İslam dininde
önemli unsurlardan olan helal ve haram terimleri gıda tüketimini etkilemektedir.
Helal gıdaya olan ilgi ve talep her geçen gün artmakta ve yeni bir pazar halini
almaktadır. Helal gıda tüketme isteği temiz ve sağlıklı yiyecek içeceklerle
doğrudan ilişkilidir. Dinine bağlı Müslümanların tatil anlayışları ve hizmet
beklentileri dinen belirlenen kurallara göre biçimlenmektedir. Helal turizm
anlayışının yürütülmesi için bu kapsamda ilk olarak yapılması gerekenler; helâl
gıdaları ve İslami kurallara uygun olarak hazırlanmış ürünlerin tüketim
ortamının sağlanmasıdır. Müslümanlar için helâl ve haram gıdaların tespitinin
yapılması ve toplumun ve işletmelerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Turizm
alanında hizmet veren işletmelerin kendilerini helal konseptli otel olarak
tanımlayabilmeleri için gıda, eğlence hizmetlerini ve otel ortamını İslami
koşullara göre şekillendirmesi gerekmektedir.
ABSTRACT
Halal and haram terms, which are
important elements in Islamic religion, affect food consumption. The interest
and demand for halal food is increasing day by day and it is becoming a new
market. The desire to consume halal food is directly related to clean and
healthy food and beverages. The Muslims' religion-dependent holiday
perspectives and service expectations are shaped according to the determined
rules. In order to carry out Halal tourism concept, the first things to be done
in this context are; is the provision of the environment of consumption of
products prepared in accordance with Islamic rules and laws. For Muslims, it is
necessary to make the determination of halal and forbidden food and to raise
the awareness of the society and businesses.
In this study, the situation of the halal
food and halal tourism concepts in Turkey were investigated. Within this scope,
63 hotels, which indicate that they serve according to halal tourism concept,
have been evaluated. A list of the hotel's booking sites, helalinn.com,
halalbooking.com and the web sites of their hotels, and a table where these
criteria were evaluated on an enterprise basis were created. The suitability of
halal-concepted hotels to halal food and halal culinary criteria has been
examined and it has been seen that the work done in this area is inadequate. It
is stated that 95% of businesses are provided with halal food products, whereas
only 38% have halal culinary certificates. The rate of business that documented
this situation is 4%. The businesses state that they are certified by the World
Halal Union.
İslam dininde
önemli unsurlardan olan helal ve haram terimleri gıda tüketimini etkilemektedir.
Helal gıdaya olan ilgi ve talep her geçen gün artmakta ve yeni bir pazar halini
almaktadır. Helal gıda tüketme isteği temiz ve sağlıklı yiyecek içeceklerle
doğrudan ilişkilidir. Dinine bağlı Müslümanların tatil anlayışları ve hizmet
beklentileri dinen belirlenen kurallara göre biçimlenmektedir. Helal turizm
anlayışının yürütülmesi için bu kapsamda ilk olarak yapılması gerekenler; helâl
gıdaları ve İslami kurallara uygun olarak hazırlanmış ürünlerin tüketim
ortamının sağlanmasıdır. Müslümanlar için helâl ve haram gıdaların tespitinin
yapılması ve toplumun ve işletmelerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Turizm
alanında hizmet veren işletmelerin kendilerini helal konseptli otel olarak
tanımlayabilmeleri için gıda, eğlence hizmetlerini ve otel ortamını İslami
koşullara göre şekillendirmesi gerekmektedir.
Çalışmada
gastronomi alanına ilgi duyan Müslüman turistler için önem teşkil eden helal
gıda ve helal mutfak kavramlarının Türkiye’deki durumu araştırılmıştır. Bu
kapsamda helal turizm anlayışına göre hizmet verdiğini belirten 63 otel
değerlendirmeye alınmıştır. Otel bilgileri rezervasyon sitelerinden olan
helalinn.com, halalbooking.com ve otellerin web sitelerinin belirlediği
kıstaslar ve bu kıstasların işletme bazında değerlendirildiği bir tablo
oluşturulmuştur. Helal konseptli otellerin helal gıda ve helal mutfak
kriterlere uygunluğu incelenmiş bu alanda yapılan çalışmaların yetersiz olduğu
görülmüştür. İşletmelerin %95’inde helal gıda ürünleri sunulduğu belirtilirken
sadece %38’i helal mutfak sertifikasına sahiptir. Bu durumu belgelendiren
işletme oranı ise %4’tür. İşletmeler Dünya Helal Birliği’nden sertifikalı
olduklarını belirtmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2019 |
Submission Date | June 20, 2018 |
Acceptance Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.