Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR

Year 2007, Volume: 6 Issue: 1, 73 - 81, 29.11.2007

Abstract




Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim ikinci
kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinlikle-rinde öğrenciyi çok
yönlü tanıma sürecinde mevcut durumu betimlemek ve karşılaşılan sorunları
ortaya koymaktır. Araştırma betimsel tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır
Araştırmada yönetici, okul rehber öğretmeni ve branş öğretmenlerinin
görüşlerine başvurulmuştur. Ayrıca, kişisel özelliklerde belirtilen değiş-kenlere
göre, yönlendirme etkinliklerinde öğrenciyi çok yönlü tanıma süreci açısından
yönetici, branş öğret-meni ve okul rehber öğretmeni görüşleri arasında anlamlı
farklılık bulunup bulunmadığı araştırılmıştır.




 




Araştırmanın evren ve örneklemi, 2005-2006
eğitim-öğretim yılında Balıkesir İlinde okul rehber öğretmeni bulunan 22
ilköğretim okulundaki 75 okul yöneticisi, 439 branş öğretmeni ve 23 okul rehber
öğretmen olmak üzere toplam 537 kişiden oluşmuştur. Toplam 443 anket geri
dönmüştür. Veri çözümlemeleri SPSS 12.0 paket programında yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; i
lköğretim
ikinci kademede seçmeli dersler yeter-li değildir. Velilerin, çocuklarının
çoklu zekâ alanlarına dayalı gerçekçi kariyer beklentileri yoktur. Öğrenci-ler
üstün oldukları zekâ alanlarının farkında değildir. Okullarda teknolojik
araç-gereç ve fizikî ortam düzen-lemeleri yeterli değildir. Okul rehber öğretmenleri, öğrencileri tüm yönleriyle
tanıyabilmek için yeterli zaman sahip değildir. Ders içi ve ders dışı (sosyal,
kültürel, sportif vb.) etkinliklerin çeşitliliği yeterli değildir.




References

  • 1. Alpaslan, Ayhan (1993). İlköğretim Okulların-da Mesleğe Yöneltme ve Rehberlik (Ankara İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üni., Fen Bilimleri Enstitüsü
  • 2. Arslan, M. Metin; Kılıç, Çiğdem (2000). “Bazı Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye’de Zorunlu Eği-timde Yönlendirme Çalışmalarının Değerlendi-rilmesi”, Millî Eğitim Dergisi, Sayı:148.Ekim-Kasım-Aralık 2000
  • 3. Ay, Mehmet (2002). Meslekî Yönlendirme “İlköğretim Okulları Sekizinci Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”. Yayımlanma-mış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 4. Beachner, Lynne; Pickett, Anola (2000). Mul-tiple Intelligences And Positive Life Habits: 174 Activities For Applying Them In Your Classroom. California:Corwin Press, Inc.A Sage Publications Company
  • 5. Büyükkaragöz, S. S. (1985) Temel Eğitim II. Kademe, Bağımsız Ortaokul ve Ortaöğretim Kurumlarında Sınıf Öğretmenliği İle Ders Dışı Eğitici Çalışmaların Değerlendirilmesi. Yayım-lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 6. Gilman, Lynn (2001). The Theory Of Multiple Intelligences,http://www.indiana.edu/~intell/mitheory.shtml, 29.12.2005.
  • 7. Gök, Fadime (2003). Öğretmen Yetiştirme Ve İstihdamı Sempozyumu. Ankara: Eğitim Sen Yayınları,http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc, 25.07.2006
  • 8. Gülen, Ayşen (1996). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Üst Öğretim ve Mesleğe Yön-lendirilmelerine İlişkin Sınıf Öğretmenleri ve Öğrencilerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayım-lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 9. Herr, Edwin L.; Cramer, Stanley H. (1996). Career Guidance and Counseling Through The Life Span: Systematic Approaches. New York: Harpercollins College Publishers Inc.
  • 10. Kerka, Sandra (1999). Multiple Intelligence and Career Development, Trends And Issues Alert No.8, http://www.cete.org/acve/docgen.asp?tb l=tia&i d=130 15.12.2005
  • 11. Kuzgun, Yıldız (2000). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara:Ösym Yayınları
  • 12. MEB, Eğitimi Araştırma Ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı(EARGED) (2001). Yönlendirme Açısından İlköğretimde Rehberlik Hizmetleri-nin İncelenmesi. Ankara: Millî Eğitim Bası-mevi
  • 13. MEB (2003). Tebliğler Dergisi. Sayı: 2552, İs-tanbul: Millî Eğitim Basımevi, s.538-545
  • 14. Özdemir, Yılmaz(1999). Sekiz Yıllık İlköğreti-min Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar(An-kara İli Mamak İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi .Ankara: Ankara Üniver-sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 15. Paisley, P.O.; Hubbard, G.T. (1994). Develop-mental School Counseling Programs: From Theory To Practice. Alexandria, Va: Ameri-can Counseling Association
  • 16. Tan, Hasan (1992). Psikolojik Danışma ve Reh-berlik. Ankara: Alkım Yayınevi
  • 17. Yeşilyaprak, Binnur (2004). Eğitimde Rehber-lik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Year 2007, Volume: 6 Issue: 1, 73 - 81, 29.11.2007

