Research Article
BibTex RIS Cite

İNSANLARIN HAYAT ALGILARI VERİLERİ BAĞLAMINDA KÜMELEME ANALİZİ İLE ÜLKELERİN PAZAR SEGMENTASYONU

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 45 - 55, 30.11.2023
https://doi.org/10.55769/gauniibf.1289927

Abstract

İşletmeler açısından teknolojik gelişmeler ve tedarik zincirlerinde sağlanan ilerlemeler dünyayı bir bütün halinde pazar olarak değerlendirmeye itmektedir. Bu noktada, ülkelerin farklı açılardan segmentasyonu işletmelere önemli çıkarımlar sağlamaktadır. Böylelikle işletmeler farklı segmentler altındaki ülkelere yönelik stratejiler geliştirilebilmektedir. Ele alınan çalışma, bu çerçevede insanların hayat algılarına yönelik değişkenleri kullanarak ülkeleri kümelere ayırmayı amaçlamıştır. Çalışmada kullanılan veriler Dünya Değerler Araştırması (VWS) ve Avrupa Değerler Araştırması (EVS) sonucundan derlenen açık verilerden elde edilmiştir. Bu kapsamda, kümeleme analizi yöntemlerinden ortalama bağlantı yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda coğrafi olarak ve gelişmişlik düzeyi olarak birbirine yakın, ortak tarihi mirasa sahip ülkelerin aynı gruplar altında toplandığı gözlemlenmiştir.

