Foreign language anxiety is a self-perception specific to foreign language learning classes and is mainly caused by the uncertainties of the foreign language learning process. In this respect, foreign language anxiety differs from other types of anxiety. This study was conducted to reveal the foreign language anxiety levels of 9th,10th, and 11th-grade students studying at the high school level in terms of some variables. The descriptive model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study was carried out with the participation of 201 high school students studying in the Yeşilli district of Mardin province in the 2021-2022 academic year. Among the students who participated in the study, 96.5% had not received preparatory education, while only 3.5% had received preparatory education. The Foreign Language Anxiety Inventory (1986), developed by Horwitz et al., was translated into Turkish by Aydın et al. and was used to be the source of the measurement tool in line with the scope of the research. The analyses were conducted using a statistical software program, and a significance level 0.05 was accepted. The findings analyzed whether the students' anxiety levels towards foreign language varied based on different variables. The analysis results revealed that the foreign language anxiety scores show a normal distribution. It was determined that the anxiety average scores of the participants were at the fourth (I agree) level according to the 5-point Likert scale. According to the analysis of the data, it was found that students' foreign language anxiety levels were relatively high. In addition, it was determined that the students' anxiety levels did not differ according to gender, age, and whether they receive a preparatory class. The obtained results were discussed within the literature framework, and recommendations have been made for researchers and practitioners regarding these results.
Yabancı dil kaygısı, yabancı dil öğrenme sınıflarına özgü bir çeşit benlik algısı olup daha çok yabancı dil öğrenme sürecinin belirsizliklerinden kaynaklanır. Bu yönüyle Yabancı dil kaygısı diğer kaygı türlerinden ayrılır. Bu çalışma lise kademesinde öğrenim gören 9, 10 ve 11. sınıf öğrencilerinin bazı değişkenler açısından yabancı dil kaygı düzeylerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel model kullanılmıştır. Çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılında Mardin ilinin Yeşilli ilçesinde lise kademesinde öğrenim gören 201 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin %96.5’i hazırlık eğitimi görmemişken sadece %3.5’i hazırlık eğitimi almışlardır. Araştırmanın verileri, Horwitz ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve Aydın ve arkadaşları tarafından Türkçeye çevrilen Yabancı Dil Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri için betimsel analizler kullanılmıştır. Analizler bir istatistik programıyla yapılmış ve anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Analizlerde farklı değişkenlere göre öğrencilerin yabancı dile yönelik kaygı düzeylerinin deiğişip değişmediği incelenmiştir. Analiz sonucuna göre yabancı dil kaygı puanlarının normal dağılım gösterdiği ortaya çıkmıştır. Katılımcıların kaygı ortalama puanlarının 5-li Likert derecesine göre dördüncü, “Katılıyorum” seviyesinde olduğu tespit edilmiştir. Verilerin analizine göre öğrencilerin yabancı dil kaygı düşeylerinin görece yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin kaygı düzeylerinin cinsiyet, yaş ve hazırlık sınıfı alıp almadıklarına göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar literatür çerçevesinde tartışılıp bu sonuçlara ilişkin araştırmacı ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Early Pub Date | July 26, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Submission Date | October 10, 2022 |
Acceptance Date | July 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |