rehberi.html Erişim Tarihi: 25.06.2020
- Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı. (2020). https://www.icisleri.gov.tr/31-ilde-30042020-03052020-tarihlerinde-uygulanacak-sokaga-cikma-kisitlamasi Erişim tarihi: 17.05.2020
- Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 Erişim Tarihi: 28.05.2020
- Ünlü, F. (2018). Orta yaş üstü bireylerde sosyal medya bağımlılığı ve sosyal izolasyon. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 161-172.
- Wang, J. L., Jackson, L. A., Gaskin, J. ve Wang, H. Z. (2014). The effects of social networking site (SNS) use on college students’ friendship and well-being. Computers in Human Behavior, (2014), 229-236.
- We are Social (2020). https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media Erişim Tarihi: 23.05.2020
- Yerlisu Lapa, T. ve Ardahan, F. (2009), “Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri”, Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), s.132-144.
- Yıldız, K., Kurnaz, D. ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Özel Sayı), 321-338. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.669601.