References

  • Ahani, A., Nilashi, M., Ibrahim, O., Sanzogni, L., & Weaven, S. (2019). Market segmentation and travel choice prediction in Spa hotels through TripAdvisor’s online reviews. In-ternational Journal of Hospitality Management, 80, s. 52-77.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler, Detay Yayıncılık, Anka-ra.
  • Arslan, K. (2006). Kobi’lerin uluslararası pazarlama faaliyetlerinde pazar bölümlendirme ve hedef pazar seçimi ile ilgili örnek olay analizi. Verimlilik Dergisi, (4).
  • Aytekin, A., Görçün, Ö. F., Ecer, F., Pamucar, D., & Karamaşa, Ç. (2022). Foreign market selection of suppliers through a novel REF-Sort technique. Kybernetes.
  • Bang, V. V., Joshi, S. L., & Singh, M. C. (2016). Marketing strategy in emerging markets: a conceptual framework. Journal of Strategic Marketing, 24(2), s. 104-117.
  • Bartsch, F., Riefler, P., & Diamantopoulos, A. (2016). A taxonomy and review of positive consumer dispositions toward foreign countries and globalization. Journal of Inter-national Marketing, 24(1), s. 82-110.
  • Cavusgil, S. T., Kiyak, T., & Yeniyurt, S. (2004). Complementary approaches to preliminary foreign market opportunity assessment: Country clustering and country ranking. Industrial Marketing Management, 33(7), 607-617.
  • Cho, M., Bonn, M. A., & Brymer, R. A. (2017). A constraint-based approach to wine tou-rism market segmentation. Journal of Hospitality & Tourism Research, 41(4), s. 415-444.
  • Dana, L. P., Salamzadeh, A., Mortazavi, S., & Hadizadeh, M. (2022). Investigating the im-pact of international markets and new digital technologies on business innovation in emerging markets. Sustainability, 14(2), 983.
  • De Mooij, M. (2015). Cross-cultural research in international marketing: clearing up some of the confusion. International Marketing Review. 32(6).
  • Díaz-Pérez, F. M., & Bethencourt-Cejas, M. (2016). CHAID algorithm as an appropriate analytical method for tourism market segmentation. Journal of Destination Marke-ting & Management, 5(3), s. 275-282.
  • Eviz, V. (2023). Bosna’dan Osmanlı topraklarına göç üzerine bir inceleme (1878). Genel Türk Tarihi Araştırmaları Dergisi, 5(9), 299-316.
  • EVS/WVS (2022). European Values Study and World Values Survey: Joint EVS/WVS 2017-2022 Dataset (Joint EVS/WVS). GESIS Data Archive, Cologne. ZA7505. Data-set Version 4.0.0, doi:10.4232/1.14023
  • EVS (2022). European Values Study 2017: Integrated Dataset (EVS 2017). GESIS Data Archive, Cologne. ZA7500 Data file Version 5.0.0, doi:10.4232/1.13897
  • Foedermayr, E. K., & Diamantopoulos, A. (2008a). Market segmentation in practice: Re-view of empirical studies, methodological assessment, and agenda for future rese-arch. Journal of Strategic Marketing, 16(3), 223-265.
  • Foedermayr, E. K., & Diamantopoulos, A. (2008b). Exploring the construct of segmenta-tion effectiveness: Insights from international companies and experts. Journal of Strategic Marketing, 16(2), 129-156.
  • Ghorabaee, M. K., Amiri, M., Zavadskas, E. K., Hooshmand, R., & Antuchevičienė, J. (2017). Fuzzy extension of the CODAS method for multi-criteria market segment eva-luation. Journal of Business Economics and Management, 18(1), s. 1-19.
  • Haerpfer, C., Inglehart, R., Moreno,A., Welzel,C., Kizilova,K., Diez-Medrano J., M. Lagos, P. Norris, E. Ponarin & B. Puranen et al. (eds.). 2022. World Values Survey: Round Se-ven–Country-Pooled Datafile. Madrid, Spain & Vienna, Austria: JD Systems Institute & WVSA Secretariat. Version. 5.0.0, doi:10.14281/18241.20.
  • Inalcik, H. (1993). Türkler ve Balkanlar. Balkanlar Ortadoğu ve Balkan İncelemeleri, 9-32.
  • Kara, A., & Gürdal, S. (2017) Uluslararası pazar bölümlendirme ve konumlandırma stra-tejilerinin ihracat performansına etkisi: Türk ihracatçıları üzerine bir araştırma. İs-tanbul Journal of Social Sciences (17), s. 69-95.
  • Kapusuz, N., Durukan, T., & Kartal, C. (2023). Geleneksel Pazarlamadan Yeşil Pazarlama-ya Geçiş Süreci: Tüketicinin Yeşil Ürün Tercihini Etkileyen Faktörler. Güncel Geliş-melerle Pazarlama Konular ve Araştırmalar-I, 75.
  • Kotler ve Keller (2018) Çev. İbrahim Kırcova. Beta Yayınevi/ İstanbul
  • Müller, H., & Hamm, U. (2014). Stability of market segmentation with cluster analysis–A methodological approach. Food Quality and Preference, 34, s. 70-78.
  • Nacar, R., & Uray, N. (2014). Küresel tüketici kültürü kavramıyla birlikte değişen pazar bölümlendirme yaklaşımları: Uluslararası pazarlama literatürüne bakış. Yalova Sos-yal Bilimler Dergisi, 4(8), s. 23-51
  • Nasir, V. A., & Karakaya, F. (2014). Consumer segments in organic foods market. Journal of Consumer Marketing. 31(4), s. 263-277.
  • Nureski, D. (2016). Osmanlı'dan günümüze Makedonya’daki Türk kültürü ve Makedon-ya’nın Türk kültür tarihindeki yeri ve önemi. Avrasya Etüdleri, 50(2), 351-388.
  • Oruç, Z. (2009). Dünden Bugüne Balkan Türklüğü: Bir Analiz Denemesi. Journal of Azer-baijani Studies, 49-58. Özdamar, K. (2013). Paket Programlarla Veri Analizi Cilt 2, 9. Baskı, Eskişehir, Nisan Ki-tabevi.
  • Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative mar-keting strategies. The Journal of Marketing, s. 3-8
  • Tektaş, Ö. Ö. (2010). Uluslararası pazarlama alanında yapılan araştırmaların kategorik olarak değerlendirilmesi: 1995-2010 yılları arası literatür taraması. Hacettepe Üni-versitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 151-174.
  • Tkaczynski, A. (2017). Segmentation using two-step cluster analysis. In Segmentation in social marketing (pp. 109-125). Springer, Singapore.

