Research Article
BibTex RIS Cite

Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çalışanlarının Zihinsel Engelli Bireylerin Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutum Düzeyinin İncelenmesi (Bingöl İl Örneği)

Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 360 - 372, 22.09.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.574732

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 2018-2019 yılı Gençlik ve spor il müdürlüğü
çalışanlarının zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum
düzeyinin incelenmesidir. Çalışmada genel tarama yöntemi kullanılmış olup, veri
toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi
Formu” ve İlhan, Esentürk ve Yarımkaya (2016) tarafından geliştirilen “Zihinsel
Engelli Bireylerin Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Çalışmanın evrenini Bingöl Gençlik ve spor il müdürlüğü çalışanları 110 kişi,
örneklem grubunu ise 70 (13 kadın, 57 erkek) oluşturmaktadır. Verilerin analizi
SPSS17 programında yapılmıştır. Normallik dağılımı sonucunda verilerin normal
dağılmadığı tespit edilmiş olup, değişkenler arasındaki farkı tespit etmek için
ikili değişkenlerde Mann Whitney-U, üçlü değişkenler için Kruskal Wallis testi
uygulanmıştır. Elde edilen bulgularda, katılımcıların yaş, ailede engeli birey
olup olmama durumu, meslek yılı, mezun olunan bölüm, engelli bireyin spor
faaliyetine tanık olma değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık çıkmamıştır
(p>0,05). Ancak, cinsiyet değişkeni açısından zihinsel engelli bireylerin
sportif etkinliklerine yönelik tutum ölçeği olumlu tutum alt boyutunda ve spor
yapma değişkeni açısından ise, genel tutum ve olumsuzu tutum alt boyutlarında
anlamlı farklılık (p<0,05) çıkmıştır. Sonuç olarak katılımcıların yaş,
ailede engelli birey olup olmama durumu meslek yılı, mezun olunan bölümün tutum
düzeyini etkilemediği, ancak, cinsiyet değişkeni açısından olumlu tutum alt
boyutunda kadınlar, spor yapma değişkenini açısından ise genel tutumun spor
yapanlar, olumsuz tutum alt boyutunda ise spor yapmayanlar lehine anlamlı
çıkmıştır. Bu manada, spor yapmanın katılımcıların tutum düzeyi üzerinde olumlu
etkisi olduğunu söyleyebiliriz

