Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME

Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 21 - 27, 28.10.2010

Abstract




Tarama modelindeki bu çalışmanın amacı,
sınıf öğretmeni adaylarının yeni ilköğretim programlarında yer alan ölçme ve
değerlendirme yaklaşımlarını tanıma düzeylerini belirlemektir. Araştırmanın
evrenini Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi ve Kilis Yedi Aralık Üniver-sitesi Muallim Rifat Eğitim
Fakültesi sınıf öğretmenliği birinci ve ikinci öğretim programlarında
öğrenimine devam eden son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tümü
örneklem olarak alınmıştır. Veriler araş-tırmacılar tarafından geliştirilen
dörtlü Likert tipi bir ölçekle elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde
yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Öğretmen
adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri hakkında yeterli düzeyde
bilgi sahibi olmadıkları belirlenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarına alternatif
ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının tanıtılması ve öğretilmesi gerekmektedir.
Aday öğretmenlere aynı zamanda örnek uygulamalar da yaptırılmalıdır.




References

  • 1. Acat, B.& Demir, E. (2007, Eylül). Sınıf öğret-menlerinin ilköğretim programlarındaki değer-lendirme süreçlerine ilişkin görüşleri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 2. Birgin, O. (2007a, Eylül). Matematik öğretmeni adaylarının portfolyo değerlendirme uygulama-sına ilişkin görüsleri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 3. Birgin, O. (2007b, Eylül). Sınıf öğretmeni aday-larının ölçme ve değerlendirme konusundaki okur-yazarlık düzeylerinin incelenmesi, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 4. Birgin, O.& Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme-değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi, Selçuk Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 163-179.
  • 5. Çalık, S. (2007, Eylül). Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Đlköğretim Programlarının Ölçme ve Değerlendirme Süreci Hakkındaki Düsünceleri Üzerine Bir Arastırma, 16. Ulusal Eğitim Bilim-leri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 6. Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas, S.&Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölç-me-değerlendirme tekniklerini kullanmada kar-şılaştıkları problemler: Trabzon Örneği. Yü-züncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • 7. Doğan, M. (2007, Eylül). İlköğretim matematik aday öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yaklasımlarına ilişkin görüşleri, 16. Ulusal Eği-tim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunul-muştur, Tokat.
  • 8. Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E.& Karacaoğlu, Ö. C. (2005, Kasım). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlikleri açısından değerlendiril-mesi, Eğitimde Yansımalar: VIII – Yeni İlköğ-retim Programlarını Değerlendirme sempoz-yumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
  • 9. Gülbahar, Y.& Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2) 75-93.
  • 10. Gürol, A., Serhatlıoğlu, B.& Kan, A. Ü. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ürün seçki dosyalarının işlevine ve uygulamasına ilişkin görüşleri. E-journal of New World Sciences Academy - Education Sciences, 4(1), 1-12.
  • 11. Güven, B.& Eskitürk, M. (2007, Eylül). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kul-landıkları yöntem ve teknikler, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuş-tur, Tokat.
  • 12. Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • 13. Kilmen, S. & Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme ilkelerini uygulama düzeylerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 27-55.
  • 14. Korkmaz, H.& Kaptan, F. (2002). Fen eğiti-minde ögrencilerin gelişimini değerlendirmek için portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 167-176.
  • 15. Korkmaz, H.& Kaptan, F. (2005). Fen eğitimin-de öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyo kullanımı üzerine bir ince-leme. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 4(1) 101-106.
  • 16. Kutlu, Ö. (2005, Kasım). Yeni ilköğretim prog-ramlarının “öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme” boyutu açısından incelenmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII - Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme sempozyumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
  • 17. MEB (2007)a. Program geliştirme ve ölçme değerlendirme birimi. http://talimterbiye.mebnet. net/program-gel-birimi/olc-deg-birimi.htm Kaynaktan 20/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 18. MEB (2007)b. Ölçme değerlendirme ile ilgili temel kavramlar http://iogm.meb.gov.tr/files/ size_ozel/olcme_ve_degerlendirme.pdf. Kaynaktan 15/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 19. MEB (2007)c. İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım kitapçığı http://iogm.meb.gov.tr/ files/io1-5sinifprogramlaritanitimkit.doc Kaynaktan 09/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 20. Özdemir, S. M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değer-lendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Fakültesi Dergisi, 42(2), 55-79.
  • 21. Paulsaon, F.L., Paulson, P.R. & Meyer, C.A. (1991). What makes a portfolio a portfolio? Educational Leadership, 48(5), 60-63.
  • 22. Pullu, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğre-tim programlarındaki ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • 23. Sağlam-Arslan, A., Avcı, N.& İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • 24. Tay, B., Tokcan, H.& Oruç, Ş. (2009, Mayıs). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları hakkındaki bilişsel farkındalık düzeyleri, I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Çanakkale.
  • 25. Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N.& Girmen, P. (2005, Kasım). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği), Eğitimde Yansımalar: VIII -Yeni İlk-öğretim Programlarını Değerlendirme sempoz-yumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 21 - 27, 28.10.2010

