1980’den sonra liberal politikaların giderek daha fazla kabul görmesi, rekabetçi ortamın temini ile istikrarının sağlanmasını, hükümetlerin en önemli ekonomik politikalarından biri haline gelmiştir. Bu alandaki ihtiyacı gidermek için kurulan rekabet otoritelerinin kullandıkları temel araçlardan birisi de ilgili pazardır. Rekabet otoriteleri, ilgili pazarı tanımlayıp; piyasa paylarını belirledikten sonra firmaların piyasadaki güçlerini ve piyasa yapısını görme fırsatı elde ederler. Ayrıca ilgili pazarın tanımlanması, piyasayı oluşturan firmaların ve pazarın coğrafi sınırlarının belirlenmesini sağlayıp etkin rekabet alanını ortaya çıkarır. İlgili pazarın tespitinde, matematik ve ekonometri alanındaki gelişmelere paralel olarak kullanılan kantitatif yöntemlerin güvenilirliği ve sayısı da artmaktadır. Diğer taraftan söz konusu alandaki gelişmeler, özellikle ABD ve AB’de ilgili pazara alternatif yeni araç arayışlarını da hızlandırmıştır. Ancak söz konusu araçlar, henüz ilgili pazara alternatif olmaktan uzaktır. Bu çalışmada ilgili pazarın tespitinde kullanılan kantitatif yöntemlerdeki gelişmeler ve güncel ülke uygulamalarına vurgu yapılmaya çalışılmıştır.
As liberal policies have become more accepted, especially since 1980, establishing a competitive environment and ensuring the stability of competitive policies are being more and more considered among the most important economic policies. The concept of relevant market is one of the master tools used to meet the needs by competition authorities. By defining the relevant market and calculating market shares, competition authorities seek to assess the market power of firms and market structure. Besides, defining the relevant market helps to identify the market participants, draw the boundaries of the market and determine the area of effective competition. The reliability of quantitative methods for defining the relevant market has increased in line with the improvements in the field of maths and econometrics. This paper discusses the developments in quantitative methods used for the determination of the relevant market and the country practices in various countries.
Relevant market relevant product market and relevant geographic market competition quantitative methods
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 624 |