References

  • Açak, M., Karakaya, Y.E., Tan, Ç. ve Coşkuner, Z. (2016) Investıgatıon Of The Attıtudes Of Students From Exercıse And Sports Educatıon For Indıvıduals Wıth Dısabılıtıes Department Toward Indıvıduals Wıth Dısabılıtıes, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 1-8.
  • Ardıç, A. (2016). Özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlar, Veysel Aksoy (Ed.) Özel Eğitim (s.237-266). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baron, L. J. &, Faubertb, C. (2005) The role of Tai Chi Chuan in reducing state anxiety and enhancing mood of children with special needs, Journal of Bodywork and Movement Therapies. 9( 2),120-133.
  • Capio, C. M., Sit, C.H.P., Eguia, K.F., Abernethy. B. ve Masters, R.S.W. (2014) Fundamental movement skills training to promote physical activity in children with and without disability: A pilot study. Journal of Sport and Health Science, 4 (2015), 235-243.
  • Çolak, M. ve Çetin, C. (2014). Öğretmenlerin engelliliğe yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 191-211.
  • Diken, İ. H., ve Sucuoğlu, B. (1998). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(03).
  • Downs P. Williams T. (1994). Student attitudes toward integration of people with disabilities in activity settings: a European comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 11:32-43.
  • Eratay, E., ve Çetin, M. E. (2013). Bolu İlindeki İşverenlerin Engelli Çalışanlara Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1681-1694.
  • Filazoğlu-Cokluk, Kırımoğlu, H., G., Oz, A.Ş. ve İlhan, E.L. (2015) The Effects of Physical Education and Sports on the Self-Concept of the Children with Mild Mental Disabilities. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS). Special Issue on the Proceedings of the 4th ISCS Conference – PART A. Special Issue 3:55-72.
  • İlhan, E. L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210.
  • İlhan, E. L., Esentürk, O. K., ve Yarımkaya, E. (2016). Zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum ölçeği (zebseytö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 13(1), 1141-1160.
  • İlhan, L. (2008a). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 315-324. İlhan, L. (2008b). Zihinsel engelli çocuklar için beden eğitimi ve sporun genel gelişim süreçleri açısından önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(350), 17-24.
  • Karakaş, G.,Yılmaz, A. ve Kaya, B. H. (2016) Teachers Comments By 5-6 Age Children With Autism Spectrum Disorders And Behavior Ofthe Effect Of Social Skills Level Sports. Niğde University Journal Of Physical Education And Sport Sciences, 10(2), 280-294.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kırımoğlu H., Filizoğlu-Çokluk G., İlhan E. L. ve Öz, A. Ş. (2016). The effect of physical education and sports program on the positive growth and coping strategies of the adolescent with mental retardation. SHS Web of Conferences, 26(4), 1086-1092. doi: 10.1051/shsconf/20162601086.
  • Kırımoğlu, H., Dallı, M., Yılmaz, A., ve Say, M. (2017). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Journal of Human Sciences, 14(4), 3116-3125. doi:10.14687/jhs.v14i4.4670.
  • Krebs, P. (2005) Adapted Physical Education and Sport. Fourth Edition. (Editor:Winnick, J.). Chapter 11. Intellectual Disabilities. Human Kinetics. ISBN: 0-7360-5216-X. State University. New York. ss.140.
  • Lastuka, A., ve Cottingham, M. (2016). The effect of adaptive sports on employment among people with disabilities. Disability and rehabilitation, 38(8), 742-748.Lorenzo, T., McKinney, V., Bam, A., Sigenu, V., ve Sompeta, S. (2019). Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development. British Journal of Occupational Therapy, 82(2), 80-89.
  • Lyons M., Hayes R. (1993). Student perceptions of persons with psychiatric and other disorders. American Journal of Occupational Therapy, 47:541-548.
  • Melekoğlu, M.A. (2013). Özel Gereksinimli Öğrencilerle Yürütülen Etkileşim Projesinin Genel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Olumlu Tutum ve Farkındalık Geliştirmeleri Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1053-1077.
  • Özer, D., Süngü, B., ve Şılak, B. (2001). Physical education and sports for people with disabilities. Researcher, III. Symposium on New and Creative Approaches in Physical Education and Sport Education. 35.
  • Öztürk, H., ve Abakay, U. (2014) Research of attitudes of the students studying in schools of physical education and sport toward disabled kids, Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(3), 66-68.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport. New York: McGraw Hill.
  • Sperstein, G. N., Glick, G. C., ve Parker, R. C. (2009). Social inclusion of children with intellectual disabilities in a recreational setting. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(2), 97-107. doi: 10.1352/1934-9556-47.2.97.
  • Şahin, A. (2015). Social Progress Inadequacies In The Handicapped: Benefits Of Sport In Socialising Process. Journal of International Multidisciplinary Academic Researches, 2(3), 20-28.
  • Şahin, H., ve Bekir, H. (2016) Üniversite Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3:743-766.
  • Şahini F., ve Güldenoğlu, B. (2013). Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1), 214-239.
  • Tekkurşun-Demir, G., İlhan, L. E., Esentürk,. O., ve Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (Eskmö): Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Spormetre, 16 (1), 91-102: 091-102 doı: 10.1501/Sporm_0000000347.
  • Tervo, R. C., Azuma, S., Palmer, G. ve Redinius P. (2002) Medical students' attitudes toward persons with disability: a comparative study. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation.83: 1537-42.
  • Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Education Faculty, 17(2), 431-455.
  • Yıldırım, S. H., Bektaş, M., ve Altıparmak, S. (2010) Hemşirelik Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi.27: 80-83.
  • Yılmaz, A., ve Soyer, F. (2018). Effect of Physical Education and Play Applications on School Social Behaviors of Mild-Level Intellectually Disabled Children. Education Sciences, 8(2), 89.
  • Yılmaz, A., Karakaş, G., Baba-Kaya, H., ve Kaçay, Z. (2017). The effects of sportive exercises on physical fitness of children with specific learning disability. Acta Kinesiologica, 11(1), 88–93.
  • Yılmaz, A., Soyer, F., Beyleroğlu, M., İlhan, E. L. ve Kırımoğlu, H. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi, 1. Uluslararası Spor Eğitim ve Sağlık Bilimleri Kongresi, 1-3 Mayıs 2015, Sakarya.
  • Yoon-Suk, H. (2011) Attitudes towards inclusion: gaps between belief and practice. International Journal of Special Education. 26(1),136-46.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 3, 360 - 372, 22.09.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.574732

