The aim of this research is to determine the attitudes and tendencies of students who receive Individual Instrument-Guitar training in music education departments towards memorizing guitar pieces and to evaluate them within the scope of the research. The research is a case study conducted in a qualitative framework. The study group of the research consists of students who took Individual Instrument-Guitar and Individual Instrument Education-Guitar lessons in the spring semester of the 2020-2021 academic year in Muğla Sıtkı Koçman University, Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education, and who participated the lessons. In the research, a semi-structured interview form created by the researchers was used in order to obtain in-depth information about the dimensions covered in the research to determine the attitudes and tendencies of the students towards memorizing guitar pieces. The data of the research were analyzed by content analysis method. In this context, the themes and sub-themes that will seek answers to the research questions were determined in line with the conceptual framework of the research and the data obtained from the interviews. As a result of the research, it was determined that the students mostly tend to play their works by heart in concerts and exams, and they mostly prefer the auditory (learning by ear) method within the scope of the methods they follow while memorizing guitar pieces. In the results obtained regarding the strategies used by the students while memorizing the guitar pieces; It was determined that they benefited from implicit and explicit repetition, mental repetition and partially organizing strategies. In addition to these, while some of the students have a positive attitude towards playing guitar pieces by heart; It has been determined that some of them have negative attitudes such as anxiety, excitement and fear towards playing guitar pieces by heart.
Bu araştırmanın amacı, müzik eğitimi anabilim dalında Bireysel Çalgı-Gitar eğitimi alan öğrencilerin gitar eserlerini ezberlemeye ilişkin tutum ve eğilimlerinin belirlenmesi ve araştırma kapsamında ele alınan boyutlar çerçevesinde değerlendirilmesidir. Araştırma nitel çerçevede gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Bireysel Çalgı-Gitar ve Bireysel Çalgı Eğitimi-Gitar dersini alan ve derslere katılım gösteren öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin gitar eserlerini ezberlemeye ilişkin bakış açılarını belirlemeye yönelik araştırma kapsamında ele alınan boyutlar açısından derinlemesine bilgi edinebilmek için araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Bu kapsamda araştırma sorularına yanıt arayacak temalar ve alt temalar araştırmanın kavramsal çerçevesi ve görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin çoğunlukla konserlerde ve sınavlarda eserlerini ezberden çalma eğiliminde oldukları, gitar eserlerini ezberlerken izledikleri yöntemler kapsamında ise çoğunlukla işitsel yöntemi tercih ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin gitar eserlerini ezberlerken kullandıkları stratejilere ilişkin elde edilen sonuçlarda; örtük ve açık tekrar, zihinsel tekrar ve kısmen örgütleme stratejilerinden yararlandıkları saptanmıştır. Bunlara ek olarak öğrencilerin bir kısmının gitar eserlerini ezber çalmaya yönelik olumlu yönde tutuma sahipken; bir kısmının ise gitar eserlerini ezber çalmaya yönelik kaygı, heyecan, korku gibi olumsuz yönde tutuma sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2022 |
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | December 7, 2021 |
Acceptance Date | March 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 1 |