BibTex RIS Cite

DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN ÖZ ALGI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 43, 01.03.2017

Abstract

Bu çalışma, destekleme ve yetiştirme kurslarında görev alan öğretmenlerin kurslara ilişkin öz algılarının belirlenmesine yönelik ölçek geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla ilgili literatür ve öğretmen görüşleri ile 86 maddelik taslak bir form hazırlanmış, uzman görüşleri ve ön uygulama sonucunda kontrol maddesi dahil 67 maddelik form ortaya çıkmıştır. Çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında destekleme ve yetiştirme kurslarında derse girmekte olan 467 öğretmen oluşturmuştur. 29 tane cevap kağıdı veri kaybı nedeniyle değerlendirme dışı bırakılmış ve toplam 438 cevap kağıdı ile analiz işlemleri yürütülmüştür. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında kapsam ve görünüş geçerliği uzman görüşleri ile sağlanmış, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda ölçeğin öz değeri 1’den büyük olan 4 faktöre sahip olduğu anlaşılmıştır. Faktörlerin toplam varyansı açıklama yüzdesi % 50,74 olarak hesaplanmıştır. Bu durum, ölçeği oluşturan faktörlerin birbirleri ile uyumlu ve anlamlı olduğunu göstermektedir. Maddetoplam korelasyon değerleri 0,54 ile 0,79 arasında değişmektedir. Buna göre bütün maddelerin madde-toplam korelasyon değerlerinin iyi düzeyde olduğu söylenebilir. Ölçek maddelerine ait puan dağılımının % 27’lik alt ve % 27’lik üst gruplarına ait ortalamalar arasındaki farkın anlamlılığı ve maddelerin ayırt edicilik güçlerini belirlemek için bağımsız örneklem t testi hesaplanmış ve t değeri 29,62 bulunmuştur. Maddelerin t testi değerleri 0,41 ile 12,41 arasında değişmektedir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla Cronbach Alpha (α) katsayısı hesaplanmış ve 0,79 olarak bulunmuştur. Yine ölçeğin alt faktörlere göre Cronbach Alpha değerinin ise 0,82 ile 0,89 arasında değiştiği görülmüştür. Elde edilen bulgular, geliştirilen “Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına Dönük Öğretmen Öz Algı Ölçeği”nin öğretmenlerin kurslara ilişkin öz algılarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir..

Development of Teacher Self-Perception Scale Toward Supporting and Training Courses: Validity and Reliability Study

Year 2017, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 43, 01.03.2017

Abstract

This study has been implemented to develop scales regarding the selfperceptions
of teachers who have taken place in supportive and education
courses. With this purpose, a draft form of 86 items with related literature and
teachers’ views has been prepared by the researcher; as a result of experts’ views
and pre-implementation, a form of 67 items including the control matter has
emerged. Study group consists of 467 teachers who took part in Supportive and
Educative Courses in 2015-2016 educational year. 29 of the answer sheets have
been discarded due to data loss and analysis processes have been conducted
with 438 answer sheets. In the extent of scale’s validity studies, content and face
validity have been promoted with experts’ views, an exploratory factor analysis
has been conducted for construct validity. As a result of the factor analysis, it is
understood that the scale has 4 factors whose eigenvalues are above 1. Factors’
total variance explanatory percentage is calculated as 50.74. This situation
indicates that the factors consisting the scale are meaningful and coherent with
each other. Total matter correlation rates vary between 0.54 and 0.79.
Accordingly, all items’ total matter correlation rates can be said to have a good
level. Independent sample t test has been calculated to identify the items’
distinctive power and the meaningfulness of the difference between the average
of the %27 subgroup and %27 supergroup‘s score range of the scale items. T
value has been found as 29.62. Items’ t test value varies between 0.41 and 12.41.
To identify the reliability of the scale, Cronbach Alpha coefficient is calculated
and found as 0.79. According to the sub-factors of the scale again, it is seen that
the scale’s Cronbach Alpha rate varies between 0.82 and 0.89. With the data
obtained, the scale developed, “Teachers’ self-perceptions scale regarding
Supportive and Educative Courses” has been a valid and a reliable measuring
device which can be used to identify the self-perceptions of the teachers to the
courses

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA38RU56SK
Journal Section Educational Sciences and Field Education Studies
Authors

Fatih Uğurlu This is me

Faruk Aylar This is me

Publication Date March 1, 2017
Submission Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Uğurlu, F., & Aylar, F. (2017). DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN ÖZ ALGI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 28-43.