Abstract

References

  • Açak, M., Karakaya, Y.E., Tan, Ç. ve Coşkuner, Z. (2016) Investıgatıon Of The Attıtudes Of Students From Exercıse And Sports Educatıon For Indıvıduals Wıth Dısabılıtıes Department Toward Indıvıduals Wıth Dısabılıtıes, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 1-8.
  • Ardıç, A. (2016). Özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlar, Veysel Aksoy (Ed.) Özel Eğitim (s.237-266). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baron, L. J. &, Faubertb, C. (2005) The role of Tai Chi Chuan in reducing state anxiety and enhancing mood of children with special needs, Journal of Bodywork and Movement Therapies. 9( 2),120-133.
  • Capio, C. M., Sit, C.H.P., Eguia, K.F., Abernethy. B. ve Masters, R.S.W. (2014) Fundamental movement skills training to promote physical activity in children with and without disability: A pilot study. Journal of Sport and Health Science, 4 (2015), 235-243.
  • Çolak, M. ve Çetin, C. (2014). Öğretmenlerin engelliliğe yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 191-211.
  • Diken, İ. H., ve Sucuoğlu, B. (1998). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(03).
  • Downs P. Williams T. (1994). Student attitudes toward integration of people with disabilities in activity settings: a European comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 11:32-43.
  • Eratay, E., ve Çetin, M. E. (2013). Bolu İlindeki İşverenlerin Engelli Çalışanlara Yönelik Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1681-1694.
  • Filazoğlu-Cokluk, Kırımoğlu, H., G., Oz, A.Ş. ve İlhan, E.L. (2015) The Effects of Physical Education and Sports on the Self-Concept of the Children with Mild Mental Disabilities. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS). Special Issue on the Proceedings of the 4th ISCS Conference – PART A. Special Issue 3:55-72.
  • İlhan, E. L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210.
  • İlhan, E. L., Esentürk, O. K., ve Yarımkaya, E. (2016). Zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum ölçeği (zebseytö): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 13(1), 1141-1160.
  • İlhan, L. (2008a). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 315-324. İlhan, L. (2008b). Zihinsel engelli çocuklar için beden eğitimi ve sporun genel gelişim süreçleri açısından önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(350), 17-24.
  • Karakaş, G.,Yılmaz, A. ve Kaya, B. H. (2016) Teachers Comments By 5-6 Age Children With Autism Spectrum Disorders And Behavior Ofthe Effect Of Social Skills Level Sports. Niğde University Journal Of Physical Education And Sport Sciences, 10(2), 280-294.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Yayınları. Ankara.
  • Kırımoğlu H., Filizoğlu-Çokluk G., İlhan E. L. ve Öz, A. Ş. (2016). The effect of physical education and sports program on the positive growth and coping strategies of the adolescent with mental retardation. SHS Web of Conferences, 26(4), 1086-1092. doi: 10.1051/shsconf/20162601086.
  • Kırımoğlu, H., Dallı, M., Yılmaz, A., ve Say, M. (2017). Öğretmen adaylarının zihinsel engelli bireylerin sportif etkinliklerine yönelik tutum düzeylerinin incelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği). Journal of Human Sciences, 14(4), 3116-3125. doi:10.14687/jhs.v14i4.4670.
  • Krebs, P. (2005) Adapted Physical Education and Sport. Fourth Edition. (Editor:Winnick, J.). Chapter 11. Intellectual Disabilities. Human Kinetics. ISBN: 0-7360-5216-X. State University. New York. ss.140.
  • Lastuka, A., ve Cottingham, M. (2016). The effect of adaptive sports on employment among people with disabilities. Disability and rehabilitation, 38(8), 742-748.Lorenzo, T., McKinney, V., Bam, A., Sigenu, V., ve Sompeta, S. (2019). Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development. British Journal of Occupational Therapy, 82(2), 80-89.