Abstract

References

  • 1. Alpaslan, Ayhan (1993). İlköğretim Okulların-da Mesleğe Yöneltme ve Rehberlik (Ankara İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üni., Fen Bilimleri Enstitüsü
  • 2. Arslan, M. Metin; Kılıç, Çiğdem (2000). “Bazı Avrupa Ülkelerinde ve Türkiye’de Zorunlu Eği-timde Yönlendirme Çalışmalarının Değerlendi-rilmesi”, Millî Eğitim Dergisi, Sayı:148.Ekim-Kasım-Aralık 2000
  • 3. Ay, Mehmet (2002). Meslekî Yönlendirme “İlköğretim Okulları Sekizinci Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması”. Yayımlanma-mış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 4. Beachner, Lynne; Pickett, Anola (2000). Mul-tiple Intelligences And Positive Life Habits: 174 Activities For Applying Them In Your Classroom. California:Corwin Press, Inc.A Sage Publications Company
  • 5. Büyükkaragöz, S. S. (1985) Temel Eğitim II. Kademe, Bağımsız Ortaokul ve Ortaöğretim Kurumlarında Sınıf Öğretmenliği İle Ders Dışı Eğitici Çalışmaların Değerlendirilmesi. Yayım-lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 6. Gilman, Lynn (2001). The Theory Of Multiple Intelligences,http://www.indiana.edu/~intell/mitheory.shtml, 29.12.2005.
  • 7. Gök, Fadime (2003). Öğretmen Yetiştirme Ve İstihdamı Sempozyumu. Ankara: Eğitim Sen Yayınları,http://www.egitimsen.org.tr/belgeler/ogretmenyetistirme.doc, 25.07.2006
  • 8. Gülen, Ayşen (1996). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Üst Öğretim ve Mesleğe Yön-lendirilmelerine İlişkin Sınıf Öğretmenleri ve Öğrencilerin Görüşlerinin Belirlenmesi. Yayım-lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 9. Herr, Edwin L.; Cramer, Stanley H. (1996). Career Guidance and Counseling Through The Life Span: Systematic Approaches. New York: Harpercollins College Publishers Inc.
  • 10. Kerka, Sandra (1999). Multiple Intelligence and Career Development, Trends And Issues Alert No.8, http://www.cete.org/acve/docgen.asp?tb l=tia&i d=130 15.12.2005
  • 11. Kuzgun, Yıldız (2000). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara:Ösym Yayınları
  • 12. MEB, Eğitimi Araştırma Ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı(EARGED) (2001). Yönlendirme Açısından İlköğretimde Rehberlik Hizmetleri-nin İncelenmesi. Ankara: Millî Eğitim Bası-mevi
  • 13. MEB (2003). Tebliğler Dergisi. Sayı: 2552, İs-tanbul: Millî Eğitim Basımevi, s.538-545
  • 14. Özdemir, Yılmaz(1999). Sekiz Yıllık İlköğreti-min Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar(An-kara İli Mamak İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi .Ankara: Ankara Üniver-sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • 15. Paisley, P.O.; Hubbard, G.T. (1994). Develop-mental School Counseling Programs: From Theory To Practice. Alexandria, Va: Ameri-can Counseling Association
  • 16. Tan, Hasan (1992). Psikolojik Danışma ve Reh-berlik. Ankara: Alkım Yayınevi
  • 17. Yeşilyaprak, Binnur (2004). Eğitimde Rehber-lik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kadriye Çevik This is me

Publication Date November 29, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Çevik, K. (2007). İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(1), 73-81.
AMA Çevik K. İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. (DAD). November 2007;6(1):73-81.
Chicago Çevik, Kadriye. “İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6, no. 1 (November 2007): 73-81.
EndNote Çevik K (November 1, 2007) İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6 1 73–81.
IEEE K. Çevik, “İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR”, (DAD), vol. 6, no. 1, pp. 73–81, 2007.
ISNAD Çevik, Kadriye. “İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6/1 (November 2007), 73-81.
JAMA Çevik K. İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. (DAD). 2007;6:73–81.
MLA Çevik, Kadriye. “İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 1, 2007, pp. 73-81.
Vancouver Çevik K. İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE ÇOKLU ZEKÂ KURAMINA DAYALI YÖNLENDİRME ETKİNLİKLERİNDE ÖĞRENCİYİ ÇOK YÖNLÜ TANIMA SÜRECİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR. (DAD). 2007;6(1):73-81.