Abstract

References

  • 1. Acat, B.& Demir, E. (2007, Eylül). Sınıf öğret-menlerinin ilköğretim programlarındaki değer-lendirme süreçlerine ilişkin görüşleri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 2. Birgin, O. (2007a, Eylül). Matematik öğretmeni adaylarının portfolyo değerlendirme uygulama-sına ilişkin görüsleri, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 3. Birgin, O. (2007b, Eylül). Sınıf öğretmeni aday-larının ölçme ve değerlendirme konusundaki okur-yazarlık düzeylerinin incelenmesi, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 4. Birgin, O.& Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme-değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi, Selçuk Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 163-179.
  • 5. Çalık, S. (2007, Eylül). Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen Đlköğretim Programlarının Ölçme ve Değerlendirme Süreci Hakkındaki Düsünceleri Üzerine Bir Arastırma, 16. Ulusal Eğitim Bilim-leri Kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Tokat.
  • 6. Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas, S.&Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölç-me-değerlendirme tekniklerini kullanmada kar-şılaştıkları problemler: Trabzon Örneği. Yü-züncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • 7. Doğan, M. (2007, Eylül). İlköğretim matematik aday öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yaklasımlarına ilişkin görüşleri, 16. Ulusal Eği-tim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunul-muştur, Tokat.
  • 8. Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E.& Karacaoğlu, Ö. C. (2005, Kasım). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlikleri açısından değerlendiril-mesi, Eğitimde Yansımalar: VIII – Yeni İlköğ-retim Programlarını Değerlendirme sempoz-yumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
  • 9. Gülbahar, Y.& Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2) 75-93.
  • 10. Gürol, A., Serhatlıoğlu, B.& Kan, A. Ü. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ürün seçki dosyalarının işlevine ve uygulamasına ilişkin görüşleri. E-journal of New World Sciences Academy - Education Sciences, 4(1), 1-12.
  • 11. Güven, B.& Eskitürk, M. (2007, Eylül). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kul-landıkları yöntem ve teknikler, 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde bildiri olarak sunulmuş-tur, Tokat.
  • 12. Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 133-144.
  • 13. Kilmen, S. & Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme ilkelerini uygulama düzeylerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 27-55.
  • 14. Korkmaz, H.& Kaptan, F. (2002). Fen eğiti-minde ögrencilerin gelişimini değerlendirmek için portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (23), 167-176.
  • 15. Korkmaz, H.& Kaptan, F. (2005). Fen eğitimin-de öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için elektronik portfolyo kullanımı üzerine bir ince-leme. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 4(1) 101-106.
  • 16. Kutlu, Ö. (2005, Kasım). Yeni ilköğretim prog-ramlarının “öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme” boyutu açısından incelenmesi, Eğitimde Yansımalar: VIII - Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme sempozyumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
  • 17. MEB (2007)a. Program geliştirme ve ölçme değerlendirme birimi. http://talimterbiye.mebnet. net/program-gel-birimi/olc-deg-birimi.htm Kaynaktan 20/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 18. MEB (2007)b. Ölçme değerlendirme ile ilgili temel kavramlar http://iogm.meb.gov.tr/files/ size_ozel/olcme_ve_degerlendirme.pdf. Kaynaktan 15/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 19. MEB (2007)c. İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım kitapçığı http://iogm.meb.gov.tr/ files/io1-5sinifprogramlaritanitimkit.doc Kaynaktan 09/10/2007 tarihinde alınmıştır.
  • 20. Özdemir, S. M. (2009). Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programlarının ölçme ve değer-lendirme süreçlerinde karşılaştıkları sorunların incelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Fakültesi Dergisi, 42(2), 55-79.
  • 21. Paulsaon, F.L., Paulson, P.R. & Meyer, C.A. (1991). What makes a portfolio a portfolio? Educational Leadership, 48(5), 60-63.
  • 22. Pullu, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğre-tim programlarındaki ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • 23. Sağlam-Arslan, A., Avcı, N.& İyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
  • 24. Tay, B., Tokcan, H.& Oruç, Ş. (2009, Mayıs). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları hakkındaki bilişsel farkındalık düzeyleri, I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları kongresinde bildiri olarak sunulmuştur, Çanakkale.
  • 25. Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N.& Girmen, P. (2005, Kasım). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği), Eğitimde Yansımalar: VIII -Yeni İlk-öğretim Programlarını Değerlendirme sempoz-yumunda bildiri olarak sunulmuştur, Kayseri.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nuri Gömleksiz

Ayşe Ülkü Kan This is me

Publication Date October 28, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Gömleksiz, N., & Kan, A. Ü. (2010). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 9(1), 21-27.
AMA Gömleksiz N, Kan AÜ. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. (DAD). October 2010;9(1):21-27.
Chicago Gömleksiz, Nuri, and Ayşe Ülkü Kan. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9, no. 1 (October 2010): 21-27.
EndNote Gömleksiz N, Kan AÜ (October 1, 2010) SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9 1 21–27.
IEEE N. Gömleksiz and A. Ü. Kan, “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME”, (DAD), vol. 9, no. 1, pp. 21–27, 2010.
ISNAD Gömleksiz, Nuri - Kan, Ayşe Ülkü. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9/1 (October 2010), 21-27.
JAMA Gömleksiz N, Kan AÜ. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. (DAD). 2010;9:21–27.
MLA Gömleksiz, Nuri and Ayşe Ülkü Kan. “SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 9, no. 1, 2010, pp. 21-27.
Vancouver Gömleksiz N, Kan AÜ. SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ALTERNATİF ÖLÇME-DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARINI TANIMA DÜZEYLERİNE İLİŞKİN BİR DEĞERLENDİRME. (DAD). 2010;9(1):21-7.