  • Lyons M., Hayes R. (1993). Student perceptions of persons with psychiatric and other disorders. American Journal of Occupational Therapy, 47:541-548.
  • Melekoğlu, M.A. (2013). Özel Gereksinimli Öğrencilerle Yürütülen Etkileşim Projesinin Genel Eğitim Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarına Yönelik Olumlu Tutum ve Farkındalık Geliştirmeleri Üzerindeki Etkilerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 1053-1077.
  • Özer, D., Süngü, B., ve Şılak, B. (2001). Physical education and sports for people with disabilities. Researcher, III. Symposium on New and Creative Approaches in Physical Education and Sport Education. 35.
  • Öztürk, H., ve Abakay, U. (2014) Research of attitudes of the students studying in schools of physical education and sport toward disabled kids, Turkish Journal of Sport and Exercise, 16(3), 66-68.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport. New York: McGraw Hill.
  • Sperstein, G. N., Glick, G. C., ve Parker, R. C. (2009). Social inclusion of children with intellectual disabilities in a recreational setting. Intellectual and Developmental Disabilities, 47(2), 97-107. doi: 10.1352/1934-9556-47.2.97.
  • Şahin, A. (2015). Social Progress Inadequacies In The Handicapped: Benefits Of Sport In Socialising Process. Journal of International Multidisciplinary Academic Researches, 2(3), 20-28.
  • Şahin, H., ve Bekir, H. (2016) Üniversite Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3:743-766.
  • Şahini F., ve Güldenoğlu, B. (2013). Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1), 214-239.
  • Tekkurşun-Demir, G., İlhan, L. E., Esentürk,. O., ve Kan, A. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (Eskmö): Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Spormetre, 16 (1), 91-102: 091-102 doı: 10.1501/Sporm_0000000347.
  • Tervo, R. C., Azuma, S., Palmer, G. ve Redinius P. (2002) Medical students' attitudes toward persons with disability: a comparative study. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation.83: 1537-42.
  • Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Education Faculty, 17(2), 431-455.
  • Yıldırım, S. H., Bektaş, M., ve Altıparmak, S. (2010) Hemşirelik Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi.27: 80-83.
  • Yılmaz, A., ve Soyer, F. (2018). Effect of Physical Education and Play Applications on School Social Behaviors of Mild-Level Intellectually Disabled Children. Education Sciences, 8(2), 89.
  • Yılmaz, A., Karakaş, G., Baba-Kaya, H., ve Kaçay, Z. (2017). The effects of sportive exercises on physical fitness of children with specific learning disability. Acta Kinesiologica, 11(1), 88–93.
  • Yılmaz, A., Soyer, F., Beyleroğlu, M., İlhan, E. L. ve Kırımoğlu, H. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmen Adaylarının Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi, 1. Uluslararası Spor Eğitim ve Sağlık Bilimleri Kongresi, 1-3 Mayıs 2015, Sakarya.
  • Yoon-Suk, H. (2011) Attitudes towards inclusion: gaps between belief and practice. International Journal of Special Education. 26(1),136-46.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Atike Yılmaz 0000-0003-4489-9671

Hüseyin Kırımoğlu 0000-0002-2827-3372

Tülin Aslanboğa This is me 0000-0001-6842-0130

Ramazan Aslanboğa This is me 0000-0002-9212-1912

Publication Date September 22, 2019
Submission Date June 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Yılmaz, A., Kırımoğlu, H., Aslanboğa, T., Aslanboğa, R. (2019). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çalışanlarının Zihinsel Engelli Bireylerin Sportif Etkinliklerine Yönelik Tutum Düzeyinin İncelenmesi (Bingöl İl Örneği). Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 360-372. https://doi.org/10.31680/gaunjss.574732

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.