MARKET SEGMENTATION OF COUNTRIES WİTH CLUSTERING ANALYSIS BASED ON PEOPLE'S LIFE PERCEPTIONS DATA

Year 2023, Volume: 5 Issue: 2, 45 - 55, 30.11.2023
https://doi.org/10.55769/gauniibf.1289927

Abstract

Technological advancements and improvements in supply chains force businesses to consid-er the entire world as a market. At this point, segmenting countries according to various viewpoints has implications for businesses. Thus, businesses can develop strategies for countries under different segments. In this context, the study aimed to classify countries into groups using variables related to citizens' perceptions of life. The data used in the study were obtained from the open data compiled from the World Values Survey (VWS) and the Europe-an Values Survey (EVS). In this context, the average linkage method, one of the clustering analysis methods, was used. As a result of the analysis, it was found that countries with a common heritage that are geographically and economically close to each other are grouped together.

References

  • Ahani, A., Nilashi, M., Ibrahim, O., Sanzogni, L., & Weaven, S. (2019). Market segmentation and travel choice prediction in Spa hotels through TripAdvisor’s online reviews. In-ternational Journal of Hospitality Management, 80, s. 52-77.
  • Alpar, R. (2013). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemler, Detay Yayıncılık, Anka-ra.
  • Arslan, K. (2006). Kobi’lerin uluslararası pazarlama faaliyetlerinde pazar bölümlendirme ve hedef pazar seçimi ile ilgili örnek olay analizi. Verimlilik Dergisi, (4).
  • Aytekin, A., Görçün, Ö. F., Ecer, F., Pamucar, D., & Karamaşa, Ç. (2022). Foreign market selection of suppliers through a novel REF-Sort technique. Kybernetes.
  • Bang, V. V., Joshi, S. L., & Singh, M. C. (2016). Marketing strategy in emerging markets: a conceptual framework. Journal of Strategic Marketing, 24(2), s. 104-117.
  • Bartsch, F., Riefler, P., & Diamantopoulos, A. (2016). A taxonomy and review of positive consumer dispositions toward foreign countries and globalization. Journal of Inter-national Marketing, 24(1), s. 82-110.
  • Cavusgil, S. T., Kiyak, T., & Yeniyurt, S. (2004). Complementary approaches to preliminary foreign market opportunity assessment: Country clustering and country ranking. Industrial Marketing Management, 33(7), 607-617.
  • Cho, M., Bonn, M. A., & Brymer, R. A. (2017). A constraint-based approach to wine tou-rism market segmentation. Journal of Hospitality & Tourism Research, 41(4), s. 415-444.
  • Dana, L. P., Salamzadeh, A., Mortazavi, S., & Hadizadeh, M. (2022). Investigating the im-pact of international markets and new digital technologies on business innovation in emerging markets. Sustainability, 14(2), 983.
  • De Mooij, M. (2015). Cross-cultural research in international marketing: clearing up some of the confusion. International Marketing Review. 32(6).
  • Díaz-Pérez, F. M., & Bethencourt-Cejas, M. (2016). CHAID algorithm as an appropriate analytical method for tourism market segmentation. Journal of Destination Marke-ting & Management, 5(3), s. 275-282.
  • Eviz, V. (2023). Bosna’dan Osmanlı topraklarına göç üzerine bir inceleme (1878). Genel Türk Tarihi Araştırmaları Dergisi, 5(9), 299-316.
  • EVS/WVS (2022). European Values Study and World Values Survey: Joint EVS/WVS 2017-2022 Dataset (Joint EVS/WVS). GESIS Data Archive, Cologne. ZA7505. Data-set Version 4.0.0, doi:10.4232/1.14023
  • EVS (2022). European Values Study 2017: Integrated Dataset (EVS 2017). GESIS Data Archive, Cologne. ZA7500 Data file Version 5.0.0, doi:10.4232/1.13897
  • Foedermayr, E. K., & Diamantopoulos, A. (2008a). Market segmentation in practice: Re-view of empirical studies, methodological assessment, and agenda for future rese-arch. Journal of Strategic Marketing, 16(3), 223-265.
  • Foedermayr, E. K., & Diamantopoulos, A. (2008b). Exploring the construct of segmenta-tion effectiveness: Insights from international companies and experts. Journal of Strategic Marketing, 16(2), 129-156.
  • Ghorabaee, M. K., Amiri, M., Zavadskas, E. K., Hooshmand, R., & Antuchevičienė, J. (2017). Fuzzy extension of the CODAS method for multi-criteria market segment eva-luation. Journal of Business Economics and Management, 18(1), s. 1-19.
  • Haerpfer, C., Inglehart, R., Moreno,A., Welzel,C., Kizilova,K., Diez-Medrano J., M. Lagos, P. Norris, E. Ponarin & B. Puranen et al. (eds.). 2022. World Values Survey: Round Se-ven–Country-Pooled Datafile. Madrid, Spain & Vienna, Austria: JD Systems Institute & WVSA Secretariat. Version. 5.0.0, doi:10.14281/18241.20.
  • Inalcik, H. (1993). Türkler ve Balkanlar. Balkanlar Ortadoğu ve Balkan İncelemeleri, 9-32.
  • Kara, A., & Gürdal, S. (2017) Uluslararası pazar bölümlendirme ve konumlandırma stra-tejilerinin ihracat performansına etkisi: Türk ihracatçıları üzerine bir araştırma. İs-tanbul Journal of Social Sciences (17), s. 69-95.
  • Kapusuz, N., Durukan, T., & Kartal, C. (2023). Geleneksel Pazarlamadan Yeşil Pazarlama-ya Geçiş Süreci: Tüketicinin Yeşil Ürün Tercihini Etkileyen Faktörler. Güncel Geliş-melerle Pazarlama Konular ve Araştırmalar-I, 75.
  • Kotler ve Keller (2018) Çev. İbrahim Kırcova. Beta Yayınevi/ İstanbul
  • Müller, H., & Hamm, U. (2014). Stability of market segmentation with cluster analysis–A methodological approach. Food Quality and Preference, 34, s. 70-78.
  • Nacar, R., & Uray, N. (2014). Küresel tüketici kültürü kavramıyla birlikte değişen pazar bölümlendirme yaklaşımları: Uluslararası pazarlama literatürüne bakış. Yalova Sos-yal Bilimler Dergisi, 4(8), s. 23-51
  • Nasir, V. A., & Karakaya, F. (2014). Consumer segments in organic foods market. Journal of Consumer Marketing. 31(4), s. 263-277.
  • Nureski, D. (2016). Osmanlı'dan günümüze Makedonya’daki Türk kültürü ve Makedon-ya’nın Türk kültür tarihindeki yeri ve önemi. Avrasya Etüdleri, 50(2), 351-388.
  • Oruç, Z. (2009). Dünden Bugüne Balkan Türklüğü: Bir Analiz Denemesi. Journal of Azer-baijani Studies, 49-58. Özdamar, K. (2013). Paket Programlarla Veri Analizi Cilt 2, 9. Baskı, Eskişehir, Nisan Ki-tabevi.
  • Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative mar-keting strategies. The Journal of Marketing, s. 3-8
  • Tektaş, Ö. Ö. (2010). Uluslararası pazarlama alanında yapılan araştırmaların kategorik olarak değerlendirilmesi: 1995-2010 yılları arası literatür taraması. Hacettepe Üni-versitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 151-174.
  • Tkaczynski, A. (2017). Segmentation using two-step cluster analysis. In Segmentation in social marketing (pp. 109-125). Springer, Singapore.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Makbule Aytekin 0000-0002-9652-8373

Early Pub Date November 29, 2023
Publication Date November 30, 2023
Submission Date April 29, 2023
Acceptance Date November 10, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Aytekin, M. (2023). İNSANLARIN HAYAT ALGILARI VERİLERİ BAĞLAMINDA KÜMELEME ANALİZİ İLE ÜLKELERİN PAZAR SEGMENTASYONU. Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 45-55. https://doi.org/10.55769/gauniibf.1289927

open-access-logo.png ithenticate-badge-rec-reverse.png